Märkes***eritråden...

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nå Etec väger nästan lika mycket som en Apexmotor som har större slagvolym och är en fyrtaktare. Högre litereffekt är föga tröst då det är en tvåtaktare... Originalet har nästan 200 hk som bekant - fortfarande med överlägsen hållbarhet.

Motormässigt är det ju ingen diskussion.

Däremot håller jag med om att Yamaha inte lagt energi på utveckling av chassin för extrema lössnöskotrar. Förmodligen beroende på att marknaden är för liten för att göra nya grejor varje år - i alla fall med japanska mått mätt då de helst inte vill släppa saker på marknaden som inte håller.

Fanatismen står nog mer tvåtaktsförespråkarna för...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
i alla fall med japanska mått mätt då de helst inte vill släppa saker på marknaden som inte håller.
du pratar ju emot dej själv. Om dom inte vill släppa saker som inte håller så känns det ju väldigt konstigt att en motor som klarat upp omt 300 hk tidigare nu 2016 knäcker stakarna vid 190?

För det andra så vill jag se bänkpapper på att en original apex ger närmare 200 häst
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nå Etec väger nästan lika mycket som en Apexmotor som har större slagvolym och är en fyrtaktare. Högre litereffekt är föga tröst då det är en tvåtaktare... Originalet har nästan 200 hk som bekant - fortfarande med överlägsen hållbarhet.
Spelar ju ingen roll om den har större slagvolym, en massa kamaxlar och tänder vartannat varv.
Likaså om grunden till motorn, R1:an har närmare 200hk.

Det är ju vad den väger och vad den ger för effekt som är intressant.
Inte vad den kunde gett och kunde vägt utifall och om...

Däremot håller jag med om att Yamaha inte lagt energi på utveckling av chassin för extrema lössnöskotrar.
Det är synd det. För det är vad som säljer idag, och jag är säker på att Yamaha har kunnat komma med något riktigt bra om dom lagt manken till.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
du pratar ju emot dej själv. Om dom inte vill släppa saker som inte håller så känns det ju väldigt konstigt att en motor som klarat upp omt 300 hk tidigare nu 2016 knäcker stakarna vid 190?

För det andra så vill jag se bänkpapper på att en original apex ger närmare 200 häst

Nog håller motorn, det är inte Yamaha som säger att den skall turboladdas... Och det är en annan motor.

Jag pratar om R1-ans motor som i grunden är samma konstruktion.

Summa= om bara BRP och Polaris hade haft annat än avlagda ATV-motorer och någon lågpresterande vattenskotermotor så hade de aldrig ens funderat på tvåtakt. Lätta chassin som pajar har de redan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Spelar ju ingen roll om den har större slagvolym, en massa kamaxlar och tänder vartannat varv.

Likaså om grunden till motorn, R1:an har närmare 200hk.



Det är ju vad den väger och vad den ger för effekt som är intressant.

Inte vad den kunde gett och kunde vägt utifall och om...





Det är synd det. För det är vad som säljer idag, och jag är säker på att Yamaha har kunnat komma med något riktigt bra om dom lagt manken till.

Ja den väger idag tio kilo mer och ger tio hästkrafter mer och dessutom i ett bredare register. Och den håller i en skoterevighet.

Ja det är trist, men extremlössnöskotrar är inte trend i evighet. De har utan konkurrens den bästa ledskotern idag, den kanske bästa arbetsmaskinen och den populäraste uthyrningsskotern.

Samarbetet med Arctic är förhoppningsvis fem års undantag, jag är inte imponerad hittills.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Nog håller motorn, det är inte Yamaha som säger att den skall turboladdas... Och det är en annan motor.

Jag pratar om R1-ans motor som i grunden är samma konstruktion.

Summa= om bara BRP och Polaris hade haft annat än avlagda ATV-motorer och någon lågpresterande vattenskotermotor så hade de aldrig ens funderat på tvåtakt. Lätta chassin som pajar har de redan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
vilka chassien har yamaha som är stadiga? nytrons front är ju så klen så den vrider sig direkt den får sig en liten stöt. finns inte en framvagn som inte är glapp, och då pratar jag inte om ett cm glapp på styret, utan drygt 1 dm glapp bara på styret, sen kan du lägga till några cm glapp i varje bussning i framvagnen. och fotstegen knirrar och knarrar redan då jag ställer mig på dom (knappt 60 kg) och viker sig nedåt. så inte fan är dom stadiga där heller. så ska du klaga på andra märken som har glapp och är klena så är det ju först och främst yamahas chassien du ska gnälla på
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
De har utan konkurrens den bästa ledskotern idag, den kanske bästa arbetsmaskinen och den populäraste uthyrningsskotern.
Det kan vara ett av det enskilt mest fanatiska hittepå jag har läst, skämtar du så måste vara mer noga att visa det, för vi med har förstånd har svårt att uppfatta om du har avsaknaden av det, eller om du skämtar...

Hyrskotrar, allvarligt? :wondering:
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vill minnas att Venture Lite är den mest sålda hyrskotern - inte för att det är viktigt för mig men kanske för Yamaha.

Vad gäller chassin så skall väl vare sig Polaris eller BRP framställas som föredömen, deras chassin går ju sönder. Ingen som minns Polaris sprickande fotsteg och XP-s chassiproblematik för att ta några exempel av många? Att första årsmodellen av Nytro hade svag subframe och dåliga bussningar i framvagnen är väl det enda problem som ens går att leta upp... De andra märkena har ju inte en enda felfri modell. :)

Intressant vilka reaktioner det blir när fakta läggs fram. Skall vi inte diskutera motorer längre, skall jag tolka det så? Eller var det någon som ville fortsätta framhålla att BRP eller Polaris har bättre motorer? Bättre elsystem? Bättre komfort? Bättre ledegenskaper? Bättre tillförlitlighet? Bättre slitstyrka eller hållbarhet?

Uppenbarligen är även chassina tillräckligt bra för att palla ett par tusen mil utan problem trots tuff användning. Ja, tills Arctic kom in i bilden iaf.


Men som sagt, jag håller med om att Yamaha aldrig haft en riktig lössnömaskin, däremot riktigt fina crossovers.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vill minnas att Venture Lite är den mest sålda hyrskotern - inte för att det är viktigt för mig men kanske för Yamaha.
Det kan mycket väl stämma.
Den är ju perfekt för uthyrning.
Lite för tung och därmed stadig, lagom slö för turister som normalt inte åker skoter.
Av samma anledningar blir den totalt ointressant för oss skoterintresserade som önskar bättre egenskaper.

Vad gäller chassin så skall väl vare sig Polaris eller BRP framställas som föredömen, deras chassin går ju sönder. Ingen som minns Polaris sprickande fotsteg och XP-s chassiproblematik för att ta några exempel av många? Att första årsmodellen av Nytro hade svag subframe och dåliga bussningar i framvagnen är väl det enda problem som ens går att leta upp...
Nytron hade problem ett år, likväl som Polaris hade problem ett år med sina fotsteg, innan dom förstärkte och sedan gjorde om dom helt.
Xp:n chassiproblem. Du menar att S-modulen (som är billigare än en A-arm)kan vika sig ibland om du råkar köra på något?


Intressant vilka reaktioner det blir när fakta läggs fram. Skall vi inte diskutera motorer längre, skall jag tolka det så? Eller var det någon som ville fortsätta framhålla att BRP eller Polaris har bättre motorer? Bättre elsystem? Bättre komfort? Bättre ledegenskaper? Bättre tillförlitlighet? Bättre slitstyrka eller hållbarhet?
Visst kan vi fortsätta att övertyga dig om att Yamahas motorer inte är det bästa för en snöskoter, om det är vad du vill.
Vad är det med Yamahas motorer som är så mycket bättre?
Att dom funkar utan problem i 5000 mil, och en 2-taktare behöver kolvbyte mellan 500 och 1000mil?
Verkar ju som att 80% av skoteråkarna ändå väljer att hellre byta kolvar, av någon konstig anledning...
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Intressant vilka reaktioner det blir när fakta läggs fram. Skall vi inte diskutera motorer längre, skall jag tolka det så? Eller var det någon som ville fortsätta framhålla att BRP eller Polaris har bättre motorer? Bättre elsystem? Bättre komfort? Bättre ledegenskaper? Bättre tillförlitlighet? Bättre slitstyrka eller hållbarhet?
Ok, vi håller oss till fakta. Endast Arctic sålde minndre skotrar än Yamaha förra året.
BRP sålde mer än 3ggr så många som Yamaha, hur kan det komma sig när Yamaha (enligt dig) är bättre på alla ovanstående egenskaper??

Ja, just det ja, jag glömde ju att du hade det rätta "Yamahasvaret" på den frågan oxå: De flesta skoterägare är såklart dumma i huvudet, så måste det vara.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det beror på att Yamaha inte har någon modell i det segment som sedan några år säljer mest. Svårare är det ju inte.

Om du letar fram den där statistiken där resp segment redovisas så ser man tydligt hur det ser ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Här är listan, vad menar du?
Yamaha säljer ju inte ens i närheten av bäst i de segment där de borde kunna hävda sig med sina maskiner (utility och touring).

2014.jpg
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
inte fan var det då bara ett år det var dåliga bussningar. vet av flera flera yamahas, både phazer, rx1 och nytro som varit så glappa att man tror man ska rycka lös framvagnen själv, och det har varit blandade årsmodeller. inte ens känt glapp som är i närheten på något annat märke, inte ens ockelbo med deras gummiframvagn, samt avsaknaden av splines i spindlarna.

det är bara inse, yamaha misslyckas gång på gång, till och med då dom köper in ett färdigt chassie så misslyckas dom eftersom någon självutnämnd proffessor kommit på att flytta fästet till boggien
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Och när det gäller "utility", alltså arbetsmaskiner så var det fram tills för bara några år sedan Viking 540 som sålde bäst.
Och när du påstår att Yamahas 4-takts arbetsskoter dvs RS Viking är bäst inom det segmentet så skulle jag faktiskt vilja göra som lärarna gjorde för hundra år sedan, banka dig på röven tills du lärt dig att inte ljuga!!
Skoterklubben här har en 2008 RS Viking som absolut är en stark dragare av Snomovern, men att köra den i obanad terräng är fanimej ett jobbigare uppdrag än att skråköra en PRO RMK i en ravinsluttning.
Den förbannade Vikingen har en tyngdpunkt högre än ett höghus, så den tippar hur som helst och på eget bevåg och den kollossala vikten gör att en normalväxt man inte har en sportslig chans att kränga tillbaka den när den bestämt sig. RS Vikingen har ju bara 10 kg kvar till att inte längre få klassas som snöskoter, utan som ett bandfordon i nivå med Hägglunds bandvagnar…
Men som dragare på preparerad led är den fantastiskt trygg och stabil.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Haha, nu börjar det bli lite fart i tråden!

Men det handlar inte om att "köpa in" Arcticchassin, det är rena dekaltrim av Arcticskotrar, byggd av Arctic Cat på samma lina och enda skillnaden är variatorn, dekaler och färger... Dvs ingen Yamaha annat än i broschyren. Ungefär som koreanska småbilar som heter "Chevrolet"...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Och när det gäller "utility", alltså arbetsmaskiner så var det fram tills för bara några år sedan Viking 540 som sålde bäst.

Och när du påstår att Yamahas 4-takts arbetsskoter dvs RS Viking är bäst inom det segmentet så skulle jag faktiskt vilja göra som lärarna gjorde för hundra år sedan, banka dig på röven tills du lärt dig att inte ljuga!!

Skoterklubben här har en 2008 RS Viking som absolut är en stark dragare av Snomovern, men att köra den i obanad terräng är fanimej ett jobbigare uppdrag än att skråköra en PRO RMK i en ravinsluttning.

Den förbannade Vikingen har en tyngdpunkt högre än ett höghus, så den tippar hur som helst och på eget bevåg och den kollossala vikten gör att en normalväxt man inte har en sportslig chans att kränga tillbaka den när den bestämt sig. RS Vikingen har ju bara 10 kg kvar till att inte längre få klassas som snöskoter, utan som ett bandfordon i nivå med Hägglunds bandvagnar…

Men som dragare på preparerad led är den fantastiskt trygg och stabil.

Hur mycket skiljer i vikt mellan RS Viking och motsvarande maskiner från Arctic och Polaris? Dvs med fyrtaktare på +120 hk och lågväxel.


Sent from my iPhone using Tapatalk