RMK Assault -11 Tvekar/dör??

larso

Aktiv medlem
14 aug 2012
88
0
6
Så här säger servicemanualen...

"Detonation Protection (DET)/RPM Limit
When DET is sensing and taking action to reduce
detonation, the driver may notice a drop in engine RPM
and/or reduced performance.
The ECU will illuminate the instrument cluster check
engine LED and display “dET” on the LCD screen
whenever the DET system is active.
If the ECU determines the detonation cannot be controlled
by normal means and further operation may cause engine
damage, the check engine LED will flash, the instrument
cluster will display “dET”, and the ECU will limit the
maximum engine speed to 6,500 RPM. The RPM limit will
remain active until the driver turns off and restarts the
engine.

If the detonation RPM limit occurs, a diagnostic trouble
code (DTC) will be registered. Digital Wrench will display
one of the following codes: 1352/0 (P1336), 1352/16
(P2336), 1353/0 (P1337), or 1353/16 (P2337)."

Hur mycket varvar den om du håller stumt?

Jag lade upp en servicemanual förut för PRO-ride här;
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=53304
Manualen heter 2010-2012 PRO-RIDE RUSHSwitchbackRMK Service Manual.pdf
I den står lite tips för felsökning - om än något knapphändiga instruktioner.

larso

Aktiv medlem
14 aug 2012
88
0
6
Om du laddar hem servicemanualen och tittat på s.189 så hittar du Detonation Limit Troubleshooting Flowchart. Där finns vissa saker du kan testa själv och endel som kräver att du kopplar in en dator = besök hos en Polaris ÅF. Allt som säger Digital Wrench kan du inte göra själv.

roppin_96

Välkänd medlem
26 nov 2012
308
3
18
Luleå
www.youtube.com
ingen större koll på hur den varvar.. men dedär han sa tidigare om att en kabel nöts? vilken kabel är de och vart kan ja hitta den? :)
Hittar heller ingen s.189 eftersom de bara finns typ 40 sidor på varje kapitel, och sidnummret finns inte..

Last edited:

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
hade samma fel motorlampan lös sen samma felkod dock inge konstigt med effekten, tog bort tändpluggen sprayade elektronikgoja satte dit den felet borta enkelt och billigt för en gångsskull

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
team silver är på 165/344
Ja det är ju enklast så.. så ser du vart slutvarvet hamnar. 165 kanske är lite väl som starttryck för 11 vikterna också?

roppin_96

Välkänd medlem
26 nov 2012
308
3
18
Luleå
www.youtube.com
haha 165 kan ja säga är rätt enormt.. går fanimig inte att smyga! ska få hem org fjädern då och se om den går lite finare! kan mina "tvekningar" bero på detta? att den kör upp i för höga varv och klipper?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
haha 165 kan ja säga är rätt enormt.. går fanimig inte att smyga! ska få hem org fjädern då och se om den går lite finare! kan mina "tvekningar" bero på detta? att den kör upp i för höga varv och klipper?
Kunde tänka mig det :) Då blir nog originalfjädern fint. 165 funkar skitfint till slp mtx vikterna men dom är tyngre i hälen än 11.
Om det är framförallt på fullgas eller snabba pumpningar den klipper på så är det mest troligt pga av för höga varv, allt över 8500 kan lösa ut övervarv/DET.

roppin_96

Välkänd medlem
26 nov 2012
308
3
18
Luleå
www.youtube.com
vänta va?? så du menar alltså att DET slår in på övervarv oxå? och min övervarvar som ett troll? då kan nog problemet vara fixat?! haha, men ja fick ju då felkod 1353 som är knock level, kan de fortfarande vara pga övervarv då eller är de verkligen så att den spikar?

E

ejwbegysv

nr11.jpg

I bilden ovan ser du att max effekt har du vid ca 8100 rpm (iaf på motorn som sitter i min Assault 2011)

Detta är taget från långtestbloggen i Snowmobiletidningen 2010..

Så du bör eftersträva att ligga runt 8100-8250rpm.. Trodde inte ens det var möjligt att varva 8700rpm med den haha :ciao:

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
165 är lämpligt i starttryck med 11serie. :whistle:
Går ju lix ändå inte smyga igång i djupsnö med en assault så lika bra den klipper i och ställer sig rakt upp :eyebrows::ciao: