Assault 800 varvar bara 7900 efter led trots variatorgodis!?

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Skoter varvar bara 7900, har 11-66 vikter och 165-344 team silver i primären.
Standard i sekundär dvs black/purple. Ny rem med, vad gör man?
Kan ju säga att sekundärfjädern är inte bytt sen skotern köptes, gått typ 170 mil. Kan de va den som är trött? Om man ska satsa på en lite styvare sekfjäder. Eller va tycks?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Bytte rem på min Assault i helgen och vips så skönt varvet från ständigt 8200 till 7900..!?
Hoppas det har man remjusteringen att göra då den gamla var rätt så sliten/smal. justerade bara den så man slapp springa efter skotern..
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Bytte rem på min Assault i helgen och vips så skönt varvet från ständigt 8200 till 7900..!?
Hoppas det har man remjusteringen att göra då den gamla var rätt så sliten/smal. justerade bara den så man slapp springa efter skotern..
Har bytt rem nyss och rätt spänning så det är inte de, måste sekundären? Ska man sätta dit en ny original eller ska man satsa på en hårdare?
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Drevsats är vad som fattas!

Samma sak med min maskin innan jag drevade och då blev den perf
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Avgasventilerna rena? Primären ok? Kompression? Vad varvar den i snön?
Primären är fin, nya 11-66 vikter, 165-344 fjäder, men sekundärfjädern är inte bytt. Ska prova en lite styvare, tror den är slut. Då lär man få lite bättre backshift!
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Jag kör röd svart 160/260 till 10-66 på en rmk, övervarvar på slätåkning men överallt annars så går den stenhårt, har hittills inte fått den att bruta tändningen för varven..
Var en kille med vilelmina kit och åkte med oss, han tyckte hans va som en moppe, de tyckte jag med....
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Primären är fin, nya 11-66 vikter, 165-344 fjäder, men sekundärfjädern är inte bytt. Ska prova en lite styvare, tror den är slut. Då lär man få lite bättre backshift!
Finns det nån styvare än svart/lila?
Är ju lite delade meningar om den fjäder. Den funkar riktigt bra men man kan uppleva tomvarv.
Upplevde det själv på min gamla -09 Assault. Men nu på -12 så upplever jag det inte alls.
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Ja de finns styvare än svart/lila, jag måste nog ha de då jag tappar ca 300 varv plus att jag tycker backshiften suger.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Då du säger att det är en svart/lila original. Är det en -09/-10 du kör?
Isåfall blev det en helt annan sak..
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Ja det är de, svart/lila är ju till för originalfjäder och vikter i primären så då kommer knappast sekundären hänga med som den är..
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Jag kör röd svart 160/260 till 10-66 på en rmk, övervarvar på slätåkning men överallt annars så går den stenhårt, har hittills inte fått den att bruta tändningen för varven..
Var en kille med vilelmina kit och åkte med oss, han tyckte hans va som en moppe, de tyckte jag med....
Vilken tillverkare har du på din sekfjäder? Teams Röd/svart är då 140/240.
Vilken primärfjäder kör du till 10-66orna?

Ska testa samma setup fast på en 700a
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Finns det nån styvare än svart/lila?
Är ju lite delade meningar om den fjäder. Den funkar riktigt bra men man kan uppleva tomvarv.
Upplevde det själv på min gamla -09 Assault. Men nu på -12 så upplever jag det inte alls.
Skrev fel här uppe, röd svart ligger på hyllan och är 140-240' den jag kör är svart -vit 160-260.. Och har samma förtryck som svart lila men hårdare slut tryck, antingen är det det som var skillnaden eller så är det 11 serien som suger.
När jag testade vilhelmina skotern så upplevde jag att när jag hoppade en blåsvåg på myren (varv8100) så orkade sekundären inte hålla emot i landningen utan varven sjönk till 7900, hade detta vart bland träden är risken stor att man fått plocka fram spaden...
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Vad kör du med för mappning? Pcv?
Dom gamla med cfi 4 hade ju stora problem med att dom var för fet nappan på topp. Så pga det orkade den inte varva ut.
På min gamla körde jag 11-66,team silver fjäder. Nerdrevad 1 kugg och standard i sekundären.senaste mars 2011 flash.
Fick den till 8000 som mest.
Ledsnade och köpte 11-64 för att se om varven kom upp men icket..!!
 

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Vad kör du med för mappning? Pcv?
Dom gamla med cfi 4 hade ju stora problem med att dom var för fet nappan på topp. Så pga det orkade den inte varva ut.
På min gamla körde jag 11-66,team silver fjäder. Nerdrevad 1 kugg och standard i sekundären.senaste mars 2011 flash.
Fick den till 8000 som mest.
Ledsnade och köpte 11-64 för att se om varven kom upp men icket..!!
Du provade inte en annan sekundärfjäder då? Tänkte testa i min med en som har samma starttryck fast lite mer sluttryck.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Nej...? Det var nog det enda jag inte testade. Prova och se. Kanske var det som var problemet med min med.
Men då man inte läst ett ord om att byta sek fjäder till annat än svart/lila. Men läst en jävla massa om mappning så hade jag inte en tanke på den..
 

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
Min är likadan, har en 2009 assault, SLPsystem och pc5a.
11-66g och en team silver i primären, en team svartlila i sekundären med orginalhelix.
Alla fjädrar är nya, max 10mil, vikterna + bussningarna har gått 30 mil
Varvar 8000 som mest i tungsnö, håller man fullt över nån sjö och det suger fast lite så sjunker varven till 7700, den hinner inte med och växla ner.

Har slutat bry mig nu, de får vara som det är, vet inte vad jag mer ska göra.