Är korta/kortare maskiner fortfarande iskalla?

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
87
11
8
58
Norrbotten
Funderar på att införskaffa en maskin till, en begagnad årsmodell 20-23 och ser massor av Rave, Mxz och XCR650 till bra priser och låga mil.
Gör man bort sig om man köper en sån då det verkar vara en dålig marknad för "korta" maskiner och man ev skulle vilja byta bort den senare?
Att skjutsa är inget alternativ så då är det bättre med varsin.

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.896
129
63
Skellefteå
Om du vill ha en så köp. En kort skoter är helt oslagbar på led oavsett vad folk skriver. Det är bara du som vet hur din körning ser ut. Jag ser också att du undrat om Polaris Switchback, och dom modellerna går riktigt bra på led, dock inte som en kortbandare.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.588
455
83
Malå/Adak
Jag tror nog pendeln börjat svänga tillbaks lite i alla fall. Folk har så smått börjat inse att de rena lössnömaskinerna nog inte riktigt passar alla lika bra som modet sagt.
Köpte våren 24 en 2020 Rave Enduro 600 som komplement till Summiten jag hade då, hade innan dess bara haft långa maskiner sen 2007-8 nångång, och jag ångrar mig inte. Lössnömaskinerna är katastrofalt dåliga på led och vare sig man vill eller inte så är det en lång period på våren då betongföre är enda föret som finns, och då är en kort skoter fortfarande kul medans lössnöaren på sin höjd är uthärdlig. Då har jag ändå haft Freeride/Boonocker RE/Fullt Öhliniserade Freeride m.fl som haft fjädring nog för att klara led men ändå inte är bra.

Om "kortbandaren är 129-136" lång spelar inte så står roll, huvudsaken den INTE HAR FÖR HÖGA KAMMAR! MAX, och jag menar MAX 44mm, 36-38 är bättre och 32 förmodligen optimalt!
Den ska gå lätt, klara hastighet och gärna tillåta att gå på sladd lite i krokarna för att vara riktigt kul, och för hög kamhöjd dödar allt det där.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.310
1.131
113
Stora Blåsjön
Tror inte det är någon fara att köpa en kort maskin men tanke på marknaden, finns relativt få maskiner och de som vill ha får köpa det som finns helt enkelt... men jag tror att korta maskiner är på lite ingående igen.

Har själv en kort-"shorty" 121" maskin som andra maskin och den används typ ungefär lika mycket som min primära maskin, dock kör jag minimalt med led med denna utan jag kör mest på samma ställen som med den andra maskin, men vid olika fören. Blir minst lika kul och utmanande. Sen för säsongen och våren är oslagbar med en kort maskin också.
Dock sugen på att köpa en nyare kort maskin typ 650-850.

Reactions: Lindgren - BD

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
87
11
8
58
Norrbotten
Nej det stämmer som ni skriver, hade ju en kort Lynx Rave 600 för länge sedan och det är verkligen kul att piska led med en sådan.
Hade en hård 44mm crossmatta på den och det gjorde verkligen susen.

Jo jag frågade också ang en Switchback 650 då det ev kanske skulle kunna vara ett alternativ istället men fasen, suget är stort efter en kort.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.588
455
83
Malå/Adak
En lite längre skoter, typ Switchback funkar skapligt på led OM kamhöjden hålls nere och stötdämperiet är redo för uppgiften.

Sen personligen har jag rätt svårt för Polaris styrstångsvinkel. Såpass svårt att jag storligen funderar på att försöka konvertera min Khaos till mer liggande stång, antingen med eftermarknadskit eller med originalgrejer från en kort maskin. Stående styrstång är egentligen bara ok i lössnö, (och inte ens där har den egentligen någon fördel i min värld), på led är det en ren katastrof.
Edit: efter en snabbtitt i reservdelkatalogen så är det en hel jäkla massa grejer som måste bytas för det skiftet.... blir att undersöka eftemarknadskit....

Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.310
1.131
113
Stora Blåsjön
Jo jag frågade också ang en Switchback 650 då det ev kanske skulle kunna vara ett alternativ istället men fasen, suget är stort efter en kort.
En lång ledmaskin på 144-146 blir mer en mellanmjölk, jag skulle ha satsat på en riktig kort 120-129" eller max 137" ledmaskin istället. Speciellt när du redan har en lång.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.588
455
83
Malå/Adak
Kortare är bättre, men "fel matta" är värre än några cm längre i min värld.

Nu har ju i regel alla mellan/långa maskiner för höga kammar för ledkörning numera så ska man ha lite lägre från fabrik så blir det en kortkort.

Reactions: Sneeuwscooter

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
87
11
8
58
Norrbotten
En lång ledmaskin på 144-146 blir mer en mellanmjölk, jag skulle ha satsat på en riktig kort 120-129" eller max 137" ledmaskin istället. Speciellt när du redan har en lång.
Jo du har helt rätt, det blir mellanmjölk av det hela.

Men det är vansinnigt dåligt utbud med så kort om man vill ha lite nyare årsmodell.
Rave 3300 är väl den kortaste som finns på 2020 talet och framåt?

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.639
108
63
Örnsköldsvik
Frågan hur mycket matta som är i backen på en modern 137" ledmaskin mot en gammal touring på 137"?
Omkretsen är samma men känns som att fjärdningsvägen gör att det blir mindre matta i backen. Vet inte hur mycket det gör dock? Nån får mäta lite boggie skenor =)

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
286
110
43
Vittangi
Frågan hur mycket matta som är i backen på en modern 137" ledmaskin mot en gammal touring på 137"?
Omkretsen är samma men känns som att fjärdningsvägen gör att det blir mindre matta i backen. Vet inte hur mycket det gör dock? Nån får mäta lite boggie skenor =)
Har också tänkt på samma fråga. Den gamla Ski-doo Summit Highmark på ZX-chassiet (kring år 2002) hade ju 151" lång matta och den var ju herrejösseslång då på den tiden. Men den hade ju inte alls samma fjädringväg som säg t.ex. en Ski-doo Freeride 154" på G5-chassiet. Jag undrar om inte den gamla Highmark 151" hade mer matta i backen än en Freeride 154" pga. det? Trots kortare mattlängd. När man kollar på bilder så ser det definitivt ut som det, men perspektiv och storlek på skotrar och annat kan ju lura blicken. Tänker att samma måste ju även gälla ledskotrar, att en 137" matta i en modern skoter med lång fjädringsväg kanske inte har så mycket mer matta i backen än äldre skoter med 120"/121" matta?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.310
1.131
113
Stora Blåsjön
Har också tänkt på samma fråga. Den gamla Ski-doo Summit Highmark på ZX-chassiet (kring år 2002) hade ju 151" lång matta och den var ju herrejösseslång då på den tiden. Men den hade ju inte alls samma fjädringväg som säg t.ex. en Ski-doo Freeride 154" på G5-chassiet. Jag undrar om inte den gamla Highmark 151" hade mer matta i backen än en Freeride 154" pga. det? Trots kortare mattlängd. När man kollar på bilder så ser det definitivt ut som det, men perspektiv och storlek på skotrar och annat kan ju lura blicken. Tänker att samma måste ju även gälla ledskotrar, att en 137" matta i en modern skoter med lång fjädringsväg kanske inte har så mycket mer matta i backen än äldre skoter med 120"/121" matta?
Var tvungen att räkna lite på detta, får det till att behövs va 6" mer matta om man ökar fjädringsvägen 100mm. Så en 129" är väll vad som motsvarar en gammal ledmaskin från 2000 talet.

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
87
11
8
58
Norrbotten
Kollar man ett gammalt touring-lik från sent 90 tal så hade man ju rumpan på boggiefjädrarna, förarpositionen är ju framflyttad ganska långt idag.

När vi ändå är inne på korta maskiner.
Rave Enduro 3300, är den Kyb-fjädringen shimsad ännu tuffare än en vanlig Rave?
Den verkar ju ha lite förstärkningar samt gasblock i aluminium och annat.

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.896
129
63
Skellefteå
Utan att veta till 100% så skulle jag. säga att Enduro har en tuffare shimsning med förstärkningar, som du skriver, än vanliga Rave. Dessutom redan från 2024 4kolvs bromsen.