Är det nån som har lust för en total nolla vad skillnaden är mellan dem... jag är ute efter en rock 'n roll-skoter, lätt, billig å skit samma om man hänger den i en tall...
Den har aldrig skurit för mig så de ska nog inte vara så stora problem..TräsketPatte skrev:Phazer =fläktkyld 53hp, lätt, motorn går sällan sönder, världens bästa
Exciter =vätskekyld 75-95hk beroende på årsmodell, motorerna skär på löpande band
Köp en lott!!Pontan36 skrev:Den har aldrig skurit för mig så de ska nog inte vara så stora problem..
Mmmm försök hitta en Exciter, från tidigt 90-tal, som garanterat aldrig varit i ägorna på en trimstinn fjortis...lycka till. Jag skulle satsa på en Phazer II:a 7 dagar i veckan! Men det är jag det..Mikael_N skrev:Håller med Pontan36. Filar man inte i Excitern så håller den i all evighet.
Det verkar som om du har massiv erfarenhet av detta TräsketPatte? Men det kanske är i frasen "trimstinn fjortis" som problemet ligger, en nybörjartrimmare som inte har koll på hur motorn mår. Om jag hade ork så kunde jag ha vänt uppåner på tidningssamlingen för att hitta det nummer av Snowmobile där Matts Tikka (känns namnet bekant?) skriver om Exciter i samband med ett pipe shootout. Då kunde jag ha citerat honom ordagrant, men ni får hålla tillgodo med det som kommer ur minnet: "Och vilka hållbara motorer sen, bara att köra". Denna rad skrev han efter att han redovisade effekten på en trailportad exciter försedd med twinpipes från PSI. Jag har själv förövrigt en lätt trimmad exciter som jag har haft i 4 år, den har inte skurit, tycker du att jag ska köpa en lott också? Det kanske hör hit att jag har haft den på bromsbänkning för att ställa in den optimalt...TräsketPatte skrev:Mmmm försök hitta en Exciter, från tidigt 90-tal, som garanterat aldrig varit i ägorna på en trimstinn fjortis...lycka till. Jag skulle satsa på en Phazer II:a 7 dagar i veckan! Men det är jag det..
Nu får du väl ändå ta och lugna ner dig lite. Det var inget personilgt angrepp mot dig som EX-ägare. Bara lite allmänna erfarenheter med lite glimt i ögat, men det kanske du saknar. Dvs glimten i ögat...mikekopman skrev:Det verkar som om du har massiv erfarenhet av detta TräsketPatte? Men det kanske är i frasen "trimstinn fjortis" som problemet ligger, en nybörjartrimmare som inte har koll på hur motorn mår. Om jag hade ork så kunde jag ha vänt uppåner på tidningssamlingen för att hitta det nummer av Snowmobile där Matts Tikka (känns namnet bekant?) skriver om Exciter i samband med ett pipe shootout. Då kunde jag ha citerat honom ordagrant, men ni får hålla tillgodo med det som kommer ur minnet: "Och vilka hållbara motorer sen, bara att köra". Denna rad skrev han efter att han redovisade effekten på en trailportad exciter försedd med twinpipes från PSI. Jag har själv förövrigt en lätt trimmad exciter som jag har haft i 4 år, den har inte skurit, tycker du att jag ska köpa en lott också? Det kanske hör hit att jag har haft den på bromsbänkning för att ställa in den optimalt...
480-motorn i Phazer har ett mycket bra rykte, men... en kompis till mig sköt en vevstake genom blocket på en sån en gång (trimmad), 540-motorn som satt i SRV, Viking och Excel-V har om möjligt ett ännu bättre rykte, men...Excel-V:n som jag hade skar pga en trasig vevaxeltätning och en kompis SRV var renoverad efter ett haveri orsakad av en oljepumpshaveri. Så här skulle man kunna hålla på i evighet om "alla" skotermodeller av alla fabrikat, till och med nya skotrar nu på 2000-talet som bara har gått ett tiotal mil skär eller råkar ut för andra motorhaverier.
Såvida inte du, TräsketPatte sitter med info om någon egenskap som faktiskt är realitet hos Excitermotorn som resulterar i ovillkorlig skärning så tycker jag att du kan hålla inne med din "skitkastning", om du däremot är i besittning av "hard facts" så kan du dela dessa med oss så ska jag böja mig i vinden och gå ut och göra mitt bästa för att få min EX att skära!
Min exiter som jag hade va de då inga problem med.. kul skoter som e ganska lätt.Phazer =fläktkyld 53hp, lätt, motorn går sällan sönder, världens bästa
Exciter =vätskekyld 75-95hk beroende på årsmodell, motorerna skär på löpande band
Enligt tidningen Snöskoter 4/91, väger:Någon som vet vad phazern och excitern väger?
Bruckar man inte räkna torrvikten?Enligt tidningen Snöskoter 4/91, väger:
Phazer II 209 kg tankad
Phazer II E 217 kg tankad
Exciter II 229 kg tankad
Exciter II E 239 kg tankad.
Jo, nu för tiden brukar man göra det, men i tidningen har de angivit tjänstevikten (den är ju snart 16 år gammal).Bruckar man inte räkna torrvikten?