vill veta allt om phazer fx... ni som kört berätta!

davve80

Medlem
24 okt 2006
24
0
1
ö-vik
jag har beställt en phazer fx som jag får till veckan
, har en kompis som fått sin, han säger att det var jätte dåligt skidtryck vill bara gå rakt fram i böjarna stämmer detta!!
vad tycker ni tipps!!!! effekten,,, ja den är ju 80 hp men hur känns dom slö eller pigga hp... har även hört att fjädringen är mjuk, men kan inte det vara att man upplever det eftersom den är byggd som en quad , för domm känns ju mjuk men har otrolig följsam fjädring ... tacksam för mycke svar av dom som kört den .....

orolig yamma driver...... kört rev 440 innan....
 

davvap

Aktiv medlem
23 feb 2006
84
0
6
ö-vik
tjena!!! jag spännde upp två snäpp på balataremmen men jag funderar på att prova som du höll på att nämna att släppa ett snäpp och istället öka förspänningen på framfjädrarna.... eller skulle du bara öka förspänningen direkt? vill ju inte förlora driv heller.... hur som helst så ÄR den den roligaste skoter men kan köra.... 6mil idag :)
jag har beställt en phazer fx som jag får till veckan
, har en kompis som fått sin, han säger att det var jätte dåligt skidtryck vill bara gå rakt fram i böjarna stämmer detta!!
vad tycker ni tipps!!!! effekten,,, ja den är ju 80 hp men hur känns dom slö eller pigga hp... har även hört att fjädringen är mjuk, men kan inte det vara att man upplever det eftersom den är byggd som en quad , för domm känns ju mjuk men har otrolig följsam fjädring ... tacksam för mycke svar av dom som kört den .....

orolig yamma driver...... kört rev 440 innan....
 
4

426H

Sorry, du kommer att bli besviken om din referensram är en 440 rev.
Varför köpte du en phäser? Vad har du för förväntningar?
Fjädringen och effekten går ju att åtgärda men det kommer att kosta $$$$, förutom det överpris du redan betalat.
 

davve80

Medlem
24 okt 2006
24
0
1
ö-vik
Sorry, du kommer att bli besviken om din referensram är en 440 rev.
Varför köpte du en phäser? Vad har du för förväntningar?
Fjädringen och effekten går ju att åtgärda men det kommer att kosta $$$$, förutom det överpris du redan betalat.

lär dig stava innan du lägger inlägg!!!!! har du kört phazern eller? kört rev 440 2 år i rad. grymm maskin men det är bara att inse börjar bli för gammalt chassie.. måste prova nåt nytt å då känns det som phazern är enda alternativet.... funkar den här är det en maskin värt att bygga på i alla fall
 

Ronk@n

Aktiv medlem
13 feb 2006
78
0
6
Luleå
Sorry, du kommer att bli besviken om din referensram är en 440 rev.
Varför köpte du en phäser? Vad har du för förväntningar?
Fjädringen och effekten går ju att åtgärda men det kommer att kosta $$$$, förutom det överpris du redan betalat.
Du verkar inte ha kört en iaf !

Åldergräns borde sättas på detta forum för att få det
lite seriösare.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Lugn innan vintern är slut så har ni nog kommit på alla inställningar för all typ av körning men jag kan förstå om man vill få till det direkt så man kan få ut maximalt av skotern men som allting annat så tar det tid, kanske kolla lite på ett usa forum om tips o tricks.
Sen kan jag hålla med Ronk@n lite att kanske skulle vara en åldersgräns typ 18år då är man ju iallafall myndig så nu återstår det bara att invänta reaktionera på mitt medhåll, torde bli ett våldsamt kackel från dom som känner sej träffad.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
jag har då inte märkt att fjädringen är för mjuk än. Hoppade över en snövall ner på en åker med plattlandning och 1,5-2 meters höjdskillnad idag. landade hur skönt som helst, inget genomslag. och jag har inte rört inställningarna i boggien än. med 05ans r-evo som jag hade förra året hade jag fått ont i fötterna!
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
kört rev 440 2 år i rad. grymm maskin men det är bara att inse börjar bli för gammalt chassie.. funkar den här är det en maskin värt att bygga på i alla fall
Nu vill jag inte riva upp samma agg som föregående, men... Om du kört en tok-rapp REV på dryga hundra hp´s. Tror du inte att du kommer bli besviken på Phazern´s effekt?? Allvarligt?
Iof så lovar ditt "värt att bygga på" gott. En rapport efter turbokonverterad maskin vore riktigt trevligt!!
 

Vector_SP

Välkänd medlem
7 jan 2006
134
0
6
En polare som provat en phazer fx sa att den skulle dra typ alla 600 i acc iaf :D

Ronk@n: inge åldersgräns då skulle ju jag åka ut :p
 

davvap

Aktiv medlem
23 feb 2006
84
0
6
ö-vik
En polare som provat en phazer fx sa att den skulle dra typ alla 600 i acc iaf :D

Ronk@n: inge åldersgräns då skulle ju jag åka ut :p
nej.. den drar inte en 600 tvåtakt från stillastående....men har verkligen nån på allvar trott de...? vi testade både stillastående o rullande.... men..... jag tycket det är pinsamt dåligt av en 600 sdi rev-06 att de skiljer endast ca 50m till revens fördel upp till 110km/h o lite mindre.. ca 40m från rullande.... då var det ett åttryckt spår av en pistmaskin... men ändå riktigt mjukt.... är det stenhårt kommer det att skilja ännu mindre.... jag är imponerad av de 80hp som de bara är.... vi körde under dagen rejält gropiga leder men fina hopp.... inte ETT genomslag.... visst är den mjuk till en början men de måste den vara om den ska va följsam med en sån lång fjädringsväg..... inte behov av nån shimsning.... justera på comp/retur om de skulle kännas så...inte än allafall.... fx:n är GRYM!!!
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
jag tycket det är pinsamt dåligt av en 600 sdi rev-06 att de skiljer endast ca 50m till revens fördel upp till 110km/h o lite mindre.. ca 40m från rullande.... jag är imponerad av de 80hp som de bara är.... vi körde under dagen rejält gropiga leder men fina hopp.... inte ETT genomslag.... fx:n är GRYM!!!
Att det uppfattas som bra att det skiljer 50 meter efter 5-6 sekunders åkning var ju lite intressant:rolleyes:
Att det kommer vara en grym hopp och lekmaskin är ju dock tämligen uppenbart!! Kör hårt!!
 

davvap

Aktiv medlem
23 feb 2006
84
0
6
ö-vik
Att det uppfattas som bra att det skiljer 50 meter efter 5-6 sekunders åkning var ju lite intressant:rolleyes:
Att det kommer vara en grym hopp och lekmaskin är ju dock tämligen uppenbart!! Kör hårt!!
med tanke på att en reven har 45hp tvåtakt så tycker jag de är jäkligt bra... hade väntat mig som ett möte.... men vi 50 så hände de inte så mycket mer.... men de är klart... hade du trott att den skulle hålla jämt så förstår jag dig....hade de då varit gropigt så kan du själv kanske räkna ut hur de hade sett ut:eek: .... de jag menar är att på led är det inte så ofta du har rakor på 300m.... därmed kommer man att kunna konkurera fullt ut o mer därtill med futtiga 80hp.... de känns sådär om man sitter på 125...finns inget bättre än att piska effektmonster...kan gissa att du fyller bensin o tankar tvåtaktsolja:D
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Det känns ju som att det spinner aldeles för mycket i början med pz:an.
en 32 matta skulle sitta fint, men det finns ingen att köpa, bara 38 och det tror jag blir för mycket, eller vad tror ni? Har haft funderingar på att kapa en vanlig 32 i längsled så att den blir 35,5 bred. borde funka tycker jag.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Har kört min mountain lite 5 mil och den är över alla förväntningar.
Håller jämna steg mot en Lynx X-trim-06( 600sdi) upp till 70 km/h, kanske att jag hade lite bättre fäste! Jag har bytt till Öhlinare i boggien och har kanske lite mer att önska av dämperiet i fram. Väntar fortfarande på svar ifrån Yamaha varför jag inte har styrkrokar (det står på deras hemsida att det ska vara monterat). Men jag är otroligt nöjd, har iof inte provat att klättra med den, men det är väll ingen som tror att det är en fullfjädrad klättrare?
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
kan gissa att du fyller bensin o tankar tvåtaktsolja:D
Jajjemän:D
För de nästan 60 000kr extra som kompisarnas mountainmaskiner kostar så kan jag tanka en hel del:cool: Jag är fattig vettu...

On topic, så kommer det bli en intressant vinter och jag hoppas verkligen att Yamaha, med Phazern, öppnar upp marknaden rejält och visar att inte alla 4-taktare måste väga bly.
 

JeppeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
164
0
6
38
Sikfors
www.jeppek.net
Har läst i denna tråd + den andra tråden som länkades i början och det klagas på dåliga/mjuka dämpare, varför har Yamaha alltid haft detta problem med att ha sämre boggidämpning än andra märken. Ja Phazerns kanske går att schimsa in men för den körning Phazern är gjord för tycker man nästan att dämparna bör vara snäppet för hårda.