Hejsan.
Jag har nu avnjutit de första 100 milen på F8:an och kan berätta lite om den erfarenheten för de som är intresserade.
Positivt:
En otrolig motor. Väldigt rapp och är stark i hela registret. Skiljer marginellt i praktiken mot en F1000. Att F8:an även upplevs som smidigare och mer lätthanterlig än F1000 är bara grädde på moset.
Fjädringen överträffade mina förväntningar, jag har svår att tro att en fjädring av idag kan vara följsammare och mer förlåtande än denna. Och ja, jag har kört diverse nya skotrar av varierande märke.
Den justerbara körställningen är mycket bra, ger en känsla av översiktlighet och kontroll.
Att chassiet är otroligt vridstyvt är inte bara reklam, det stämmer. Det ger en mycket fin känsla av stabilitet.
Neutralt:
Bränsleförbrukningen har under de första 100 milen snittat 2,45 l/mil.
Vet inte om man ska klassa det som bra eller sisådär. Men med tanke på att maskinen var ny och att jag inte kör speciellt snällt så är det nog rätt ok. I vissa situationer skulle mattan ha fått ha lite högre kammar, men det duger.
Negativt:
Helljuset kunde fått vara bättre med tanke på den enorma arean strålkastarna ståtar med. I starter är den blixtrande snabb men den är lite seg på backshift. Variatorbestyckningen kanske är så för att tilltala den stora massan. Det blir nog något sorts kit för mig, bikemans variatorkit kanske?
Variatorskyddet..stön... någon skämta aprilo? Den som inte har nypor som Arnold S får problem om remmen ska bytas i mörker och kyla, men även andra märken har likvärdiga idiotiska lösningar.
Den justerbara dynan verkar vara lite racklig i det övre läget, får se i vår om den bibehållit stabiliteten i höjt läge.
Ja, det var mina någorlunda opartiska reflektioner över den första tiden med pärlan.
Hoppas någon fann det intressant.
Jag har nu avnjutit de första 100 milen på F8:an och kan berätta lite om den erfarenheten för de som är intresserade.
Positivt:
En otrolig motor. Väldigt rapp och är stark i hela registret. Skiljer marginellt i praktiken mot en F1000. Att F8:an även upplevs som smidigare och mer lätthanterlig än F1000 är bara grädde på moset.
Fjädringen överträffade mina förväntningar, jag har svår att tro att en fjädring av idag kan vara följsammare och mer förlåtande än denna. Och ja, jag har kört diverse nya skotrar av varierande märke.
Den justerbara körställningen är mycket bra, ger en känsla av översiktlighet och kontroll.
Att chassiet är otroligt vridstyvt är inte bara reklam, det stämmer. Det ger en mycket fin känsla av stabilitet.
Neutralt:
Bränsleförbrukningen har under de första 100 milen snittat 2,45 l/mil.
Vet inte om man ska klassa det som bra eller sisådär. Men med tanke på att maskinen var ny och att jag inte kör speciellt snällt så är det nog rätt ok. I vissa situationer skulle mattan ha fått ha lite högre kammar, men det duger.
Negativt:
Helljuset kunde fått vara bättre med tanke på den enorma arean strålkastarna ståtar med. I starter är den blixtrande snabb men den är lite seg på backshift. Variatorbestyckningen kanske är så för att tilltala den stora massan. Det blir nog något sorts kit för mig, bikemans variatorkit kanske?
Variatorskyddet..stön... någon skämta aprilo? Den som inte har nypor som Arnold S får problem om remmen ska bytas i mörker och kyla, men även andra märken har likvärdiga idiotiska lösningar.
Den justerbara dynan verkar vara lite racklig i det övre läget, får se i vår om den bibehållit stabiliteten i höjt läge.
Ja, det var mina någorlunda opartiska reflektioner över den första tiden med pärlan.
Hoppas någon fann det intressant.