Vilken 440 ska jag köpa??

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej nu har jag bestämmt mig, det ska bli en 440 nästa år! Jag sträcker mig från års, -01 till -05 och 20 till 50 tusen kronor!
Dock har jag inte mycket erfarenhet av 440is, enda är att dom tål mer än vanliga maskiner;)

Har för tillfället en sx r 600-02 och jag vill inte bli besviken prestanda mässigt när jag köpt min 440!:confused:
så vilka rekomenderar ni!?:rolleyes:

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
ja besviken prestanda mässigt kommer du att bli 440in drar din sxr 600 02 från 0 till karnse 80km/h sen händer det inte så mycket mera å det ska det ju inte göra heller efter som dem är gjorda för bana så ska dom ju vara start snabba. dom är svaga man måste ha ett jävulskt varv på dom ingen rolig skoter i fall du har tänkt dig att ta en liten längre tur med polarna om dom kör 600/800 cc då du kommer ligga sist och du får å ligga och maxa den typ hela tiden. men ska du bara ha den till lek å bus så finns det ju inge bättre skoter dom är lätta tål bra med pisk. ja om jag va dig så skulle jag välja mellan polaris pro xr 440 iq 440 eller ski-doo rev 440 lycka till mvh AH

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Okej, jo men de e ju acc:et 0-80 man vill ha! sen kan man köra den nån sesogn och sedan försöka hitta en 600 snurra ev. 800!

En fråga alla säger jobba på höga varv?! Min Sxr 600 brukar ligga på c:a 8.5-10 tusen varv när man är ute å leker, dvs hoppar, kör i drivor osv. men på led kanske 7500rpm = 70 km/h!

vad ligger en 440 på? 10-12 tusen eller?:confused:

Last edited:

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
kör du en sxr 600 ska ligga på max 8300 varv. annars tappar du effekt.

sen en 440 varvar inte 10tusen.
den ska inte heller varva för högt.
min 440 varvade kring 8500 max.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Okej, men då är det ju inte så farligt! Men hur kan dom då dra så mycket mer soppa? om dem varar lika mycket men är mindre kubik!?

hur är mxz440 -01 till -02 och racing440 -01 till -04?

Men mest sugen på en iq, dem verkar ta me fan vara odödliga! såg på någon upp visning när någon fronta nosen in i en snö vall och inget hände!

och dom blir nog billigare i sommar:)

stralle

Välkänd medlem
21 feb 2007
402
0
16
Piteå
Ska du köpa en IQ så ska du ha en 600 motorn, 440 motorerna slukar sås. Jag skulle själv valt en Snopro 440 :rolleyes:

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Hade valt en Polaris pro xr440 -04 utan att tveka.
Roligare maskin finns inte, körställning är grymt skönt tkr till och med att den är skönare än revens, tål grymt mycket stryk och grym balans i luften.
Helt klart en fullblodig racer en riktig busmaskin ska själv försöka ha råd med en till nästa säsong!

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Jag har haft en mxz 440x -01 och den gick fint som faaan ..
Men om du köper en så ta bort grängnings stagen och shimsa om dämparna fram så får du en helt annan skoter !

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sen att tänka på är att en 440 tappar komp fortare än större motorer.. = byta kolvar rätt ofta....

En Mxz 600 är ju alla dar i veckan en trevligare skoter.... 440 är ofta byggd för bana och således tåligare men 600 cc är en väldigt bra kompromiss.

Trögt att hela tiden ligga sist när man åker med polarna.

Edit* Mina 5 cent i frågan...

J

JagLuktarGott

Sen att tänka på är att en 440 tappar komp fortare än större motorer.. = byta kolvar rätt ofta....

En Mxz 600 är ju alla dar i veckan en trevligare skoter.... 440 är ofta byggd för bana och således tåligare men 600 cc är en väldigt bra kompromiss.

Trögt att hela tiden ligga sist när man åker med polarna.

Edit* Mina 5 cent i frågan...
haha det är lite kul när folk som aldrig kört en 440 börjar snacka massa, det låter alltid lika.

För det första! Man behöver inte alls byta kolvar så ***** ofta som alla säger, ett byte per säsong klarar du dej lätt med och det är de värt i min mening, för det finns ingen roligare skoter än en 440.

Och sen så är det som du säger, en 440 håller myycket bättre! Men sen att man ska ligga sista när man är ute och åker, knappast! jag ligger då jämt först jag och jag åker knappast med slöa skotrar (edge 800 -03, storm med 150hk+, xc 600sp med variator kitt) så sluta snacka.

Sen så är det när man kommer upp i kanske 100-110 som man märker att det börjar sega lite, men då är redan polarna en bit bakom så det är knappast någon fara.. och sen så får man ju inte köra snabbare än 70 heller så :rolleyes:

sry för OT, men jag tycker du ska testa dig fram till just den 440'in som passar dej! :)

mvh

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Varför köpa en -00 till -05. Då du kan få en -07 SnoPro 440 i nyskick för 53600.
Kolla på blocket.
Är det du som säljer den eller?
Är man tänkt att använda den till ledkörning så räcker inte 53600kr ....

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
ta och köp dig en snopro 440 04-07 de är lätt dom skönaste skotrarna att hålla på att hoppa och leka me. och på dom så behöver du inte byta kolvar stup i kvarten som med typ rev 440. ja körde runt 250 mil med samma kolvar i min snopro och då va dom inte allt för slitna när ja bytte. vikta om variatorena lite och hårdare fjäder så hänger du på 800cc oxå. spöade kompisens re 600 upp till 100-110 kmh me min.

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
ta och köp dig en snopro 440 04-07 de är lätt dom skönaste skotrarna att hålla på att hoppa och leka me. och på dom så behöver du inte byta kolvar stup i kvarten som med typ rev 440. ja körde runt 250 mil med samma kolvar i min snopro och då va dom inte allt för slitna när ja bytte. vikta om variatorena lite och hårdare fjäder så hänger du på 800cc oxå. spöade kompisens re 600 upp till 100-110 kmh me min.
Hur ofta påstår då du att man får byta kolvar i en Rotax 453?
"och då va dom inte allt för slitna när ja bytte" det är ju väldigt relativt, tittade du bara på hur de såg ut då eller mätte du dem också?

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
ja lämnade in till black magic när ja bytte och gjorde en allmän kolla av cylindrarna oxå så dom om nån vet väl va dom pratar om!!!!!!!!!!!!!

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
ja lämnade in till black magic när ja bytte och gjorde en allmän kolla av cylindrarna oxå så dom om nån vet väl va dom pratar om!!!!!!!!!!!!!
Du svarar inte riktigt på frågan så jag formulerar om en aning.
Hur ofta påstår då du att man får byta kolvar i en Rotax 453 i och med att du menar att man måste byta dem "stup i kvarten", var har du fått det i från?

Jag tvivlar inte en sekund på att Bengan (som jag tar för givet att du menar) kan sina saker, men de får betalt för att göra sitt jobb dvs. att ex. byta kolvar. Sen kollar han så resten är helt, t ex cylindrarna som du nämde.
Jag ville veta ungefär hur pass slitna de var, inte om de såg bra ut. För inte skulle väl Bengan titta så nogrant på beg. kolvar som har blivit utbytta. Även fast ser bra ut så nöts materialet ut, och vissa gränsvärden passeras.
"och då va dom inte allt för slitna när ja bytte" det är ju fortfarande väldigt relativt.
Jag hoppas du förstår vad jag menar, är trött och sliten så jag kanske inte förklarar på bra.