Bygga egen slutburk/ljuddämpare till 2-taktare... ?

Laban

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Hej och hå! Någon som har erfarenhet av att bygga sig en egen slutburk? Går i tankarna att trixa ihop nått med en ljuddämpare från bil. Någon som provat på detta och kan dela med sig av sina erfarenheter så vore det toppen! Typ, vad ni använt? Vilket ljud? effekt förlust/vinst? Kostnad? osv.... Har en polaris Edge för övrigt...
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
RE: Bygga sig en egen slutburk....

Om du ändå ska bygga en egen, är det ju lika enkelt att göra den helt själv från scratch. Alltså inga gammla billjuddämpare utan du rullar ihop nån plåt och provar mixtra lite. Jag har ingen erfarenhet ev det där på skotrar så det är väll bara till att prova sig fram, du kan ju ta några mått från nån annan burk. Någon direktkostnad blir det ju inte, material och svetsning (tråd och gas)..
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
RE: Bygga sig en egen slutburk....

notera att en slupipa på en skoter är väl bräknad... det är inget man bara kastar ihop!
en 2takts motor vill har rätt motstånd att arbeta mot. har du en rx1 eller annad 4taktare är det mycke enklare!
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
RE: Bygga sig en egen slutburk....

Jag är inte så insatt på snöskotrar.
Men jag har boken 2 stroke performance tuning av graham bell.
Där står det väldigt mycket om avgassystem (expansionskammare) och uträkning av dom till 2 taktare.
Däremot ljuddämparen är inte lika "viktig" det är ju inte den som ska ge nån effekt och vara så värst exakt beräknad, med då det gäller pipan så är det ju eljest.

Jag hittade en kille på www.snowest.com som byggt en egen:
http://www.snowest.com/fusetalk/messageview.cfm?catid=3&threadid=116005
 
Senast redigerad av en moderator:

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
Bygga sig en egen slutburk....

Läste lite jag med, på www.snowest.com och hittade ett råd som gavs till killen som skulle bygga en egen burk till sin 2-T motor.
Verkar klart vettigt sätt att få rätt motstånd.
Har själv funderat på att bygga en burk och eftersom jag kör med EFI så får inte motståndet för avgaserna ändras nämnvärt, så jag kommer att följa dessa instruktioner.


Here's a tip that may be useful for you DIY'ers.
The mufflers are normally a critical component in causing the proper backpressure to create the correct supercharging effect of the tuned pipe(s) on your sled.
In some cases, aftermarket cans can create a bit more HP if they are more restricitive, helping pack more good charge mixture back into the cylinders as the exhaust port closes.

You can very closely duplicate the performance of a stock or aftermarket muffler by measuring pipe center section average pressure.
You do this by welding/ brazing a 12" length of steel tubing (ie: 1/4" OD brake line) to the tuned pipe as close to the center as possible.
Then, attach a (1/4" ID) hose to the steel tube with a 10 or 15 psi gauge at the end of the hose (then tie wrapped to your handlebars).
A 15 psi acetylene working pressure gauge is cheap and accurate enough- about $10 from any welding supply).
The 12" steel line will prevent the 1/4" ID hose from burning off !
Run your sled for the maximum distance you normally run at WOT, observe your peak center section pressure, then make whatever exhaust you want (loud or quiet- but hopefully quiet since there should be no problem making a quiet light muffler with the correct backpressure!) that matches your original backpressure.




.
 
Senast redigerad av en moderator:

Laban

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
RE: Bygga sig en egen slutburk....

Får tacka för tipsen !

Skulle nog ändå tro att jag kör på iden med en billjuddämpare som man svetsar två böjda rör till.
Har hört en som hade det...
lät faktist riktigt bra !
Som en MBRP fast lite värre....
Kostnaden landar på max 500 kr.
Sen så är det relativt enkelt att fixa ihop :) .
 
Senast redigerad av en moderator:

dannyb-7

Medlem
7 okt 2004
36
0
1
Luleå
Bygga egen slutburk ?

Jag vet att piporna ska ha en viss avstämning som ska stämma överrens med motorn i övrigt. för att ge avgaserna rätt hastighet. Men hur är det med slutburken?

Måste slutburken ha ett visst "motstånd", även den?

I min värld är den endast till för att dämpa ljudet men samtidigt ha så litet motstånd som möjligt. Det bästa effektmässigt skulle vara att köra utan ljuddämpare, ELLER???

Är det någon som har lite mer kunskap än mig??
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Nej även slutburken ska ha rätt motstånd för att motorn ska ge optimal effekt. Tikka har nån slags justerbar stinger där man kan ändra motståndet, men det krävs ju en dyno för att kunna komma fram till vad som är rätt motstånd för din motor.
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Folk monterar ju slutburkar till höger och vänster för att uppnå fränare ljud. Att de flesta faktiskt sänker effekten brukar inte vara så viktigt i sammanhanget. Det kanske handlar om nån eller ett par procent effektförlust. Det kan ju vara ett kul projekt att bygga själv kanske. Låter ju bra på film med raceburkar :)
 

bengan_81

Medlem
8 nov 2004
26
0
1
fors/avesta
har byggt en hel del slut burkar till olika skotrar och inte upplevt någon störe effekt förlust så länge det är avgasportar men även sånna man köper typ mbrp tappar effekt på vissa maskiner särskilt dom utan avsgas portar.
 

lars78

Medlem
9 jan 2005
24
0
1
Östersund
Jag har ändrat på innehållet i min slutburk, har ingen dämpning kvar utan jag låter ljudet reflektera bort sig själv, har lågt motstånd i burken utan att behöva öronproppar vid längre turer. vet inte om skotern går bättre den vill ha lite mera soppa nu, ca 1dl/mil mera. ska tillägga att jag även rensat luftburken på ljuddämpning.
 

mxz 670 HO

Välkänd medlem
31 dec 1999
150
0
6
sundsvall
jadu ska nog vara glad om du inte tappar effekt men det blir ett skönt ljud :D Du kan besälla den hos din polaris handlare men den är dyr!!
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Bygga egen slutburk ?

Hej


Såg att en kille byggt en egen slutburk, hur gör man vad tänker man på, ideer mottages tacksamt...
 
Senast redigerad av en moderator:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hemma gjorda ljuddämpare !

bengan_81 skrev:
en sak att tänka på är att ju hårdare (mer) du stoppar den ju mer låter den.
Njaaa !!

Detta är väl inte hela sanningen.

- - - - - -


I princip så kan man bygga en mycket bra ljuddämpare helt utan "fiber fyllning".
Principen är enkel.
Man strävar efter att slå sönder ljudvågorna så mycket som möjligt och att få ljudvågorna att gå i otakt med varandra vilket leder till att olika ljudvågor tar ut varandra så att säga.
desto mer i otakt med varandra desto tystare ljuddämpare !!!
= Desto mer du får ljudet att studsa desto tystare dämpare......

Har man då lyckats att bygga en sån så behöver den nödvändigtvis ej bli stor !!
Dock hjälper "fiber fyllning" till att ta bort oönskade frekvenser av ljudet
( framför allt kortvågiga frekvenser, det man brukar kalla för vasst ljud ).

Till 2-takts motorer :
Var dock noga med den totala arean på själva slutburkens utblåsrör....
Du kan räkna med ca 1,5 --> 2 ggr så stort utlopps hål än diametern på utgående rör ( stinger ) ifrån expansionskammaren
samma sak gäller naturligt vis även INNE i själva slutburken., se alltid till att du har ca 1,5 -->2 gånger så stor total area på alla hål i plåtar etc etc etc

Man kan få fram väldigt "MYSIGT" ljud, det gäller bara att Testa Testa Testa.....

Bygg en test/prov/experiment dämpare i blötjärn och sen när du har fått fram lämpligt ljud/effekt så bygger du den i Tunn plåt / aluminium etc

Lycka Till !
 
Last edited:

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Alltså jag har hört talas om att om man inte har "Rätt motstånd" i en burk så finns det en chans att motorn skär. Jag menar när jag hade moppe så var det så att man inte skulle köra den utan Slutburk för då kunde den skära, det borde väl funka på samma sätt som en skotermotor?
Eller är det arean på utblåshålet som gör detta motstånd? Blev lite förvirrad nu...

Eller är det så att jag är helt ute och cyklar med allt detta om motstånd?
 
Senast redigerad av en moderator:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
* Lite grovt kan man säga att en 4-taktare skall ha så LITE motstånd som möjligt för att funka optimalt.

* En 2-taktare däremot MÅSTE ha ett visst motstånd för att ge optimala prestanda !

- - - - - - - - -
Nu snackar vi enbart 2-taktare !

Det primära motståndet/mottrycket som motorn måste ha för att ge maximala prestanda produceras i den sk. expansionskammaren ( det som brukar kallas PIPA ).

Det sekundära mottrycket finns i slutburken ( = Ljuddämparen ) detta är inte alls lika viktigt , DOCK så får man ej ha för tät ( = för mycket mottryck ) slutburk, då detta leder till att då man tex ligger på fullgas så "hinner" inte motorn trycka ut avgaserna i tillräcklig mängd/fart vilket leder till att VÄRMEN i avgaserna vänder tillbaks mot motorn vilket oftast leder till haveri.
( därav måste arean hela tiden hållas på 1,5 - 2,0 gånger "stingers'ens" diameter

Att däremot helt ta bort slutburken är dock ingen fara för motorn.
Det ger i sämsta fall bara för lågt totalt mottryck vilket leder till sänkta prestanda....
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Tackar tackar! Nu blev jag mycket klokare, tur att det finns personer här på Leden som verkligen kan sina saker!

Tack än en gång!