http://www.youtube.com/watch?v=Ui3gjQHxehIÄr det ingen som har byggt egen slutburk och kan lägga upp ett ljudklipp/video så att man får höra hur det låter?
http://www.youtube.com/watch?v=Ui3gjQHxehIÄr det ingen som har byggt egen slutburk och kan lägga upp ett ljudklipp/video så att man får höra hur det låter?
Jag anser inte detta klippet vara speciellt representativt.
Tjena..Klart du ska bygga burk...men räkna inte med nån efektökning...Du kan inte bygga så avgaserna bara blåser igenom..Du måste även ha ett motstånd i burken..Tomm burk=10-15 hk fölust..Röret som går in i burken ska gå ner längre än det brevid så avgaserna slår i botten sän upp och vänder ner i utblåsröret då får du ett ganska bra motstånd och tappar 1-3 hk..Du kan även ha en plåt med 15 -20 hål i för mer motstånd..Det fungerar bra på mach z 800 vet ja av egen erfarenhet..Stoppa burken lite med annars blir det jobbigt för öronen vid längre körning...Dra ur skotern och kolla stifften så do har en fin gyllenbrun färg..sän ä de bara o köra me gött ljud...Hej och hå! Någon som har erfarenhet av att bygga sig en egen slutburk? Går i tankarna att trixa ihop nått med en ljuddämpare från bil. Någon som provat på detta och kan dela med sig av sina erfarenheter så vore det toppen! Typ, vad ni använt? Vilket ljud? effekt förlust/vinst? Kostnad? osv.... Har en polaris Edge för övrigt...
1. En rätt bra sammanfattning !1. Om vi tar en standard maskin vilken som helst,
så har tillverkarna byggt in hyffsat mycket motstånd i slutburken PGA att dom vill få tyst på eländet !
Och pga det så måsta stingrarna vara större..
Och detta i sin tur gör att stingrarna inte får bestämma allt motstånd. Skulle dom bygga med endast stingrar som bestämmer mottrycket skulle skotrarna måsta ha fullflödesdämpare som låter för högt helt enkelt.
2. Piporna skall i mitt fall bestämma allt motstånd så slutburken blir fullflödes med så lite motstånd som möjligt.
I mitt fall kommer då stingern bli smalare än standard stinger för att få RÄTT motsånd utan att bry sig om dämparna.
3. Dämparen kommer jag kopiera org (väskan).
Genom burken blir det bara 3 st raka rör rakt igenom och ut genom org hålen (3 hål i bukplåt).
Inne i dämparen är dom perforerade och med ett mässingmyggnät lindat runt sig för att behålla ludden i burken,
På så sätt får man lång livslängd.
Rören dim blir ca 1,5-2 ggr stinrarna,, ca 40mm skulle jag tro.
4. Kommer med bilder på dämpbyggena och motorbilder sommar någ gång :hello:
håller på bygga om lite i min skoter..
har lättat den med dryga 18kilo..- genom plocka bort grejer under huven som inte behövs:aetsch:
har just blivit halv klar med min ljud dämapre blev grymt ljud i den måste ja säga:rock:
fattar inte hur man lägger in bilder hära
så ja länkar till pixbox kan ni se dära:hmmmm2:
har endast porvkört på ängen hemma men känndes då rappare.. ska fin justera sen å bestycka om mm:evil:
pröva förövrigt att sätta isolering som dämpull funka mkt bra men får se hur länge det håller:hmmmm2:
måste bara få nå å mäta trycket i pipan så ja kan stämma av ljuddämparen :evil:
blev ju lite lång men ska kapa till den sen:ciao:
http://www.pixbox.se/alb_show_id1134155_page0.html
Grattis till snowmobiles mest högljudda dämpare garanterat
.. Din dämpare funkar aldeles utmärkt och med rätt mot tryck kommer den ge bra pullver = org eller bättre ..... och du kan köra hela vintern!! MEN-------Tipps till nästa dämpare du/någon bygger
Finns färdiga perforerade plåtar på närmsta plåtverksta som man snabbt rullar ihop till ett rör . Denna typ av borring du gjort dämpar inte mycket tyvärr.
Om man nu bygger själv med perforerat plåtrör så är ju hålen i relativt stora 3mm) så ull vill blåsa ut och tömma dämpare på 0 tid= ändrat motstånd = inte bra....
Jag köper mässingnät på järboa och rullar runt perforöret och najar fast inna man drar i ullen då håller en dämpare flera år,,,MED RÄTT motstånd= viktigt.
Nu i ditt fall är det inte så noga,,,med ull eller inte för den kommer inte påverkas åt något håll vara sig i ljud eller mot tryck ,,med eller utan ull,
Detta beror på 2 saker .....liten ytterdim på själva dämparhuset och avsaknad av effektivare perfoplåtrör,, så du kan åka vidare
Ok, men då är jag med. de blir mycket enklare att göra som du säger också så de får bli så , Men ska "Utröret" ur burken vara 1,5* större än in röret? Har för mig att jag läst något om det någonstans :hmmmm2: En perforerat plåt är en plåt med massa veck va? isf ska "Vecken" vara våg eller lodräta?Trim burkar brukar bestå av ett ca 2,5 tums rör rakt igenom .. Inte öppet som du ritat,,,men det funkar det också,, Men det finns risk för underliga stöt vågor som kan störa pipan,, Så bygg gärna med perforör,,Rulla ihop en perforerad plåt bara som har täta hål på 3mm finns hos plåtslagarn,ventilationsfirmor..MEN OBS köp även ett finmaskigt nät typ myggnät i storlek på maskor ,Finns mässing nät eller stål nät på järnhandeln ... Den rullar man 1 varv utanpå perforöret och naja fast med ståltråd ,,,,,,,sedan trycker man in ullen runtom fulla burken relativt hårt.... Går nog åt 2 st påsar som man köper till mc.. Då håller sig ullen kvar resten av skoterns liv och man har ett jämnare tryck tack vare att ullen är kvar= bättre för motor och skönare ljud.
Storleken har ingen betydelse säger man ju och det gäller här också ... Gör du så stor som möjligt med hänsyn till plats,och vikt ,. Ju större desto djupar tystare ljud helt enkelt
Här finns bra ull och inte dyrt www.locknersbilochmc.se
Trim burkar brukar bestå av ett ca 2,5 tums rör rakt igenom .. Inte öppet som du ritat,,,men det funkar det också,, Men det finns risk för underliga stöt vågor som kan störa pipan,, Så bygg gärna med perforör,,Rulla ihop en perforerad plåt bara som har täta hål på 3mm finns hos plåtslagarn,ventilationsfirmor..MEN OBS köp även ett finmaskigt nät typ myggnät i storlek på maskor ,Finns mässing nät eller stål nät på järnhandeln ... Den rullar man 1 varv utanpå perforöret och naja fast med ståltråd ,,,,,,,sedan trycker man in ullen runtom fulla burken relativt hårt.... Går nog åt 2 st påsar som man köper till mc.. Då håller sig ullen kvar resten av skoterns liv och man har ett jämnare tryck tack vare att ullen är kvar= bättre för motor och skönare ljud.
Storleken har ingen betydelse säger man ju och det gäller här också ... Gör du så stor som möjligt med hänsyn till plats,och vikt ,. Ju större desto djupar tystare ljud helt enkelt
Här finns bra ull och inte dyrt www.locknersbilochmc.se