Projekt: GSX-R 750-01 Hojmotor i skotern

forden34

Välkänd medlem
28 okt 2006
248
0
16
Håller på att ska sätta i en hojmotor i ett sks -99 chassie å behöver veta om det finns någon riktig värstingvariator som tål en j-a massa varv, kommer att varva ca: 13 000 rpm :eek: tacksam för tips på bra variatorer
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Sv: GSX-R 750-01 Hojmotor i skotern

Finns ingen variator (och antagligen rem) som fixar de varven, annars så skulle RX1an ha en sådan variatorlösning.

Vet en som gjort detta för ca 10 års sedan, men han hade kvar vxllådan i hojmotorn och körde den mot mattan. Exakt hur lätt det var att köra med ett gäng med växlar/koppling istället för variator vet jag ej.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: GSX-R 750-01 Hojmotor i skotern

Finns ingen variator (och antagligen rem) som fixar de varven, annars så skulle RX1an ha en sådan variatorlösning.

Vet en som gjort detta för ca 10 års sedan, men han hade kvar vxllådan i hojmotorn och körde den mot mattan. Exakt hur lätt det var att köra med ett gäng med växlar/koppling istället för variator vet jag ej.
Onekligen coolt, ivf! Dock inte snabbast...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sv: GSX-R 750-01 Hojmotor i skotern

En variator som snurrar 13000 varv ... Det låter som en mkt farlig ide. Ganska många kilo gjutgods som snurrar åt h-vete för fort ca 50 cm från en själv.

Jag har ingen aning om hur dom löst det på rx1:an men den variatorn klarar ju upp till 10.000 varv iallafall.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Sv: GSX-R 750-01 Hojmotor i skotern

Jag har ingen aning om hur dom löst det på rx1:an men den variatorn klarar ju upp till 10.000 varv iallafall.
Tror icke det......RX1 har och har alltid haft en inbyggd nerväxling från vevaxel till variator. Ävenså nya Phazer-motor som varvar uppemot 12000rpm. Variatorn snurrar ca 8500 rpm även på dessa motorer. På 3-cyl motorn, båda gamla med förgasare och nya Nytromotorn, sitter variatorn direkt på vevaxeln, dessa varvar ju snällt runt 8500-9000 i maxvarv:D

mvh / Matti
 
Last edited:

forden34

Välkänd medlem
28 okt 2006
248
0
16
Sv: GSX-R 750-01 Hojmotor i skotern

Jag ska ha ett kraftigt sprängskydd över variatorerna
Växellådan blir kvar så jag kan välja om jag vill ha den stark eller snabb.
Variatorn kammer att drivas av kedja från vxl
Variatorn kommer att toppbalanseras
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: GSX-R 750-01 Hojmotor i skotern

Hur är utväxlingen på varje växel?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Sv: GSX-R 750-01 Hojmotor i skotern

Troligen inte 1:1 på högsta växeln så du lär aldrig få motorns varvtal till variatorn.

Men varför inte byta ut sekundärvariatorn mot ett drev och dra direkt från växellådan till det drevet?

Visst, man måste få växla. Men det blir väl antagligen en stå-upp maskin och det funkar ju med växlar på en motocrossbåge.
 

forden34

Välkänd medlem
28 okt 2006
248
0
16
Sv: GSX-R 750-01 Hojmotor i skotern

(Troligen inte 1:1 på högsta växeln så du lär aldrig få motorns varvtal till variatorn.)

vad f-n snackar du om, FÖRKLARA DIG

Tänk dig att bakhjulet är variatorn
 
Last edited:

forden34

Välkänd medlem
28 okt 2006
248
0
16
Sv: GSX-R 750-01 Hojmotor i skotern

Tror du verkligen att lammelerna håller i om man kör drev till drev
SKULLE INTE TRO DET
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: GSX-R 750-01 Hojmotor i skotern

(Troligen inte 1:1 på högsta växeln så du lär aldrig få motorns varvtal till variatorn.)

vad f-n snackar du om, FÖRKLARA DIG

Tänk dig att bakhjulet är variatorn

vad f-an han pratar om?

han menar att bara för att du har skyhöga motorvarv så snurar endå inte utgående axel i den hastigheten det är det han pratar om.


du vet väll om att man bygger upp variatorn efter vissa varv.
om du ska växla och ha variatorn bakom växellådan kommer du alltså behöva bestycka om variatorn så jag tror du kan skippa dina drömmar.

men jag kanske har fel?
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Sv: GSX-R 750-01 Hojmotor i skotern

Finns ingen variator (och antagligen rem) som fixar de varven, annars så skulle RX1an ha en sådan variatorlösning.

Vet en som gjort detta för ca 10 års sedan, men han hade kvar vxllådan i hojmotorn och körde den mot mattan. Exakt hur lätt det var att köra med ett gäng med växlar/koppling istället för variator vet jag ej.
Inte för att gå för mycket oftopic, men.. Jag hade en moped för 2 årsedan, Variator drift, märket var Yamaha Aerox. Den varvade ca 10.000rpm på fullvarv, dock inte original.. Drog iväg vid 5000rpm.. Var iofs en 2-taktare, men ville bara påpeka att det finns variatorer som varvar mkt mer än det.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: GSX-R 750-01 Hojmotor i skotern

Inte för att gå för mycket oftopic, men.. Jag hade en moped för 2 årsedan, Variator drift, märket var Yamaha Aerox. Den varvade ca 10.000rpm på fullvarv, dock inte original.. Drog iväg vid 5000rpm.. Var iofs en 2-taktare, men ville bara påpeka att det finns variatorer som varvar mkt mer än det.
Enormt vilket ute-och-cykla det är om någon tror att det går att jämställa en skotervariator och en scootervariator i detta sammanhang.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Sv: GSX-R 750-01 Hojmotor i skotern

Inte för att gå för mycket oftopic, men.. Jag hade en moped för 2 årsedan, Variator drift, märket var Yamaha Aerox. Den varvade ca 10.000rpm på fullvarv, dock inte original.. Drog iväg vid 5000rpm.. Var iofs en 2-taktare, men ville bara påpeka att det finns variatorer som varvar mkt mer än det.
Bara för att motorn varvar 10000rpm behöver inte alls variatorn varva lika mycket. På Genesis 140/150 och Genesis 80 finns interna nedväxlingsdrev direkt från vevaxel till utgående axel som jag har nämnt tidigare i tråden. Vad säger att inte något dylikt fanns på din Aerox!? Vet du om din Aerox hade variator eller var det en enklare typ av centrifugalkoppling som är vanligare på motorsvagare maskiner!?

/Matti (som bara uttalar sig säkert om saker han VET, att tro lämnar jag till de religiösa:rolleyes:)
 

forden34

Välkänd medlem
28 okt 2006
248
0
16
Sv: GSX-R 750-01 Hojmotor i skotern

Jag har inte sagt att jag ska sitta å växla vet inte vad du har fått det ifrån, jag vet hur variatorerna funkar, det jag ville ha reda på var om det fanns nån variator som tålde högre varv än normalt å helt plötsligt ska jag lägga ner, om man skulle göra som alla vill man ska göra på det här forumet så hade man inte nått som funkar, alla tror å gissar sig till allt pga oerfarenhet:mad:
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Sv: GSX-R 750-01 Hojmotor i skotern

Tror du verkligen att lammelerna håller i om man kör drev till drev
SKULLE INTE TRO DET
Skulle visst tro det, har ju sett en sån maskin med egna ögon så SKRIK LAGOMT!!!!

Och det jag menar med 1:1 är at om din MCMOTOR snurrar ett varv på VEVEN så snurrar knappast UTGÅENDE DREV FRÅN VÄXELLÅDAN 1 varv.

Vet du ens varven på utgående drev från lådan vid maxvarv på hojmotorn vid olika växlar?
 

forden34

Välkänd medlem
28 okt 2006
248
0
16
Sv: GSX-R 750-01 Hojmotor i skotern

jag har inte hunnit kolla om det är 1:1 men om den inte skulle va det utan ligger åt andra hållet så kanske det blir perfa då kan jag köra med rx1ans variator, då varvar inte variatorn så mycket så det kanske blir bra:rolleyes: ska kolla om det är 1:1 i morrn
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Sv: GSX-R 750-01 Hojmotor i skotern

Det är inget speciellt med RX1ans variator jämfört med andra, tror t.om att Vipern har likadan primär (förutom vikter). Endel langar dit Viking-variatorn då den har ett större växlingsområde samt något annorlunda vinkel.

RX1ans maxvarv på PTO är ca 8500-8900 vilket vilken annan skoter också har på sin vevaxel.
Tänk på att RX1ans tillslag original är på ca 3600 rpm, på PTO så är det ca 2800 varv.
Vilken annan skoter har tillslag på 2800 förutom arbetskotrar, och dessutom maxvarv på 8500-8900. Stort område.

Skillnaden ligger lite i vikterna, RX1an är ganska enkel att vikta då maxeffekten är bredare än normala 2T, dock så är standardvikterna inte så mycket att hänga i julgranen, kliver inte på lika mycket som motorn orkar.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Sv: GSX-R 750-01 Hojmotor i skotern

micke har helt klart en poäng ,

ska du ha variatorn på utgående drevet så är hållbarheten ett mega problem pga lagringen som tyvärr tillåter radial kast ,vilket kommer att öka med tiden (det räcker att spänna kedjan för hårt för att mosa lagret på utgående )

drev till drev är ju en frän lösning ,men som sagt suzuki kopplingar har aldrig varit riktigt bra utan preparering.men fästet kommer alldrig att gå att jämföra med en mc s .jag tror mattan spinner lös innan "konan" slirar

variatorn direkt på veven :) är det möjligt :confused: och i så fall sätt 15mm hardox 600 som variator skydd.13000 rpm på en moppe vs en skoter variator är ej jämförbart,om man inte har en skotervariator i TITAN ,fysikens lagar gäller i allra högsta grad här.

vore onekligen fränt att att kunna dra upp varven o spätta "konan" på 3an :D
 

forden34

Välkänd medlem
28 okt 2006
248
0
16
Sv: GSX-R 750-01 Hojmotor i skotern

Enlast vore ju att köra drev till drev, men f-n va tråkigt att sitta å hoppa på en växelpetare hela tiden, bakom motorn tänkte jag att det skulle bli en dubbellagrad axel till varren, den axeln kan man labborera med olika drev så man kan få varren att funka, omöjligt är det inte, tänkte faktiskt pröva då jag hade en motor som låg å skräpade det är en -01, jag var inne på en Harley D motor 1340cc (evolution) ca: 95 kusar varvar ca:6500/rpm men med ett enormt vrid, det är så tråkigt att ha en skoter som alla andra har, jag har haft Mach1- 97/ Rmk "151" 700 -02 plus en massa annat skit:)