Äntligen en Ski-Doo E-tec

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
ok

och oljan sprutas även den direkt in i cylindern antar jag

luften går via ett spjäll?

hur regleras luft/bränsle förhållandet, är det med luftmassemätare eller med lambdasond?
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
på SDI'n går bensinen genom ett slags flottörhus innan den går in i cylindern, på DI går den direkt in i cylindern, som ejwbegysv sa.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
vad skiljer SDI och DI?

SDI = Semi direkt injektion DI = Direkt injektion dvs. bränslet sprutas in direkt ovanför kolven och behöver inte tas in via insug/spolkanaler med diverse förluster.

Oljan kommer inte att sprutas in med bränslet utan kommer troligast att sprutas in direkt i vevhus/ramlager.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nej dom har lika stor uppgift som tidigare att förse motorn med luft , med förgasare/spridarna i spjällhuset åker minst 30% bränsleluftblandning ut i avgasröret genom avgasporten på lägre varv , med sdi och spridarna i bakre spolportarna hinner bara en mindre mängd bränsle smita ut genom avgasporten , med E-tec/DI sprutas bränslet in direkt i förbränningsrummet efter att agasporten har stängt och allt bränsle förbränns ..
 
S

StoxResearch

Tjenare Dysse, :) Har du också hittat hit?

Dysse har helt rätt... Jag är dock inte helt säker på att man lyckas eliminera färskgasförlusterna helt 100% i alla lägen med DI... Man börjar faktiskt insprutningen redan innan avgasporten stängt vid höga varv/mycket bränsle... Annars hinner man inte med...
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Det är bara på aboluta toppvarv E tec inte hinner med.
Uppgiven insprutningstid är 0,0025 sekunder.

Det är väl samma här som i bilvärlden, emmisioner mäts inte vid fullgas/varv.
Om emmisioner mäts vid full belastning i framtiden, behöver BRP bara sänka maxvarvtalet något, så hinner insprutningen med även på (det lägre)maxvarvet.


//
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Tjenare Dysse, :) Har du också hittat hit?

Dysse har helt rätt... Jag är dock inte helt säker på att man lyckas eliminera färskgasförlusterna helt 100% i alla lägen med DI... Man börjar faktiskt insprutningen redan innan avgasporten stängt vid höga varv/mycket bränsle... Annars hinner man inte med...
tjenare , har varit här lite tidigare ochså men glömt lösenordet med gammal mailadress och fått skapat en ny användare , ok men det kan knappast vara ngt problem när dom behåller alla varv på motorn , tycker dom skulle byggt en ngt större lågvarvigare motor isåfall, nyss var det hopplöst att tekniken skulle fungera över 7000 varv och idag finns den att köpa å varvar 8000 , finns det ngn bild på stiften ?
 

ArcticFun

Aktiv medlem
23 dec 2007
70
0
6
Lappland
Har "forskat" lite på nätet (googlat). Det verkar inte bara vara "guld och gröna skogar" för BRP:s Evinrude E-tec båtmotorer. Verkar inte vara klockrent än och då känns ju en båtmotor som en mer "kontrollerad" miljö än en snöskoter.
Orbitals DI som sitter i bl.a. Mercury verkar fungera lite bättre. Det kommer att bli spännande att se hur Ski-Doon kommer att fungera :hmmmm2: Vem blir första testpiloten här på forumet ???
//
 
S

StoxResearch

Skotte:
Ok, då vet du mer än mig, :) Jag läste studenterna från Idahos papper och dom fick påbörja insprutningen innan avgasporten stängt... Men det gjorde inget iaf för dom riktade flödet bort från avgasporten så att dom fick extra tid utan att det uppstod färskgasförluster...

Om man tittar på nya BRP DI motorn så har dom precis samma layout... Kolla så ser ni att injektorn är vinklad bort från avgasporten...

Men det är möjligt att BRP fått till det ännu bättre och har ett ytterligare snabbare system... Det är ju guld isf, :)

odysse:
Det gör inget ifall man börjar lite tidigare, det tar ändå lite tid för soppan att nå avgasporten... Se kommentar ovan...

ArcticFun:
Ja, jag har också läst en del sånt... Men jag har förmodligen läst ännu fler inlägg där ägarna varit lyriska...
 
S

StoxResearch

Skotte:
Om du kollar på sidan 2, Figur 2, i nedanstående artikel så ser du precis hur avgastesterna är skapta... Man kör vid några olika lastpunkter och viktar dessa olika... I snöskotrar så är nästan alla punkter vid relativt höga varvtal... Det verkar rimligt...

http://www.orbeng.com.au/orbital/tp/pdf/2005-32-0066.pdf
 
Last edited:

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
"Ok, då vet du mer än mig, "

Njaa, jag räknade ut detta, men matte är väl din starka sida, så tala om om jag har rätt.
Mao hur lånt hinner kolven vid 8000rpm på 0,0025 sekunder.
Jag får det till att kolven inte riktigt hinner stänga avgasporten fram till ÖD.
Det skulle i och för sig funka att fortsätta spruta in bränsle efter gnistan gått (efter ÖD, och stänga innan förbänningstrycket blivit betydande.

Siffran på insprutningstiden hittade jag på en utbordar E-Tec sida, som nämnde att en ny injector introducerats.

Länk funk ej.

//
 
S

StoxResearch

Skotte:
NEJ! Tvinga mig inte att räkna, :( Jag vägrar... Vi gissar i stället, :) Jag tror att det är nära på omöjligt att hinna spruta in soppan efter avgasporten stängt (vid alla lägen)... Det var långt ifrån i Idaho artikeln iaf...
 
Last edited:

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
51
Gällivare, Sverige
Ho, räkna, äntligen!

Så här fort rör sig kolven.

Maxvarv 8100 rpm = 135 rps
Slaglängden på E-tec motorn enligt Snowgearcanada = 73mm

Ett varv tar alltså 0,0074074074.... sekunder, Det är tiden från övre dödläge, till nedre och tillbaka igen till övre dödläge.

Från nedre dödläge till övre: 0,0074074..../2 = 0,0037037037.... s
Sträckan 73mm (0,073m)
Hastigheten = sträckan / tiden ----> 0,073 / 0,0037037037... = 19,71 m/s

Det är givetvis en medelhastighet, kolven går som fortast vid 90 respektive 270 grader.
Det finns, eller jag känner iaf till en kalkulator för beräkning av kolvhastighter odyl på www.slowgt.com Där kan man få det i grafer, snyggt. Men man måste känna till mer data än vad jag har just nu iaf.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
"kolven går som fortast vid 90 respektive 270 grader"

Kolla om det inte i stället är så att kolven går fortast när vevstaken och vevaxeln står 90grader i förhållande till varandra.

//
 
4

426H

"kolven går som fortast vid 90 respektive 270 grader"

Kolla om det inte i stället är så att kolven går fortast när vevstaken och vevaxeln står 90grader i förhållande till varandra.

//
Det gör den väl vid 90 och 270 grader?
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
4-stroke RULEZ.

dom jämför inte ens med en 4-taktare i nån av deras jämförelser, hade vart intressant att se.

på 4-stroke "behöver" dom inte ens jaga miljövänlighet ännu.. när de väl kommer i fråga så finns en enkel lösning.. Katalysator.

men helt klart kul att se hur de kommer funka. på bilar har det funkat si å så.. då tänker jag mest på Mitsubishis GDI motorer. VAG har väl fått till de som jag uppfattat det.

det går även att direktinspruta 4-strokes :) men frågan är om man verkligen vill ha en sån i skotern..

jaja kul å se när de säljer hur de funkar, tills dess lär de ju spekuleras vilt och ryktena snurra i mängder... :)