Rasade 4Tare

ArcticFun

Aktiv medlem
23 dec 2007
70
0
6
Lappland
Här på forumet läser man sida upp och sida ner om nypna maskiner, maskiner som inte går runt ....osv
Men det är inte många 4T, kan det stämma eller "skryter" inte ägarna när en 4T rasar. Kanske är rasen så dyra att man tvingas säga upp bredbandet och inte kommer år forumet längre.:bawling:
Hur stor andel av alla skotrar där ute är 4T, 10-15% eller ?

Kom igen, har era 4T rasat och vad är det som går sönder, berätta :rock:
//
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har fått byta bägge vändhjulen i boggien pga att lagren ej gick att byta (helkapslade hjul :( ) Nu sitter det 'hederliga' Yamma ALU-hjul från Duells för 159:-

Fast just ja, du kanske pratade om motorn.. ;)

Hmmm, få se nu... 1300 mil och.... hmmm... NÄ, inget har pajjat... :)


Men nog finns det säkert nån rasad 4T, oftast har det att göra med tvångsmatning...
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
"oftast har det att göra med tvångsmatning..."

Jo jag så en isärplockad hos en handlare, en sån där 2cyl 500a.
Om man säger så här, jag fick intrycket att någon annan än kunden betalade reparationen.......
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Här på forumet läser man sida upp och sida ner om nypna maskiner, maskiner som inte går runt ....osv
Men det är inte många 4T, kan det stämma eller "skryter" inte ägarna när en 4T rasar. Kanske är rasen så dyra att man tvingas säga upp bredbandet och inte kommer år forumet längre.:bawling:
Hur stor andel av alla skotrar där ute är 4T, 10-15% eller ?

Kom igen, har era 4T rasat och vad är det som går sönder, berätta :rock:
//
En 4t rasar inte om den är konstruerad efter 1955 ungefär. Så är det. Titta på MC-sidan så ser du att i princip alla 4t-MC som tillverkats efter 1973 fortfarande går utan renovering.

Bland annat därför har jag svårt att förstå tvåtaktsförespråkarna - vi sitter ju redan med facit. Tyska Motorrad plockade isär en Yamaha XJ900 som gått 15.000 mil. Inte ett spår av slitage kunde upptäckas i cylindrar osv. Det brukar vara spjällaxlar i förgasarna som slits ut först, men det är ju lätt ordnat. Byter man olja inom intervall är det bara att tanka.

När bilar hade tvåtaktsmotorer var renovering behövlig vid ca 4-5.000 mil. När fyrtaktaren hittade ned i samma bil pratar vi kanske 40-50.000 mil.

Viss skillnad.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Bara för att felaktig uppgifter inte skall få stå oemotsagda:
(Vi kan fortsätta diskusionen på därför avsedd tråd)

"När bilar hade tvåtaktsmotorer var renovering behövlig vid ca 4-5.000 mil. När fyrtaktaren hittade ned i samma bil pratar vi kanske 40-50.000 mil.

Viss skillnad."

Detta är inte sant.
En bil på 60 talet (4t) gick ca 10 000 mil innan helrenovering. Före det hade man ofta gort en sotning och slipning av ventilerna. Vart du fått att en 2t bilmotor höll 4-5 tusen mil vet jag ej, det kanske stämmer.

Skillnaden klart mindre, vad detta nu har med sportskotrar att göra....?

//
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
Har sett ett flertal otroligt ruggiga ras på 4t motocross, där motorblocket är historia. Kan lägga upp ett exempel. Nu är det dock en helt annan sorts motor, som är gjord för racing och gå järnet några timmar, sen justeras och renoveras så det är inte direkt någon bra jämförelse med 4t skotrar.









 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
I en "Bubbla" på 60-talet, så var den luftkylda 4-T motorn extremt lättstartad i kyla, men motorn hade en maxlivslängd på 10 000 mil.
Saab/DKV 2T gick oxå bort mot 10 000 mil, innan det var dags för renovering.

Varför 2T skotermotorer rasar oftare är väl för att dom givetvis är mer ömtåliga för yttre störningar, ex. läckande vevaxel t-ningar, skräp i förgasarmunstycken = går för magert. mm. mm., dessa problem "Överlever" en 4T.
Men en 2T där dom "Yttre betingelserna" är i god kondition, då går ju inte motorn sönder före 1000 mil.
Har själv erfarenhet av en vätsekyld 2T som vår förening använde för ledsladdning. Den gick 2500 mil framför ledsladden, utan att en skruv i själva motorn behövde röras.
Den såldes bort pga. att chassiet började bli lite väl mjukt. Den som köpte skotern kör fortfarande med den utan att ha öppnat motorn.

Personligen så är jag nöjd om min skotern går 2000 mil, detta oavsett om jag har en 2T eller 4T, för när jag nått detta miltal så har jag bytt för länge sedan. Detta inte för att jag väntar ett motorras, utan för att skotern börjar kännas allmänt sliten och framförallt så känns den hopplöst omodern när den är äldre än 5-6 år. Jag kör väl ca. 200-250 mil/år, så jag brukar byta upp mig till en snöskoter vid 1000-1200 mil.
Jag tror att dom flesta som kör nyare snöskotrar gör det för att man vill ha den senaste teknologin och en fräsch skoter, inte i första hand för att man vill slippa en motorras.
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Har sett ett flertal otroligt ruggiga ras på 4t motocross, där motorblocket är historia. Kan lägga upp ett exempel. Nu är det dock en helt annan sorts motor, som är gjord för racing och gå järnet några timmar, sen justeras och renoveras så det är inte direkt någon bra jämförelse med 4t skotrar.









Är inte det där yamaha 250motorn , phazern är väl i princip en dubbel sådan och man tar väl ut lite mer effekt i skotern per kolv än i yzf en.
Dock verkar det som om just yamaha är dom som håller bäst.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Våran 1300-motor som sitter i Buggyn har gått långt över 10 000 mil ;) Måste vara 1900-motorerna du syftar på. Synd det inte finns oljefilter på dom där motorerna.
Jag syftar exakt på dom motorer (1200/1300) som satt i "Bubblorna" på 60-talet. Då, var det en högst vedertagen regel att dom inte höll längre än 10 000 mil.

Det var i regel också inofficiella tävlingar mellan mekanikerna på VW-verkstäderna, hur fort man kunde ta ut en sådan motor ur bilen.
Då detta var ett mycket vanlig arbete då det begav sig, så erbjöds det praktisk träning ganska så ofta. Därför kunde dom fingerfärdigaste efter lite träning, klara detta arbete på, har jag för mig, på under 5 min !

Varför dessa gamla motorer går längre idag, tror jag beror på framförallt betydligt bättre oljor. Detta gäller nog oavsett om det är 2T eller 4T.
Sedan så är det nog så att dagens ägare av dessa gamla klenoder, visar dom lite större kärlek och för det mesta bara kör dom på somrarna numera, till skillnad från förr, när dom gick året runt.

För övrigt så hade inte heller den 3 cyl. 2T Saab/DKV något oljefilter. :)
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jag syftar exakt på dom motorer (1200/1300) som satt i "Bubblorna" på 60-talet. Då, var det en högst vedertagen regel att dom inte höll längre än 10 000 mil.

Det var i regel också inofficiella tävlingar mellan mekanikerna på VW-verkstäderna, hur fort man kunde ta ut en sådan motor ur bilen.
Då detta var ett mycket vanlig arbete då det begav sig, så erbjöds det praktisk träning ganska så ofta. Därför kunde dom fingerfärdigaste efter lite träning, klara detta arbete på, har jag för mig, på under 5 min !

Varför dessa gamla motorer går längre idag, tror jag beror på framförallt betydligt bättre oljor. Detta gäller nog oavsett om det är 2T eller 4T.
Sedan så är det nog så att dagens ägare av dessa gamla klenoder, visar dom lite större kärlek och för det mesta bara kör dom på somrarna numera, till skillnad från förr, när dom gick året runt.

För övrigt så hade inte heller den 3 cyl. 2T Saab/DKV något oljefilter. :)
Ja det är en ganska lättmekad bil.

bling bling och försäkrad för 500 mil per år (sommar) så håller dom bra ;) Finns idag kit att köpa så man kan "installera" oljefilter.

Fast nu kanske vi ska fortsätta hålla oss till Snöskotrar :)
 
13 jan 2008
44
0
1
Storuman
Det ända jag vet är att några Phazrar har rasat, det har dock visat sig vara en metallbit som släpper i luftburken som den drar i sig, vilket det har kommit service meddelanden på, har aldrig hört att någon har "plågat" ihjäl en fyrtaktare, de som inte har turbo dvs
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Att 4-takt håller längre är redan bevisat. Problemet är vid renoveringen, då får man betala ut en ganska saftig summa. Antar att den stora renoveringen ligger nånstans mellan 1000-2000 mil? Om inte annat återstår det att se..
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
nja om du måste renovera vid 1-2000 så lär den ju ha gått utan olja och kylning.
skulle tippa på snarare 4-6 tusen mil.


enligt yamahas rekomendationer är det ventiljustering vid 4tusen mil.
anses det som en renovering?nix.

det som är synd är ju att man inte gärna vill få problem med motorn i en 4-smälla.
kan bli väldigt kostsamt i slutändan.
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
nja om du måste renovera vid 1-2000 så lär den ju ha gått utan olja och kylning.
skulle tippa på snarare 4-6 tusen mil.
Man får väl hoppas på det. Jag jämförde bara med cross 4-takt motorer. Tex 450cc 60hk = MAX 100 mil vid kolvbyte, maxvarv på motorn 13k rpm tror jag. En skoter varvar ju bara 8k rpm som tur är.. men de återstå att se hur långt 4-knackarna håller.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
Man får väl hoppas på det. Jag jämförde bara med cross 4-takt motorer. Tex 450cc 60hk = MAX 100 mil vid kolvbyte, maxvarv på motorn 13k rpm tror jag. En skoter varvar ju bara 8k rpm som tur är.. men de återstå att se hur långt 4-knackarna håller.
Värt att nämna är även att 4t cross skall TOTALRENOVERAS för runt 10 lök efter 150-200 timmar för att förebygga ras.

Skotermotorerna varvar långt över 10k rpm, men en reduceringsväxel gör så att det inte är mer än runt 8k rpm på variatoraxeln.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Skotermotorerna varvar långt över 10k rpm, men en reduceringsväxel gör så att det inte är mer än runt 8k rpm på variatoraxeln.
Det är väl bara rx1 som varvar så pass?...och den är ju 4cylindrig.(250cc per cylinder ungefär)