Är det någon som har en skoter med den nya Etec motorn ?
Är den svaret på Stox alla 2T drömmar ? Tar ingen bensin, ingen olja och är helt luktfri ? Dessutom lättare än en dunfjäder.
//
Min kompis har en renegade 600 etec! Vi körde en långsväng i fredags (22mil) i 30-50 cm blötsö ca +2 och mestadels ospårat, alltså riktigt tungkört och hans drog 1,7L/mil, min vector tog 2,1L/mil och en gammeldags summit 700 som var med drog 2,9L/mil..
Visst luktar den som en gammal 2taktare men inte i närheten lika mycket och den rykte nästan ingenting..
Det konstigaste va ljudet jämt och fint och utan smatter, lät inte lika ettrig som en vanlig tvåtaktare..
Den betedde sig som min 4taktare fast utan bottenvridet och det luktade lite olja när man körde bakom han!
Verkar ju helt otroligt. Hur fick du din vector att dra 2.1L milen ?
Det luktade när man körde bakom han, men betydligt mindre än bakom en "vanlig" tvåtaktare.. den rykte typ ingenting, inte ens vid kallstaren på morgonen!Den finns alltså och verkar fungera!
Men lukten slipper man alltså inte ännu..
Jasså......
Men som alla (hoppas) jag vet visar skoter mätare upp till 30% (ibland mer) för mycket på mätaren.
...
Du menar att bandet slirar eller? Bandet snurrar ju alltid längre väg än det faktiska vägen när man kör i lössnö men detta påverkar ju inte vad den drar per mil.En sak jag aldrig får ihop..
Ni sitter här o säger att ni vet hur mycket den dragit på 0.1liters intervaller.
Men som alla (hoppas) jag vet visar skoter mätare upp till 30% (ibland mer) för mycket på mätaren.
Kör du 100km/h så blir de c:a 70-80km/h på riktigt.
Dvs den sträcka du kör på en dag låt oss säga 10mil blir c:a 7-8 mil i värkligheten.
Nåväl.
:ciao:
Mätare som är felinställda. Min visade 20% fel (sxr 600).Du menar att bandet slirar eller? Bandet snurrar ju alltid längre väg än det faktiska vägen när man kör i lössnö men detta påverkar ju inte vad den drar per mil.
Eller menar du att mätarna är felinställa, att de skulle visa 30% för mycket? Det är ju trots allt bandets snurrningar som mäts.
jo om du sätter mindre drivhjul kanske det blir så.Men som alla (hoppas) jag vet visar skoter mätare upp till 30% (ibland mer) för mycket på mätaren.
Kör du 100km/h så blir de c:a 70-80km/h på riktigt.
:ciao:
Mätare som är felinställda. Min visade 20% fel (sxr 600).