Rekommenderad ner bestykning på prox2 800 -04

prox2_800

Medlem
29 dec 2008
48
0
1
Stockholm
tjo!

Jag har fjällstuga i Idre, 700 meter över havet, skotern är helt original i bestykningen och drar rikligt med bensin, vad jag har hört går dessa skotrar väldigt "fett" original. efter leden måste man plåga den ett tag för den ska få rent

Höll fullt över en sjö å sen drikt hem, ur med stiften , stiftet hade en fin vit färg, dock tror jag vid full gas bräner han ur det mesta, sitter SLP pipor på skotern..

Någon här som har pipor och ungefär hyffasd koll på bestyckningen, ska jag gå ner 1steg på lågfart och 1 på huvud?

e juh lite till pill med luftburken och och förgasarna varje gång man ska bestycka...

MVH
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
vit färg är tecken på för varmt! = större huvudmunstycke
kanske går fett på låg mellan? = lägre lågfart och sänk nålen...

såg på farsans 600 att det fanns nå sjusterings skruvar som tydligen är för jusst lågfart upp till mellan.... skruvade in den ett halvvarv och hans skoter slutade omedelbart att bluddra på jusst det området...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
tjo!

Jag har fjällstuga i Idre, 700 meter över havet, skotern är helt original i bestykningen och drar rikligt med bensin, vad jag har hört går dessa skotrar väldigt "fett" original. efter leden måste man plåga den ett tag för den ska få rent

Höll fullt över en sjö å sen drikt hem, ur med stiften , stiftet hade en fin vit färg, dock tror jag vid full gas bräner han ur det mesta, sitter SLP pipor på skotern..

Någon här som har pipor och ungefär hyffasd koll på bestyckningen, ska jag gå ner 1steg på lågfart och 1 på huvud?

e juh lite till pill med luftburken och och förgasarna varje gång man ska bestycka...

MVH
Om du ska avläsa färgen på stiften ska du inte åka hem innan du kollar. Full sula över sjön, typ 10-15 sekunder, slå sen in dödarn och bromsa till stopp. Upp med stiften och avläs. Om du börjar köra på låg- och mellanvarv får du inte ett rättvist resultat!

Stiften får I-N-T-E vara vita, då ligger dina kolvar dåligt till. Färgen ska vara kanelbulle, om du hajar...

Tänk också på att temperatur ute kan påverka resultatet något. Om det är väldigt kallt ute kommer stiften att bli ljusare. Detta pga högre syrehalt i kall luft. Om du bestyckar rätt vid 0 grader utetemp kommer du kanske få problem vid -25, osv. Måste hitta en "gyllene medelväg", så att säga...

Om du vill ha perfekt resultat ska du lära dig avläsa "kolvspolning". Man kan, genom att läsa av kolvtoppens sot-ytor se om maskinen är rätt bestyckad. Sök på detta forum, eller googla!

Lycka till!
 
Last edited:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
bcool:

Om du ligger fullgas i 10-15 och sen dödar skotern så fortsätter den ju att pumpa in bränsle i cylindrarna och sen när du drar igång den så kan du ju få en avgasknall så att du kan skada, kolv,vev,cylinder,topp & pipan.

Vet av den Rev 800 -04 som fick en sån knall så att vevstakarna och veven kröktes, spricka i blocket och en cyllen var bara skrot och kolvarna var bara små grus. Då hade han slagit av skotern 100m från macken han skulle in på och rullat hela vägen. Det hade fyllt vevhuset med bensin. Sen när han skulle ha igång den så var den seg startad men när den tände så sa de bara PANG så gick den inte mer den motorn.
 
R

Robin

Som sagt, kör du på org. bestycking och SLP pipor så går din skoter på gränsen till snålt.
Kika in på SLPs hemsida, där hittar du bestyckningstabell för din skoter med tillhörande pipor.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
bcool:

Om du ligger fullgas i 10-15 och sen dödar skotern så fortsätter den ju att pumpa in bränsle i cylindrarna och sen när du drar igång den så kan du ju få en avgasknall så att du kan skada, kolv,vev,cylinder,topp & pipan.

Vet av den Rev 800 -04 som fick en sån knall så att vevstakarna och veven kröktes, spricka i blocket och en cyllen var bara skrot och kolvarna var bara små grus. Då hade han slagit av skotern 100m från macken han skulle in på och rullat hela vägen. Det hade fyllt vevhuset med bensin. Sen när han skulle ha igång den så var den seg startad men när den tände så sa de bara PANG så gick den inte mer den motorn.
Det var som fan. Jag brukar själv göra som jag skrev, har funkat bra för mig. Iofs brukar jag bromsa till ett snabbt stopp, inte rulla hundra meter...

Hur som helst så har jag inte tänkt argumentera med dig om det är en bra eller dålig lösning, har lärt mig denna metod på detta forum enligt många andra inlägg. Men det skrivs ju mycket svammel och chansningar på detta forum, som på alla forum, så det behöver absolut inte vara rätt... :afraid:

Hur som helst ska han inte ha vita stift. Han ska heller inte köra hem innan han försöker läsa av stiften... Han får väl stanna på "vanligt" sätt efter sin fullgasrepa och kolla dom...

:ciao:
 

prox2_800

Medlem
29 dec 2008
48
0
1
Stockholm
hehe måste ta och rätta mig själv här lite, självklart va stiftet inte vit, utan riktig kanelbulle.. mena att färgen på stiftet va ljust! får ursäkta mig där, men skotern dra jävligt mycke bensin, säkert 4 liter milen kanske mer, luktar bensin och behöver knappt chock i -10 till -15 grader, stugen ligger som sagt på 700 möh. har inte dessa maskinerna knacksensor? som borde slå av tändningen om den skulle gå snålt vid evnt. spikning?
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Men om du stannar och släpper gasen innan så hinner den ju gå ner i varv, och då blir det väll annorlunda färg skulle jag tro?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det var som fan. Jag brukar själv göra som jag skrev, har funkat bra för mig. Iofs brukar jag bromsa till ett snabbt stopp, inte rulla hundra meter...

Hur som helst så har jag inte tänkt argumentera med dig om det är en bra eller dålig lösning, har lärt mig denna metod på detta forum enligt många andra inlägg. Men det skrivs ju mycket svammel och chansningar på detta forum, som på alla forum, så det behöver absolut inte vara rätt... :afraid:

Hur som helst ska han inte ha vita stift. Han ska heller inte köra hem innan han försöker läsa av stiften... Han får väl stanna på "vanligt" sätt efter sin fullgasrepa och kolla dom...

:ciao:
De var inge spydigt eller nått sånt. Jag har hört om en kille som gjorde så och har erfarenheter av mindre avgasknall så ja kom å dödarn på Zrn ganska lätt så när man drog upp den så small de uta h-vete.

Men på en SDI,EFI,CFI så borde det ju inte pumpa in bränsle.

Aja åter till ämnet :)

Kolla Robins bestyckningstabell så löser det sig nog.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
När jag satte på slp pipa på min -01 700 så körde vi den i bromsbänk. Jag har för mig att vi gick ner fyra steg på huvudmunstycket från originalbestyckningen å ändå var jag "safe". Men då var det en 01a utan ves​
 
3 okt 2006
48
0
1
skellefteå
jag kör med en pro x2 800 med slp twins, v-force3, slp topp, lätt portade cyllar och öppna K&N luftfilter.

jag kör på ett steg mindre på lågfarten tror de är 50 jag kör med och mj kör jag 500 pto och 510 mag å de är "safe" men de är 4 steg under slp:s bestycknings tabell kör nålen mellan steg 2 och 3,5(shims) beroende på temp ute m.m

och öppna luftfilter kräver betydligt mer soppa än med luftburk..

då kör jag viserlgen vid kusten, å du kör ju 700 möh så du kan då absolut köra snålare än vad jag gör.

du är nog inte helt ute å cyklar när du kör med orginal 450mj men jag skulle gå upp nått steg om jag va du, särskilt då motorn blir jäkligt känslig med slp:s dubbel rör då man får ett farligt högt komp i dom om man inte har en topp med andra förbräningsrum.

men se till att de är orginal munstycken å inte eftermarknads munstycken för de är skilnad i flödet på dom, du kan nog utan att oroa dig gå ner ett steg på lågfarten åxå..
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
jag kör med 450 och har slp enkelpipa monterad, kör i princip aldrig över 600m ö h, nåt tips om hur jag ska bestycka?

PRO XR 800