Hej Hulk,
Frågor
Frågor
Frågor
W-rör, betyder det att man använder 2 istället för en enkelpipa?
Askers utmärkta bild sade mer än tusen ord.
Hur mycket mer effekt har en motor med en 3 istället för en enkelpipa?
Som med det mesta här i världen, "Det beror på"! I detta fall hur motorn samt dess insug och avgas är uppbyggt.
Som ett mycket talande exempel. Polaris Ultra 680 ger 102-105 hp std kring 8250 rpm med mycket brett effektband och fin platt momenttopp.
Se denna bromsning från M.Performance
http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/polaris/-97/ultra-97.jpg
Med bra trippelrör (Dynoport, HTG) ger samma motor 152 hp vid ca 8800 rpm. Med SLP lågvarvsrör ger den ca 142hp vid 8250 rpm. Den har även då en bred momenttopp men inte alls så sjukt bred som med singelpipan.
Skaplig procentuell effektökning!!
Är det så, att en motor med enkelpipa har mer effekt på lägre varv men mindre toppeffekt än med 3 pipor?
MVH
Hubbe
Jag kan säga som så att då incidentpulsens sugreflex samt tryckreflex från pipan delas upp i tre (och ännu fler om man tittar på reflektionernas reflektioner i grenröret) så kommer naturligt pulsamplituderna att vara lägre än om de inte delats upp. Bland annat därför blir effekten mycket lägre. Men då de delas upp i tre så kommer det att anlända hyfsat starka pulser vid avgasporten vid fler än ett avstämningsvarvtal. Detta ger den fruktansvärt breda momenttoppen.
Ett annat faktum är att eftersom cylindrarna delas med 120* så kan man stämma av grenrörslängden så att en cylinders incidentpuls som går ut då dess avgasport öppnar agerar tryckpuls åt en annan cylinder vars avgasport snart skall stänga.
Jag vet att dynotech har skrivit om Bender Racing som försökte utveckla en 800cc eller 850cc trippel med 3-1 rör för rundbaneracing (om jag inte missminner mig) och efter mycket mycket "cut and try" så fick de ut kring 120 hp. Nu fick de göra detta utan moderna datorsimuleringshjälpmedel så idag är det möjligt att nå lite längre vad gäller hp/l men de lade ned mycket dyno tid på detta så det är en bra siffra för vad som är möjligt att uppnå.
Som jag förr skrivit så är nog Yamaha Viper den som har bäst effekt ur en 3-1. Ca 164 hp/l.
Jag anser att den typ av 3-1 grenrör som är bäst är den typ som Asker byggt, där alla tre grenarna är lika stora och har lika längd, då blir den yttre gasväxlingen identisk för alla tre cylindrarna. Den enda lilla nackdel som jag ser med detta är att det blir knöligt att svänga bort längden på mittenröret samt att man får en annorlunda flödesvinkel på mittenröret alldeles vid avgaskanalens utlopp jmf. med de övriga två vilket gör att yttre gasväxlingen kan bli lite annorlunda jmf med övriga två om man har otur.
Jag är mycket imponerad av Askers bygge! Mycket proffsigt och det verkar gå som ett troll att dömma av vilka vikter han kör med hehe. Jag tycker däremot inte att han skall slösa tid på att bygga om grenrör och pipa utan möjlighet att mäta skillnaderna (bromsbänk). Det kan sluta med mycket arbete för ingenting just därför att det inte finns någon bra fungerande enkel formel för hur ett 3-1 system skall se ut. Det som gäller är datorsimulering för att se hur pulserna går, helst kombinerat med bromsbänkstester för att kalibrera simuleringsmodellen.
Nej, om du inte är nöjd med accelerationen (det antar jag att du borde vara redan nu ;-) så skruva upp laddtrycket, ev. kombinerat med lägre förtändning om du stöter på patrull med spikar i burken!!
Går det att få upp ladd ytterligare eller verkar agget maxat? Vad är det för kompressor och turbin?