Det "sjunger om mattan"

Masaii

Aktiv medlem
14 feb 2010
50
0
1
Uppsala
Hej!
Har en Polaris Indy 650 Rxl Sks -91. Var ute och åkte idag och körde övet en snödriva så skorden hoppade lite. När jag sedan landa så var det missljud under skotern. Styret vibrerade lite och det liksom "sjöng om mattan eller någonstans under motorn. Jag tyckte dock det avtog lite men det är kvar? Vad kan ha hänt?
Jag höjde upp skotern där bak och tog bort rämmen och drog mattan för hand för att känna om något var konstigt. Men eftersom detta är min första skoter jag äger så vet jag inte vad som ska vara normalt??

Har ni några tipps??
 

Lunda

Medlem
1 mar 2010
8
0
1
Skellefteå
Kan ju vara nån axel eller nåt som ha lossnat, det gjorde de på min men det var bara at skruva dit igen, men kolla så alla skruvar sitter där dom ska å så att inget är löst, samt så kan du ju kolla drivhjulen me:) Kan ev vara mattan som drar snett eller nåt sånt, men de borde itne höras så mycket..
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
mattspänningen. . . . .Slides, variatorn. Carola under huven? för det var vel som ett sjungande missljud? svårt att säga så här på rak arm utan att få lyssna.
 

Masaii

Aktiv medlem
14 feb 2010
50
0
1
Uppsala
mattspänningen. . . . .Slides, variatorn. Carola under huven? för det var vel som ett sjungande missljud? svårt att säga så här på rak arm utan att få lyssna.
Hur hårt ska mattan spännas? Och det gör man med hjälp av skruvarna vid bakhjulen va? Och jag får ursäkta min okunskap nu i börgan av mitt skoterägande, men vad är slides? Och ingen skymt av Carola!! ha ha ha :hahaha:
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
mattan ska vara så hårt spännd så att den precis inte kuggar över. och ja det är bultarna vid vändhjulen man spänner mattan med
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
skotern börjar att skaka och leva jävel när man kör ospårat och ger full gas. den kan även göra det på leden om man har riktigt bra fäste. det är att den kuggar över
 

Masaii

Aktiv medlem
14 feb 2010
50
0
1
Uppsala
Nä nu kan jag inte kontrolera mera! Jag vet inte vad det är? Nu åker jag till verkstan! Och så är det även några konstiga nötningar i form av prickar i jämna mellanrum på insidan av mattan i mitten som jag inte förstår mig på heller???
 

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
kan vara bakre dämparens övre fäste som tar mattan i då boggien fjädras ihop