boggie tar i non-slip hjul på pro xr

Tommyboy

Medlem
31 okt 2010
32
0
1
Östersund
har precis monterat en 44 matta och bytt till non-slip hjul på min pro xr -04
upptäckte att jag har ett problem och de e att boggien kuggar upp på drivhjulet när de kommer ett gupp... har slipat ner dom svarta klackarna längst fram på skenorna men de går endå inte.. vad har jag för alternativ nudå?


tacksam för svar! snön har ju kommit!:eek:h:
 

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
kapa skenorna (fram) typ 4cm sen borrar du hål sen skrivar du fast plast klackarna igen
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
den främre dämparen på skotern kan vara slut också,blev exakt likadant när jag förlängde min iqr 800,kapade skenorna så långt det gick,kapade plastklackarna också så långt det gick å de funkade inte ändå,den främre dämparen va som en cykelpump,renoverade den å sen funkade den klockrent,kolla på insidan av chassiet så kan du kanske borra ett extra hål så du kan flytta ner boggien,du kan flytta den både fram och bak,ha ja inte varit så kass i magen så har ja kunnat komma å kolla
 

Tommyboy

Medlem
31 okt 2010
32
0
1
Östersund
känns ju lite sådär att börja kapa i boggien men de e kanske de enda sättet då! har hört att de är endel som flyttar ner boggien framtill men jag tycker att de borde göra en stor skillnad på hur skotern beter sig efter de...mindre skidtryck osv. men de kanske är bra oxå?..
 

Tommyboy

Medlem
31 okt 2010
32
0
1
Östersund
okej hade tänkt kapa kanske 3.5 cm för då slipper jag hålla på att strula med axeln för balataremmarna.. tror ni att de räcker?
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Det går inte att köra med 9kugg non-slip på edge eller prox, det tar i skenorna som det gör för dig. 8kugg funkar och då får du en nerdrevning på köpet.

Kapa skenorna funkar ju men inget jag rekommenderar.
 

Tommyboy

Medlem
31 okt 2010
32
0
1
Östersund
går inte? har precis börjat kapat skenorna:p.... typiskt att få reda på de nu:p... köpte 9 kugs non-slip på motorhuset i östersund och dom jäklarna nämnde ingenting om att de inte skulle funka! sa vilken skoter jag hade och då gav dom mig 9 kuggs.. jaja de e väl bara att fortsätta kapa när man har börjat.. måste finnas fler än jag som kör eller har kört med 9 kuggs hoppas jag!
 

Sodr

Aktiv medlem
6 nov 2009
80
0
6
Sundsvall
Det går inte att köra med 9kugg non-slip på edge eller prox, det tar i skenorna som det gör för dig. 8kugg funkar och då får du en nerdrevning på köpet.

Inte helt sant väll, jag körde 9kuggs non-slip på min edge, kanske bara är pga att jag hade M10 boggie?

Beställde till min prox2 nyss, köpte 8kuggs på stenmarks för 350kr styck för att slippa kapa i skenorna! Det funkar väll att göra så men jag vill då helst inte göra det :)
 

kajala

Välkänd medlem
30 dec 2008
132
0
6
luleå
Det går bra att kapa boggiskenan polaris har ju själv gjort så för att få plats med no.slip hjul (9 kugg) Och stången som balata remmen sitter kan du ju flytta ner ett par cm. (borra nya hål) om du nu behöver kapa mer än 2cm.
 

r8n

Aktiv medlem
16 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Lite sent kanske... Men jag kapade skenorna såpass att dom svarta glidändarna nu sitter i samma hål som axeln för balataremmen på min IQ Shift efter att ha monterat 9-kuggs no-slip.