Arctic Cat 2012

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
nej det är sant zero. man får putsa rätt mkt för att hålla den fin. Men du vet väll att det bara är att lämna in kåpor / huv om lacken släpper ska din handlare ge dig nya delar.
 

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Passar remmen från M8 till M800, vad är skillnaden?
Om du menar remmen från tex M8 -11 så är den remmen enligt nån lista jag hittade 1175 x 37mm, remmen som ska sitta på på M8 -12 ska vara 1207 x 36,80 mm. Så jag antar att bredden går bra, men den är ju ca 3cm för kort..


Eftersom handlarna inte verkar få fram remmar, läste på ett forum på andra sidan att dom hade fått besked att dom kommer i Januari där (nån som hört nåt från en handlare i sverige?) så har jag börjat rota lite efter möjliga reservremmar.

083 Som är den vi ska ha:
47.5197"long and 1.44882" wide
1207 x 36,80 mm
--------------------------
020 Passar Flertal modeller 1998-2006 med 440-1000cc

47.75" long and 1.41" wide
1212 x 35,8 mm
--------------------------------------
Dayco HPX5021
47.625"long and 1.438"wide
1209 x 36,5
-----------------------------------

Verkar som att Daycoremmen är det som passar bäst, men håller dom till annat än att ta sig hem?

020 remmen är ju 5mm längre, vilket säkert går bra, men den är ju 1mm smalare.

Å andra sidan verkar det ju som att dom 083 remmarna som hittils är tillverkade inte höll måtten särskilt bra, därav varför det är strul att få fram nya, om det stämmer kanske fet tills vidare går bra att köra med 020 remmen som dessutom är rätt billig!

Vad kör ni andra med för reservrem?
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Idag efter 32 mil exploderade remmen till molykyler. Rätt så hård körning i puder vart det. Och utan reservrem så fick man bli bärgad hem.

Variatorskyddet vart vrid och krokig, kan man begära ett nytt?
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Får jag fråga hur du körde då den for? En vän till mig som enbart kör lössnö har kört över 50mil med sin m8a utan problem.
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Får jag fråga hur du körde då den for? En vän till mig som enbart kör lössnö har kört över 50mil med sin m8a utan problem.
Ungefär som jag körde med -11:an och den höll remmen 100mil!
Pudersurf och vid ett gaspådrag exploderade remmen. Enbart lössnö för min del också.
 

wizziz

Välkänd medlem
4 mar 2009
190
0
6
Kiruna
Lössnö är ändå ett kapitel som man får acceptera att remmen sticker imo. stundtals inget motstånd = snurra fritt efter varvtal. Bara ett nöt håller pedal to the metal utan att tänka efter vad som händre ocfh hur maskinen agerar. Är framme vid första servicen med -12'ans m800. Ingen tillstymelse till remslitage förutom att jag behöver rengöra variatorerna från nå äckel som täcker dom.
Första feler jag hitta i år är att dom stoppat in verktygen på ett helt jävla värdelöst ställe. Kört nästan 25 mil och toolsen är väck. Stoppar man inte av ren rutin dom på ett säkert ställe? hur många märken har haft sina "in case the shit hits the fan" verktyg där dom kan flyga bort. Sen står det inget i instruktionernas om placeringen av skiten...
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Jag accepterar att remmen kan fara efter 32 mil efter mycket lössnö körning.
Men variatorskyddet ser ju ut som en banan åt alla håll.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Remmarna ska inte smälla efter 30mils körning. Gör den det så är det något fel nånstans. Brister vid leverans service, oljiga variatorer?? Tveksamt bestyckade variatorer medför dåligt remtryck vilket får remmen lätt att slira. Snö/vatten på remmen får den också att slira. Kolla att sidokåporna sitter rätt. Körde 80mil med min m8 -11 i lössnö utan minsta remslitage EFTER att jag bytte till MDS vikter, schimsade om korset till primären, linjerade variatorer, rengjorde rem och skivor ofta. Första remmen började fransa efter 7mil när den variatorn var orörd, remmen hade säkert smällt efter 30mil för mig med om man inte brytt sig om att åtgärda problemet
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Får jag fråga hur du körde då den for? En vän till mig som enbart kör lössnö har kört över 50mil med sin m8a utan problem.
Jag var inte med den dagen den small, men vi brukar köra rätt hårt, oftast krypfart och full gas så de blir ju ingen luftkylning heller.

Bilden är en paus i skråkörningen, grymt kul när man kör på fullgas och man bara kryper fram :)
 

Attachments

Lurpa

Aktiv medlem
25 okt 2011
57
0
6
Kalix
Har nu kört 10mil med min m800, men under dagens körning så börja den gå svin dåligt och ECU 18 kom upp på displayen. stannade och pröva starta om men samma problem kvar stod. ECU 18 står för servomotor failure, efter att ha plockat isär all plast, så var jag och drog i lite vajrar och pröva vrida på själva elmotorn och sen gick den som den skulle i ca 1,5 timme. sen kom felkoden upp igen.
Någon som varit med om det? Eller ha nått tips på vad jag ska kolla efter. Ska ringa åf imorrn och höra med dom, men kan ju ändå vara intressant om nån varit med om det?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Lurpa: Har haft samma problem. Senast igårkväll. Höll på att plocka i ordning skotern inför ev framtida försäljning och då kom felkoden fram. Jag blev inte glad kan jag lova.

Jag löste det genom att justera vajrarna till apv:n. Hur mycket spel du ska ha vet jag inte (-09= 34.9mm spel med 0.9mm tolerans), så det borde du prata med din återförsäljare om. Din motor fungerar uppenbarligen så det är troligen en taskigt inställd vajer.
 

Lurpa

Aktiv medlem
25 okt 2011
57
0
6
Kalix
Ja jag skulle väl tro att det är nått sånt, kändes bara trist att behöva åka 12 mil enkel väg för att få de fixat hos åf, men de blir nog så. Får helt enkelt se vad dom säger imorrn.
Blev inte heller särskillt glad när de kom upp, vi lastade skotrarna och åkte 8mil med bil, så blir de nå sånt strul, känns ju trist när det är nya grejjer....
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Ja jag skulle väl tro att det är nått sånt, kändes bara trist att behöva åka 12 mil enkel väg för att få de fixat hos åf, men de blir nog så. Får helt enkelt se vad dom säger imorrn.
Blev inte heller särskillt glad när de kom upp, vi lastade skotrarna och åkte 8mil med bil, så blir de nå sånt strul, känns ju trist när det är nya grejjer....
Glöm inte att du har rätt till ersättning för resan när du få åka tillbaka med skotern för garantiåtgärd.
 

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Jag har kört 2 mil ledkörning och min har redan börjat slira!
Det verkar vara nån nått vitt kladd troligtvis dåligt rengjort vid leverans..
Bara att tvätta med bromsrengöring.
 

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Lössnö är ändå ett kapitel som man får acceptera att remmen sticker imo. stundtals inget motstånd = snurra fritt efter varvtal. Bara ett nöt håller pedal to the metal utan att tänka efter vad som händre ocfh hur maskinen agerar. Är framme vid första servicen med -12'ans m800. Ingen tillstymelse till remslitage förutom att jag behöver rengöra variatorerna från nå äckel som täcker dom.
Första feler jag hitta i år är att dom stoppat in verktygen på ett helt jävla värdelöst ställe. Kört nästan 25 mil och toolsen är väck. Stoppar man inte av ren rutin dom på ett säkert ställe? hur många märken har haft sina "in case the shit hits the fan" verktyg där dom kan flyga bort. Sen står det inget i instruktionernas om placeringen av skiten...
Vart har dom gömt verktygen på den här maskinen då?