Problem 580 Efi

Galning

Medlem
8 nov 2009
18
0
1
Hej! jag har lite problem med en Pantera 580 Efi 1999 som inte vill fungera som den ska.
Den går bra ett litet tag sen så bara "dör" den precis som att man slår av tändningen. Jag har kopplat bort nödbrytaren vid gasen eftersom den var trasig.
Idag när jag provade lite så började den baktända samt att den tvekade lite när man gasade fullt,sen så bara dog den igen. Kollade stiften och dom var torra så det verkar som den inte får soppa ibland. Plockat isär och rengjort utan att den blivit bättre. Vad kan det vara för fel?
 

Frederiksen

Medlem
24 nov 2010
14
0
1
sundsvall
Hade en zr 580 efi -97 som det händ sama sak, trodde det var dödaren men icke. lämnade in för felsökning och det visade sig vara en krångland tändspole så jag lämnade in den för om lindning kostade ca 800kr hände sedan samma sak 200 mil senare... Detta kan vara ett svårt fel att upptäcka då tändspolen inte brunnit helt utan bara krånglar för då ser man ibland inte vid felsökning att den är trasig. hände sedan på en zr 440 sno pro -01 jag hade...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.661
807
113
Kramfors
Statorn har delvist brunnit av är min bästa gissning. (Jag tror frederiksn menar statorn också) Mycket vanligt. Försök mäta upp den enligt vberstasbok ohm värden men dom kan visa rätt värden då den går ibland. Timmrå elbyggnad tycker jag gör bra och snabba jobb och dom tar ca 1600-2000kr. Bättre lina om än köpa beg stator.

Om den är stendöd ett tag så kolla om gnistan är sämmre då eller helt borta är ju bäst. När en stator är halvtaskig kan gnistan vara något sämmre (lite) så kolla gnistan när den funkar ok och jämför med när den jäklas.
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Jag har nästan identiskt problem med min zr 600 efi. Efter mätningara så verkar det som att det är alldeles för högt motstånd i soppapumpens lindning på statorn. Har beställt en ny stator som kommer imorgon. Återkommer med resultat.
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Hejsan! Har nu bytt stator på min maskin och fasen vilken skillnad på gången det blev! Nu går maskinen rent och är rapp som tusan! Vilken skillnad det blev att byta stator med riktiga värden! :D
 

Galning

Medlem
8 nov 2009
18
0
1
Hejsan! Har nu bytt stator på min maskin och fasen vilken skillnad på gången det blev! Nu går maskinen rent och är rapp som tusan! Vilken skillnad det blev att byta stator med riktiga värden! :D
Låter bra. Väntar på en till min,hoppas den dyker upp till helgen.