Senaste material av ralf

  1. R

    SRX 700 -00

    Nja pipor ger inge mycke pga det faktum att den är standard utrustad med trippla effekt rör... men hauck burken är visst lite lättare... skulle rekommendera att montera hk matta på minst 32mm
  2. R

    MXZ 440x -00

    En 440 X köper man inte om man är orolig för bensinförbrukningen
  3. R

    variatorkit till en SXR700

    jag tror att yamahahuset i kiruna har ett bra kit. Robert Åberg, en gammal crossräv hade visst plockat ihop lite prylar. plinga ! / Ralf
  4. R

    9000 rpm

    kalibrering Finns det någon firma i Östersund som kalibrerar varvräknare ?
  5. R

    9000 rpm

    Hej Jag har en xcr 440 -98. (USA motor med VES) Vid fullgasrepor på sjön varvar den lite drygt 9000 rpm. Maxeffekt ska ligga vid 8300 ungefär. Jag har ju hört att varvräknaren ska visa alldeles för mycket på polaris så det kanske inte är så tokigt eller ? Jag pysslat en hel del med variatorerna...
  6. R

    Optimalt Inslagsvarv !!

    optimalt ? Det beror ju också på vad skotern ska användas till. Ska du åka lössnö är ett högt tillslagsvarv inte att rekommendera. Ofta slår variatorerna till hårt då och man får mattspinn som följd. Skotern kan gräva ner sig på en gång. Ska du köra dragrace på is eller med mattstart så är det...
  7. R

    Skid-doo MXZ 700 -01

    snygging Kan inte uttala mig om maskinen körmässigt men den är ju jävligt snygg. På turistorterna är det mxz som gäller enligt mig.
  8. R

    Ski-doo Formula z 670 -99

    mjuk och konstig Det är lite speciellt att köra en skoter med den boggin tydligen. Det gjorde att köparna inte föll för den. Det blev lite konstig tyngdöverföring med den boggin så att om man gasade i en kurva så gick den bara rakt fram. Det berodde också på att den var lite för mjuk...
  9. R

    ZR600 EFI -98

    hmmm Nästan alla säger att dämparna är ok. Jag tror inte det. Dämparna bör nog renoveras efter c:a 300 mil de brukar vara tämligen slut på gas då. Jag tyckte inte mina foxare var så dåliga tills jag fick dem renoverade. Trycket sjunker i dem. När jag renoverade mina efter 200 mil hade jag...
  10. R

    440

    just ja ! Jag hade ju glömt bort att det var nikasil i cylindern. Kan man ens hona en cylinder med nikasil i ?
  11. R

    byta förgasare???

    svårt På en arbetskoter väljer man en mindre förgasare eftersom man ofta kör på låga varv. En mindre förgasarhals ger bra sug genom munstyvket även vid låga trottellyft. En större hals kommer att ge en motor som går sämre på lägre varv men bättre på höga varv så det är upp til dig att bestämma...
  12. R

    440

    ok ok ska prova det, tack !
  13. R

    440

    Tja Jag har en Polaris 440 med VES. Jag har hört att man bör hona om cylindrarna och byta kolvringar varje säsong. Är det motiverat? Det är nog inte gjort på min de senaste 200 milen. / Ralf
  14. R

    zr440

    nej Jag tycker att du ska lägga på några tusenlappar så att du får en 96:a. Då får du en maskin som står sig mycket bättre mot dagens maskiner. Mycket bättre fjädring och motor än 94an. / Ralf
  15. R

    Hjälp önskas...

    varsågod Även proffs behöver fråga om hjälp ibland ! Bestyckningen är bra att vara noggrann med. Gör den bara inte för snäll, ju magrare blandning desto bättre går motorn. Problemet med tvåtaktare är att de går som bäst just vid aluminiumets smältpunkt. Därför är det en farlig balansgång. / Ralf