Service 600SDI

Svidja88

Medlem
4 apr 2014
7
0
1
Röbäck
Säkert en rätt vanlig fråga men tar den igen. Har en Lynx Adventure 600 SDI-08 som har gått 600 normala mil utan buskörning. Har bytt lager i boggi och renoverat dämparna runt om. Skotern går kanonbra på alla sätt. Är det något speciellt som ni tycker man skall göra i förebyggande syfte? Är ofta långt ute på fjället själv och är beroende av en skoter som fungerar. Skulle också kunna tänka mej att dreva ner den lite då jag oftast drar kälke eller pulka. Någon som har erfarenhet av detta och i så fall hur mycket skall man dreva ner? Kolvbyte? Reedsventiler? Bättre att byta före det går sönder? Någon som har koll på detta och orkar svara?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Alltså en skoter som har några år på nacken kan ju alltid rasa tyvärr. Jag skulle inte bytt kolvar vid 600 mil.

Rengör rave ventiler. Ta isär kedjehuset, rengör.

Rengör spjällhuset! Sjukt mkt remdamm där!

Ta lös luftburken, släpp på spjällhuset och vinkla ut det. Spola sen med brakeclean eller motsvarande.

Jag skulle inte drevat ner. Luktar den om remmen om du drar så kanske det är ide men går den som tåget skulle jag låta orginaldrevningen vara.

Är batteriet gammalt kan du tjäna på ett nytt sånt. Har du elstart så är det en sak men batteriet som sitter på sdi utan elstart är billiga och har lite kräm så har du ingen elstart och ett gammalt batteri skulle jag bytt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
600 mil är ingenting för en sdi 600 du kan köra 1000-1200 mil innan kolvbyte. Rengöra insuget från remdamm kan vara en ide för då kan du kolla skicket på reedventilerna. Byt olja i kedjehuset och kolla lagren i boggihjulen. Kolla boggi slides tjocklek också .
De borde duga
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Byt bränsle filter,går att köra med canam filter,då återanvänder du slangar och sätter vanliga slangklammer,blev betydligt
billigare.