Lynx Adventure GT 1200 4-tec 2010 med ingen tomgång

vollybollmolly

Ny medlem
30 jan 2024
4
1
3
57
Själevad
Hej.
Behöver tips på nästa steg.
Jag har en Lynx Adventure GT 1200 4-tec 2010

Min motor har börjat att bete sig konstigt.

Motorn går inte under 3000 rpm.
Jag kan få igång den men den dör vid 3000 rpm (går inte rent vid 3000rpm och uppåt)

Om jag kopplar bort voltregulatorn den kontakt som går ut i systemet(likspänningen) så går motorn på alla varvtal men misständer lite.
(Går nu bara på batteriet)
Om jag även kopplar bort det som kommer till v regulatorn (växelspänningen) så går motorn rent ?

Det märkliga är att motorn plötsligt "går till sig" och går perfekt i några dagar/vecka för att sedan få återfall och bara gå 3000rpm och uppåt.

Vad är gjort.
Bytt tändspolar och tändstift.(bra spridarbild)
Har mätt upp stator och likriktare. OK
Bytt stator och likriktare.
Bytt TPS, voltregulator, laddningsrelä R3.
Bytt vevaxelgivare.
Bytt ECM
Polerat upp och mätt jordpunkter(Vid solenoiden, batteriet och vid motorn)
Kontrollerat tomgångsmotor/spjäll, och run relä(R1).
Visuellt sett över kablage (kabelbrott)

Har haft kontakt med BRP återförsäljare.
Dom förstår problematiken att skotern inte betingar något högt värde och att kostnaderna för jobbet blir för dyrt.

Behöver någon form av tips/råd då jag inte vet nästa steg.

Kan det vara statorproblem fast att värderna är OK och stator är bytt.
Kan det vara svänghjulet ?

Det märkliga är att den plötsligt fungerar som den ska.
/Patrik
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Tack.
-Ja. Om du menar nödstopp. Kommer att kolla på det
Konstigt bara att den går som vanligt när jag plockar bort voltregulatorn helt från systemet.
Nej jag menar gashängsbrytare som brukar sitta i tumgasblocket men brp brukar inte ha de konstruktionen av någ anledning så jag tror inte den har det.
Mät bränsletrycket för bränslepumpen kan bete sig sådär.
 
Last edited:

vollybollmolly

Ny medlem
30 jan 2024
4
1
3
57
Själevad
Tack.
-Ja. Om du menar nödstopp. Kommer att kolla på det
Konstigt bara att den går som vanligt när jag plockar bort voltregulatorn helt från systemet.
Nej jag menar gashängsbrytare som brukar sitta i tumgasblocket men brp brukar inte ha de konstruktionen av någ anledning så jag tror inte den har det.
Mät bränsletrycket för bränslepumpen kan bete sig sådär.
Plockade isär kill switch/nödstoppet och rengjorde blecken satte ihop. Plötsligt går den ...... ett litet tag med likriktare inkopplad.
Tror att det kan vara något med denna nödstopp.
Ska beställa en ny och prova.
 
Reactions: Boost III

vollybollmolly

Ny medlem
30 jan 2024
4
1
3
57
Själevad
Plockade isär kill switch/nödstoppet och rengjorde blecken satte ihop. Plötsligt går den ...... ett litet tag med likriktare inkopplad.
Tror att det kan vara något med denna nödstopp.
Ska beställa en ny och prova.
Blev inget byte av nödstoppet.
Nödstoppet har en slutande funktion. Kopplade bort den från systemet men inget skillnad.
Kommer att fortsätta med kablaget i detta område då det blev skillnad när jag var där och drog.
Tror på någon form av jord fel / kabelbrott i detta område.