Blyfri 95 eller 98?

H_enrik

Medlem
2 jan 2022
9
0
1
40
Sverige
Hej!
jag äger en ski-doo renegade BC 800-etec 2013.
Jag funderar på att byta bränsle till blyfri 98 pga. Skonsammare för bränslesystem då jag inte kör mer än 7-8 mil per/år
Min fundering är om det går eller tar motorn då skada?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.928
897
113
Kramfors
Hej!
jag äger en ski-doo renegade BC 800-etec 2013.
Jag funderar på att byta bränsle till blyfri 98 pga. Skonsammare för bränslesystem då jag inte kör mer än 7-8 mil per/år
Min fundering är om det går eller tar motorn då skada?
98 okt har mindre etanol i sig så ramlager vevaxel ja allt stål rostar mindre så de är värt varenda kr mer den kostar.Mindre etanol gör även att oljan sitter kvar bättre överallt den tvättas inte bort av spriten lika mycket. Jag såg att i Norge skulle något mackmärke börja sälja etanolfri bensin hoppas de kommer hit också.
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
155
37
28
Nederländerna
elcomanagement.nl
Tanklocket på min Lynx (Boondocker 2017 800 e-tec) visar 95.
Jag tror inte att det spelar så stor roll, 98, 95 eller etanolfri. Så länge tanken är full när den förvaras på sommaren. (Eller helt tom.)
(Eller, för att vara säker, med så lite etanol som möjligt när den förvaras.)

(Kanske bryr sig en Polaris mer om vad som åks i. De har sämre bensin i USA än här.)
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.912
135
63
Skellefteå
Jag har hört tvärtom, att vi har väldigt dålig soppa jämfört med nordamerika. Pratade med förra söljchefen på Tidy P-sports om det ifjol. Jänkarna som kommer över och ska fixa mappning till Polaris i Sverige fattar inte vad som händer här, inget stämmer, och tillslut inser att det beror på bensinen.
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
155
37
28
Nederländerna
elcomanagement.nl
Jag tror jag hade lite fel: https://www.etuners.gr/fuel/
Även om det här bara handlar om oktantalet.
Och 91 är det vanligaste, så 95 här, men också 87 => 91 (det har vi inte?!).
Så jag förstår problemet med mappning!

Men det säger ingenting om etanolatillsatsen och alla möjliga andra tillsatser.

Jag tycker att en Polaris presterar mindre/annorlunda på EU-bensin. BRP har verkligen hanterat det bättre.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
289
113
43
Vittangi
Hittade en bild som visar vad olika oktantal i USA motsvarar i Europa.

30993

Men kan tänka mig att de säkert inte tillsätter lika mycket etanol i bensinen i USA som i Europa.
 
Last edited:
Reactions: Sneeuwscooter

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.928
897
113
Kramfors
Enligt vad usa oljebolagen uppger så har de upp till 10% etanol på mackarna jag har inte läst om ren bensin någonstanns.Mackarna i sverige har aldrig 5 eller 10% etanol i bränslet för de är dyrare än bensin för dem så de fuskar maximalt vilket är bra för oss.Vid flera tester av mackar ligger 95 okt på ca 6-7% och 98 3-4%
 
Reactions: Sneeuwscooter

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
155
37
28
Nederländerna
elcomanagement.nl
Vad är det då för fel på vår soppa enligt Polaris (USA) experterna?
Eftersom du skrev att det var ett mappningsproblem tror jag att de inte var medvetna om RON och PON och därför satte mappningen till 95 PON, trots att det faktiskt är EU 95 RON, vilket motsvarar US 91 PON.
Åtminstone är det så jag föreställer mig det.
 
Reactions: mattgojohn

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.912
135
63
Skellefteå
Så kan det vara, men man tycker ju att Polaristekniker som är här hos oss för att få till optimal mappning borde känna till sånt. Om vi bortser från etanolinnehåll, vilket jag tror är hyfsat lika iaf Kanadas, vad annars i vår bensin kan skilja från Nordamerikas, och göra den "sämre"?
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
155
37
28
Nederländerna
elcomanagement.nl
Jag vet inte, men jag trodde att den var raffinerad annorlunda.
Jag hittar inget om bensin direkt, men jag hitta om olja, och det spelar verkligen roll: https://baroxoil.de/the-differences-between-american-and-european-petroleum-standards/
"American standards tend to favor lower viscosity oils, a greater variety of additives, and less stringent emissions standards, while European standards tend to favor higher viscosity oils, more restrictive use of additives and more stringent emissions standards."
Så kanske det är om tillsatserna.

(Förresten, jag skulle inte bli förvånad om de där US-Polaristekniker inte var medvetna om detta.)
 
Reactions: mattgojohn

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.928
897
113
Kramfors
Mappningarna som kommer standard på Polaris och de andra märkena är väl från Usa? Eller kör de in annan mappning för just Svedala? Om de nu inte ändrar mappning för Sverige så funkar de ju rel bra här också så de borde inte skilja mycket mellan bränslena. Diesel däremot är ju en jäkla skillnad mellan olika länder vem vill inte ha Polsk diesel :) Jag har svårt att tro Polaris tekniker inte vet om Ron o Mon bränsle för då bör de byta jobb.
 

Soyd©

Medlem
27 sept 2022
27
12
3
Sverige
Det skiljer inte jätte mycket vad gäller förbrännings egenskaperna hos bränslena! Som exempel tog jag även med Aspen R som är ett mycket mycket renare bränsle!..

Aspen R
RON/MON/AKI
: 102/90/96
Density: 0,745-0,775 kg/l @ 15°C (Average: 0,760 kg/l)
RVP: 55-65 kPa @ 37,8°C

Bensin 98 (Miles+ 98)
RON/MON/AKI
: 98/86/92
Density: 0,720-0,775kg/l @ 15°C (Average: 0,750 kg/l)
RVP: 45-95 kPa @ 37,8°C

Bensin 95
RON/MON/AKI: 95/83/89
Density: 0,720-0,775kg/l @ 15°C (Average: 0,742 kg/l)
RVP: 65-95 kPa @ 37,8°C

RON = Research Octane Number
MON = Motor Octane Number
AKI = Anti-Knock Index (R+M/2)
RVP = Reid Vapor Pressure