Styrstål samt

Skräcködla

Medlem
2 feb 2026
6
0
1
20
Sverige
Tja, behöver nya styrstål och slides till min Polaris SWB Assault från -14 och skulle behövt lite tips!

Tänkte köra originellt men vet inte vilka det är jag skall köpa! Coromant (tror det stavas så) verkar vara en lämplig grej att ha..
Har org. framvagn med org. skidor!

Någon som har tips på ett par vettiga som inte dränerar kortet?

MVH

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.017
921
113
Kramfors
Köp hardox stål för då kommer du in i garaget utan att stupa i kanten och du repar inte ner golvet eller släpvagnen.Fler fördelar är att de bygger mer neråt och är fyrkantiga så den styr bättre i mjuk till halvhård led och även i djup snö märker man av dem. Nackdel styr dåligt på isunderlag och stenhård väg.
Hållbarhet mycket god om man inte kör enbart asfalt och grusväg. Du lär ha Polaris org Gripper skidor om ingen bytt och de finns nedan.
Här är de nog billigast de är där jag köper. https://eldmark.se/produkt/fyrkantiga-styrskenor-styrstal/

Reactions: Skräcködla

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.382
1.184
113
Stora Blåsjön
Jag gillar inte hardoxstålen, då jag gillar att kunna styra på is. Så jag tycker enda fördelen med hardox är att de är billigare men där stannar det...
Slides så välj i första hand original, de pirat jag har provat har varit billigare men också tunnare slityta så de är typ samma pris i sliutändan.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.651
487
83
Malå/Adak
Hardoxstålen håller längre än coromanstål även om du kör väg =)
Coromanten "bromsar" så skidan tippar fram och stålen nöts upp rätt fort framför hårdmetallinläggen då grundstålen är av medioker hårdhet.
Hardoxstålen gör inte likadant och så är dom jämnhårda över hela längden.

Jag sätter Hardoxstål på alla "offpistskotrar" direkt, på min ledmaskin har jag kvar coromantstålen.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.382
1.184
113
Stora Blåsjön
Hardoxstålen håller längre än coromanstål även om du kör väg =)
Coromanten "bromsar" så skidan tippar fram och stålen nöts upp rätt fort framför hårdmetallinläggen då grundstålen är av medioker hårdhet.
Hardoxstålen gör inte likadant och så är dom jämnhårda över hela längden.

Jag sätter Hardoxstål på alla "offpistskotrar" direkt, på min ledmaskin har jag kvar coromantstålen.
Jag kör nog för lite på vägar för jag har aldrig slitit ut ett par styrstål på en lössnömaskin. Men då TS har en ledmaskin så ska det alltså vara coromant i stålen...