Är en Ski-doo Renegade 600 sdi -05 en bra skoter med bra framkomlighet och styrka ?

Gutte

Medlem
19 aug 2010
12
0
1
Dala-Järna
Jag funderar som sagt på en renegade 600 sdi -05 och undrar om det är en skoter som tar sig fram bra utanför leden, i skogen, på myren etc ?. Av det lilla jag hitils har fått reda på om denna skoter så tvivlar jag inte på detta men jag frågar ändå:).
Är maskinen smidig och lättmanövrerad ?, Jag och farsan kommer att ha den i skogen och eventuellt kanske köra lite ved med den och ha den lite som en arbetsmaskin, är den bra till det ?.
Sen blir det såklart mycket lek också och det är därför vi har försökt få tag på något emellan arbets och lekmaskin och då har denna skoter dykt upp och jag tycker att den verkar fin även om den kanske är främst framtagen för lek .
Hör av er om ni vet något !!
Tack på förhand :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
det där är en ledskoter, och absolut ingen veddragare. kommer aldrig gå att dra ved me den, eller jo de går men inte bra och det kommer gå rem efter rem då och även så kommer man mest stå och dra i den när man kört fast
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det beror ju på vad man menar med att dra ved, en liten timmerkälke med några stockar på ä bara att glömma, men ett litet ved lass på en kälke med bra glid går nog bra. Har dragit en massa ved med korta sportmaskiner, går om man har en lättdragen kälke och inte för tuff terräng.
 

Nike_230

Medlem
16 apr 2010
32
0
1
Åland
Jag kör Renegade -06:a och farsan har timmer kälke och en lynx 5900.. Han trodde inte på Renegaden så jag tänkte upp till bevis.. Vi haka loss kälken från 5900 och koppla till Renegaden, ryckte igång och drog iväg.. Gick minst lika bra för mej, fast min är snävare i svängarna (15år nyare maskin).. Jag skall nog säga att om man ställer till det lite och kör och packar snön före man börjar dra lass skall det nog gå bra.. klart inga överfulla lass i hård terräng men det går inte med en riktig arbetshäst heller utan förarbete.. Synd bara att på de här rappa maskinerna finns inte så bra med segdrag när man skall igån från stillastående.. Men man får lära sig köra helt enkelt :) Lycka till!
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Har exakt en sådan maskin som du frågar om och jag skulle aldrig i mitt liv dra något tyngre lass bakom min maskin. Det är en leksak och inget arbetsredskap i den bemärkelsen. Den går helt ok i snön. Maskinen är väldigt bred i framvagnen så det en hel del träning innan man hittar flytet i snön. Ruskigt kul maskin med bra drag sett till en 600 cc. Tycker bränsleekonomin är över förväntningar för min del. Kort och gott. En bra äldre maskin som ändå känns relativt modern. Rekomenderar dock slp pp skidor till han då original inte fungerar i lössnön för 5 öre.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Hade en R-gade 600 sdi -05:a före nuvarande skoter. Stämmer som ovan säger att PP-skidor är en klar fördel för att kunna ta sig fram hjälpligt utanför led. R-gaden är ffa en ledskoter som jag ser det....ypperlig för "halvöversnöade" och knöliga leder. I rena lössnön är den lite bänglig och svår att få balans med. Starkt kopplad boggi gör att den inte "lyfter" så bra i snön. Jämför man tex med AC Crossfire (som har samma mattlängd) är R-gaden chanslös i pudret (Crossfiren har en okopplad mountainboggi)

Och som sagts tidigare...nån dragare är det inte...chassit är inte byggt för att tåla tunga lass. Möjligen som familjeskoter med en lättare pulka då och då....men tunga vedlass...näää...då lurar du bara farsguben din ;)
 

Gutte

Medlem
19 aug 2010
12
0
1
Dala-Järna
Tackar för alla svar men nu har jag luskat vidare och kommit fram tilla att detta kanske inte är skotern för mig. :)