är det värkligen värt det....

zzip

Aktiv medlem
29 jan 2006
62
0
6
malung
Är det värkligen värt att köpa en ny ski-doo med alla problem dom verkar ha fått.. känns som man funderar på att byta märke när det är dax att byta upp sej. Eller kan någon motivera mej varför jag skulle köpa en ny ski-doo med 80 % chans att byta rem var 20de mil...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Som konsument skall man inte vara trogen, man skall köpa den produkt som är bäst och tillverkarna får konkurrera med pris och kvalitet. Om konsumenterna vänder dåliga produkter ryggen, blir det ju ett incitament att förbättra sina produkter och bli bättre.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Jag har länge VETAT att skidoo gjorde de bästa mtn maskinerna, bara man kan hantera dem, kan man inte köra den svårare skoter så är du den sämre piloten helt enkelt, konstaterat många ggr ;-)

Med det sagt hade jag LÄTT köpt en Pro RMK 800 -11 ifall jag skulle köpt något imorgon, förhållandevis är rapporteringen magiska/av mig överdrivna, 98% positiv skidoo vs pro rmk, i rmk´ns fördel dvs.

visst finns de läsningar på alla problem, men jag anser i år, om man inte vill chansa, så köp en pro rmk. de hade jag gjort.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sedan passar en maskin förare A perfekt medan förare B trivs bättre på en annan maskin. "Bäst" och "Sämst" är väldigt svårt när man kommer till värderandet av subjektiva egenskaper.

Tillkommer en rätt stor eftermarknad som gör att man kan anpassa den maskin som ligger närmast att bli perfekt för en själv.

Men visst är det kul att de flesta grundar sin uppfattning på broschyrer/provkörningsrapporter och rykten? Mera genomgripande tester hade ju avslöjat svagheter på helt andra sätt, därför är ju långtestbloggar och -rapporter ett betydligt bättre sätt att bilda sig en uppfattning om en viss skotermodell. Helst skulle de ju köras av olika förare också under en säsong och få lägga en 2-300 mil per maskin, men då krävs det att prenumerantstocken växer lite till - och att generalagenter och återförsäljare inte surar som små barn för att en produkt visar svagheter.

I Sverige är det väl hittills bara ViBilägare som anlägger det perspektivet, i Tyskland finns AM&S och Motorrad. Jag hoppas och tror att det blir mer av detta i Snowmobile också, en tidning har ju ett vidare uppdrag än att bara agera säljbroschyr.
 

zzip

Aktiv medlem
29 jan 2006
62
0
6
malung
har alltid kört ski-doo sen jag började åka så det känns lite bittert att ev byta eftersom jag gillar den i övrigt. kanske man e lite för lojal mot märket...
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
äh, känn inte så, eftersom jag helt förlitar mig på vad hörsägen och vad folk har sagt så är rmk´n vinnaren denna säsong, den kommer dessutom ganska säkert ha bättre andrahandsvärde.

Se till bara att sätta ordna ordentliga förstärkare var de nu verkar behövas innan något tråkig händer, risken är änsålänge överhängande liten, men den finns där. Köper du den i butik så be om att få dem fastsatta..

Märkes lojalitet tar dig ingenstans, återförsäljarlojalitet är en annan sak, men märkeslojalitet är inget att stoltsera med..
 

TWR

Medlem
17 feb 2011
20
0
1
Finland
För min del så stod det mellan BCX och Switchbacken, och nu i efterhand så känns det som om man borde ha tagit Polarisen.
För mej så spelar återförsäljare/service ganska stor roll och att dom finns i närheten där jag bor.
Har väldigt bra relation med min brp ÅF, men dom har ingen service så det sköter en annan firma om. Och dom kunde göra det bättre än i dagen läge.
Polaris ÅF så tar inga skotrar i byte och servar helst inte skotrar man köpt nån annastan ifrån. Kommer inte överrens med säljaren heller och ingen rabatt på reservdelar + inget lager.
Arctic Cat ÅF tar inga skotrar i byte och har inte en enda skoter till salu eller i butiken. Servicen har jag ingen aning om men hört att det skall vara bra.
Yamaha så är jag inte intresserad av så vet inte vem som har hand om servicen här runtomkring.
Och att köra 10mil enväg för garantiarbete har jag redan testat på med problem Lynxen som jag hade tidigare så det gör jag inte mera.

Har hittills ägt 5 brp produkter och 1 Polaris. Men ingen Arctic Cat så det skall jag ännu prova på i något skede.