åka led med rmk assault -11

skid

Medlem
18 okt 2009
10
0
1
hassela
bytte skoter i slutet förra säsongen från nytro xtx till rmk assault , men är lite besviken på den efter led! boggien bottnar i alla små gupp men sväljer lite hopp fint , att försöka svänga med den på led tycker ja inte funkar så bra heller, nån som har några föslag på hur man ska ställ in dämpare och dul för att få de att lira bättre
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Jag vet inte om de är seriöst men utgår från de!
Om den bottnar så får du väl ställa på dämparna mer, och funkar inte de får du schimsa om dom.
Upplever inte själv några som helst problem på min assasult även när jag kör efter led.
Om du tycker att den är vinglig får du sätta skidorna på de bredaste eller att du köper andra A-armar + dämpare...
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Antar att du upplever samma sak som jag med min 11as Assault! Den plogar och har väldigt inexakt styrning då bägge skidor är i marken. Svårt att följa ett spår då den "kanar av" så fort det svänger eller lutar.. Hmm.... Drygt att lägga den på en skida så fort det lutar. Innan någon skriker "det är en lössnömaskin" Ja jo men m8 11an styrde ljusår bättre och det är då rakt inte någon ledräser. Jag hoppas det går justera till för ospårat är den jävlat underbar!
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
mitt dylika problem blev vaporiserat med en mjukare schimsning av främre dämparen , hela maskinen kändes en meter kortare och blev grymt mkt behagligare .

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
kotte_parva Hur hade du dina fjädrar spända? Om du minns? Vem shimsade? Min center är så mjuk det går och framdämparna är spända så... Funderar på att flytta upp boggin fram till PRO infästningen och testa.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
minns inte hur dom var ställda original men när min bekanta som schimsade dom åt mig tog isär den så var han imponerad över hur hård den var och han jobbar oftast med crossdämpare :)



Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 

skid

Medlem
18 okt 2009
10
0
1
hassela
adrenalinejunky_ de är precis som du beskriver jag upplever skotern,
kotte_parva om man schimsar den mjukare bottnar den inte fortare då ? spände fjädern och vred på dämparen för att kunna ta guppen efter led men då tappa jag ju skidtryk så att svänga blir ännu bökigare
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Styvvare längst bak i boggien och mjukare fram i boggien.

Attackvinkel blir lite bättre och skidtrycket ökar.
 

Slednecker

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
Norra Dalarna
Jag hade SLP PP på min Assault -10 och har även det på min -13 och jag anser att det gör att man får maskinen dit man vill efter led

Jag har då aldrig varit med att den har bottnat i smågupp, snarare att man har fått rygg och njurskador
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Ska prova att flyta upp främre saxen. Dyrt att handla PP eller XTX för att "prova" :p Ska kolla runt om någon kanske har skidor att låna ut en dag.. Har kollat efter en progressiv fjäder. Från en IQr -11 skulle jag fått tag på.

Den blir inte "lynnig" med PP då? Hade en förlängd RS800r(600) 146" förut och den styrde som kniven även fast den vid påslag ville slå runt... :D Grymt kul då det även gick att vålda led!
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Skid: Om man shimsar lågfarten mjukare blir den följsam men kan bottna vid långa svackor tex. Dock Skulle högfarten varit hårdare för tvärgupp som ger höga kolvhastigheter. Jag har centerfjädern mjukast men den rider ändå på främre delen av boggin.
 

skid

Medlem
18 okt 2009
10
0
1
hassela
vet in om den bottnar ordagrant men upplever de som att de blir en väldigt hård smäll i boggien , den sväljer inte dom utan rider hellre uppe på gubben