05as m7 går bajs

7 jan 2022
37
0
6
18
Sverige
Har en m7 som varvar ut helt på
Plant lag som typ efter en väg men när jag far ut i snön så varvar den typ Max 600-6800 känns som de blir typ för mycket motstånd, nybytt stift, är v kitt på som ska ha lirat bra enligt förra ägaren och slutburk, har funderat om de är något med remmen eller om slutburken orsakar det. Har aldrig kört den med org burk innan så ser om någon här har en idé vad felet kan vara


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Låter som fel variatorkit eller fjäder som är av i primär eller sekundär. Slutburken tappar du max 4hk med så den i sig skulle kunna sänka varvet från normala 7900-8000 ner till 7700v
Eller något i variatorerna som är slut bussningar mm.
Vilket tillslagsvarv har du för de svallrar om primärfjädern är av.
Ang remmen så måste de va käpprätt fel och för lång rem om den varvar så lite. Justera in remmen enligt spec de gör du i sekundärvariatorn genom att byta shims.
Apv motorn som drar upp avgasportarna är misstänkt också. Du kan ta av kåpan över den så du ser om den snurrar upp vajrarna vid ca 7500v. De kan du göra men skotern upphissad och gasa till snabbt upp till 8000v då ska du se att apv motorn drar i vajrarna runt 7500+ DE kan även va så att avgasportarna kärvar pga sot så de inte stänger helt då blir den tokslö i tyngre snö. Kolla även att vajrarna går lätt när du rengör avgasportarna och kontrollera att vajrarna har rätt spel, dvs inkallibrerad rätt. Är de för spända så går inte portarna ner i botten och då blir den slö i snö.
Vajrarna kan som sagt gå tung pga vajern börjat tvinna upp sig inv hölje så de ska gå snorlätt om du drar i dem helt lösa.
 
Last edited:
7 jan 2022
37
0
6
18
Sverige
Låter som fel variatorkit eller fjäder som är av i primär eller sekundär. Slutburken ntappar du max 4hk med så den i sig skulle kunna sänka varvet från normala 7900-8000 ner till 7700v
Eller något i variatorerna som är slut bussningar mm.
Viket tillslagsvarv har du för de svakkrar om primärfjädern är av.
Ang remmen så måste de va käpprätt fel och för lång rem om den varvar så lite.
Slår alltid till på 4000 så tror ej de är något ovanligt med variator, enda felet jag kan tänka mig
Är burken med en mix av remmen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Burken och remmen kan inte ge så låga varv ens tillsammans. Om jag tar som ex att kompisaren lånade en rem från min Arctic cat till sin pro rmk 800 för att kunna köra hem maskinen. Den remmen va flera cm för lång så skotern for iväg på typ 2an iställer för 1an om du förstår men såfort han kommit iväg 5 meter så gick maskinen fullt ut i varv och faktiskt skitbra effekt, vi blev väldigt förvånade kan jag säga.
Agasportarna är väldigt vanlig fel att de inte går tillbaka helt pga sot i första hand eller feljustgerade.
De bör rengöras varje säsång eller 200 mils intervall så om du intye vet att de är nyrenogorda så rengör dem.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Här har du en länk till hur du justerar in rätt remspänning.
Rätt justerat ska mattan nästan stå helt stilla med upphissad matta i luften med motor på tomg. Mest optimalt är om mattan rör sig lite hackvist typ stannar någon sekun och rullar en par dm och stannar om vart annat ja du fattar.Gasa runt mattan så den blir lite mjuk och remmen blir mjuukare och dubbelkolla att mattan står nästan stilla. På den typen av krånglig shimsning så brukar jag faktiskt ställa in så mattan står stilla för de är så drygt om remmen ligger ppå o skriker efter att man kört hårt i snö för då måste man shimsa om igen.
 
7 jan 2022
37
0
6
18
Sverige
Burken och remmen kan inte ge så låga varv ens tillsammans. Om jag tar som ex att kompisaren lånade en rem från min Arctic cat till sin pro rmk 800 för att kunna köra hem maskinen. Den remmen va flera cm för lång så skotern for iväg på typ 2an iställer för 1an om du förstår men såfort han kommit iväg 5 meter så gick maskinen fullt ut i varv och faktiskt skitbra effekt, vi blev väldigt förvånade kan jag säga.
Agasportarna är väldigt vanlig fel att de inte går tillbaka helt pga sot i första hand eller feljustgerade.
De bör rengöras varje säsång eller 200 mils intervall så om du intye vet att de är nyrenogorda så rengör dem.
Ska kolla avgasportar samt resterande som du skrev när jag kommit hem, lär väl få återkomma hur de går


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
7 jan 2022
37
0
6
18
Sverige
Burken och remmen kan inte ge så låga varv ens tillsammans. Om jag tar som ex att kompisaren lånade en rem från min Arctic cat till sin pro rmk 800 för att kunna köra hem maskinen. Den remmen va flera cm för lång så skotern for iväg på typ 2an iställer för 1an om du förstår men såfort han kommit iväg 5 meter så gick maskinen fullt ut i varv och faktiskt skitbra effekt, vi blev väldigt förvånade kan jag säga.
Agasportarna är väldigt vanlig fel att de inte går tillbaka helt pga sot i första hand eller feljustgerade.
De bör rengöras varje säsång eller 200 mils intervall så om du intye vet att de är nyrenogorda så rengör dem.
Är det värt att tillägga jag tog en titt in genom grenröret igår och tyckte ena kolven såg betydligt mer ”repig” ut än den mot variator sidan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
7 jan 2022
37
0
6
18
Sverige
Repig kolv ,,,ta kompprov för den cylindern kan ha dåligt komp.
Ska ta kompprov när testaren väl är hittad men får väl börja nånstans med rem å komma allt annat som kan ha någon verkan, tycker det är konstigt för ena kolven är asfik å de ska va bytt för 300 mil sen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ang kolvbyte så kan den repiga kolvens cylinder va repig och har repat ner kolven. Många fuskar med rengöring av aluminiumrester efter skärning och sopar i nya kolvar och då blir de nya nypskador direkt. Kan även va så att den cylindern får för lite soppa pga skit i spridare eller insugsgummi som läcker alt vevaxeltätning som läcker.
 
7 jan 2022
37
0
6
18
Sverige
Ang kolvbyte så kan den repiga kolvens cylinder va repig och har repat ner kolven. Många fuskar med rengöring av aluminiumrester efter skärning och sopar i nya kolvar och då blir de nya nypskador direkt. Kan även va så att den cylindern får för lite soppa pga skit i spridare eller insugsgummi som läcker alt vevaxeltätning som läcker.
Funderar på att riva å kolla kolv inkl cylinder och ör de slut helrenoverar jag allt övre samt kollar gummi, spridare, osv


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
den borde inte varva rätt på väg om kompen är så dålig att det är 1500 varv borta i snön . varvar den 7700-7900 på väg `?
om avgasportarna inte öppnar vid 7200 får du oftast felkod i mätaren ? men en wire kan vara av , kolla det , ta lös dom vid motorn och dra i dom ..
jag skulle gissa att sekundären är slut och är åtminstone en del av problemet , dom är det till 99% på dessa maskiner med diamond drive ,
remmen justeras inte som i filmen utan shimsen sitter på distansen vid bulten , man lägger dit shims för att spänna remmen .
How to Adjust Belt Deflection on an Arctic Cat Diamond Drive Snowmobile - YouTube