12-volt uttag till GPS?

2 sept 2004
6
0
1
Jag funderar på att montera en GPS på en Yamaha Mountainmax 700-01. Då 12-volts uttag inte finns, undrar jag om någon som tidigare monterat dit ett uttag och vet dels vart man köper prylarna samt om det är svårt att göra det själv?

Tacksam för svar,


Nicklas
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Om du har elstart så är det bara att koppla in plus å minus på batteriet.
Ett uttag finns på de flesta biltillbehörsaffärer.

Sen behöver du en adapter till GPs'en också men det har du kanske redan.

Har du inget batteri på skotern måste du likrikta å gärna montera ett litet 12v batteri imellan.

Så har jag tänkt iaf.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Har du inget batteri på skotern så funkar det med.

en liten likriktarbrygga, och nånting som snyggar till strömen lite, en konding eller ett litet batteripack.

At tänka på är att avsäkra, och om du har batteri, se till att inte glömma GPS'n på så du har tomt batteri nästa helg.

Se annars till att ta ström någonstans det finns hela tiden du kör, så inte gps'n dör när du byter från halv till helhjus eller när du ändrar från hel till halv på handtagsvärmen :)
 

tobbjo

Medlem
11 jan 2005
6
0
1
Hölö
Vad kul, nu har jag fått svar på min fråga innan jag hunnit ställa den!
Har en Lynx 59 från 89. Har inte elstart så därför inget batteri. Har stoppat i ett mc-batteri och dragit fram till 12V uttag, men vill nu också få till laddning på batteriet.

Är det så enkelt som att ta en diodbrygga typ 22-3349 på www.clasohlson.se, mellan chassi och en matning på skotern och mellan + o - på batteriet?

Om jag minns rätt så har lynxen tre matningar(spolar?), kan man ta en likriktare från varje matning och fram till batteriet för att få mer kapacitet?

Tobias
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
nicklas_luleå skrev:
Jag funderar på att montera en GPS på en Yamaha Mountainmax 700-01. Då 12-volts uttag inte finns, undrar jag om någon som tidigare monterat dit ett uttag och vet dels vart man köper prylarna samt om det är svårt att göra det själv?

Tacksam för svar,


Nicklas
TJena Nicklas,

Har en MM själv, men en -00 och då funkade det utmärkt att köpa ett 12V-uttag på Clas Olson och montera till höger om tum-/handtagsvärmarjusteringen! Fast jag har ju dessutom elstart (dvs batteri) så det var en baggis att dra kablaget sen. Ser iaf precis ut som std-utrustning (Vilket det borde vara tycker jag om man nu ändå har batteri)!

//R
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
tobbjo skrev:
Vad kul, nu har jag fått svar på min fråga innan jag hunnit ställa den!
Har en Lynx 59 från 89. Har inte elstart så därför inget batteri. Har stoppat i ett mc-batteri och dragit fram till 12V uttag, men vill nu också få till laddning på batteriet.

Är det så enkelt som att ta en diodbrygga typ 22-3349 på www.clasohlson.se, mellan chassi och en matning på skotern och mellan + o - på batteriet?

Om jag minns rätt så har lynxen tre matningar(spolar?), kan man ta en likriktare från varje matning och fram till batteriet för att få mer kapacitet?

Tobias
Du behöver en laddningsregulator/spänningsregulator också, och jag tror inte att du behöver en likriktare i så fall.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Iaf på SRX 700 så finns det kablage på vänster sida (ovanför sekundären) där man kan koppla in ett litet laddningsbart batteri. Laddningen finns redan monterad på SRX så jag antar att den även finns monterad på din MM.
När man har ett batteri där på SRXen så är skillnaden att den justerar avgasportarna redan då man slår på tändningsnyckeln istället om utan batteri då den gör det på första rycket i startsnöret.
 

tobbjo

Medlem
11 jan 2005
6
0
1
Hölö
Hjulboggie rules skrev:
Du behöver en laddningsregulator/spänningsregulator också, och jag tror inte att du behöver en likriktare i så fall.
Det sitter en regulator redan, som ser till att inte lamporna får för mycket kräm, antar jag. Spänningen ligger bra, men det är växelspänning, så långt har jag mätt.

Tobias
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Generatorn lämnar oreglerad växelspänning, d.v.s. toppspänning och frekvens varierar med varvtal. Den är sedan kopplad till en s.k. "voltregulator" som innehåller likriktare och spänningsregulator. Regulatorn är av riktigt rå typ, den kortsluter helt enkelt utgången från generatorn när den momentana spänningen överstiger en viss nivå, 12-13 volt.

För att bygga om ett batterilöst system måste BÅDA utgångarna från generatorn vara kopplade på voltregulatorn ENDAST, s.k. fyrpolsregulator, brukar vara två gula ledningar som kopplas till generator och svart för minus och röd för plus ut (kolla i datablad).

Från den reglerade spänningsutgången från "voltregulatorn" kopplas minus till chassie och plus till systemplus. Batteriet kopplas in enligt chassie=minus och plus=systemplus genom lämplig säkring t.ex. 15A. Elsystemet är nu ett likspänningssystem eftersom batteriet levererar ström mellan spänningstopparna från generatorn. Ger t.ex. bättre strålkastarsken och går nu att driva diverse prylar som GPS.
 

snowblast

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
47
Docksta sverige
12 volt utag till gps

Polaris säljer ett utag som omvandlar växel spänning till likspänning,utaget ser ut som ett vanligt 12v utag och fungerar utmärkt som strömförsörjning till gps mm.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
tobbjo skrev:
Vad kul, nu har jag fått svar på min fråga innan jag hunnit ställa den!
Har en Lynx 59 från 89. Har inte elstart så därför inget batteri. Har stoppat i ett mc-batteri och dragit fram till 12V uttag, men vill nu också få till laddning på batteriet.

Är det så enkelt som att ta en diodbrygga typ 22-3349 på www.clasohlson.se, mellan chassi och en matning på skotern och mellan + o - på batteriet?

Om jag minns rätt så har lynxen tre matningar(spolar?), kan man ta en likriktare från varje matning och fram till batteriet för att få mer kapacitet?

Tobias
Jag gjorde det du tänker göra på en Polaris supertrack -90.

Det enda jag gjorde för att få laddning var att sätta sätta en diod i serie med växelströmsmatningen till batteriet.

Gul--diod--batteri

Sedan satte jag in ett 12v uttag för att koppla in GPS, jag drog även en kabel bak till pulkan för att driva en bilstereo.

Jag har gjort en liknande grej för att ladda batteriet i en båt och det har funkat alldeles utmärkt.
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Iaf på SRX 700 så finns det kablage på vänster sida (ovanför sekundären) där man kan koppla in ett litet laddningsbart batteri. Laddningen finns redan monterad på SRX så jag antar att den även finns monterad på din MM.
När man har ett batteri där på SRXen så är skillnaden att den justerar avgasportarna redan då man slår på tändningsnyckeln istället om utan batteri då den gör det på första rycket i startsnöret.
Vilken är denna kontakt?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vilken är denna kontakt?
Sitter ovanför/snett bakom sekundären. Kommer inte riktig ihåg då det var ett bra tag sedan som jag kikande under huven på en SRX.

Kommer inte ihåg om den var strappad mot staget som går över tanken eller om den satt fast i fotstegsholken.

För att verifiera att du hitta rätt kontakt så kan du kika i elschemat för att verifiera kabelfärgerna.

Om jag snubblar över någon SRX så kan jag kolla, men det blir nog inte förrän lite närmare vintern.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du kan koppla in batteri där och batteriet laddas osv., när maskinen sedan går på tomgång så blir lyset ex. stabilare. Jämför elen med en Viper ER, misstänker en viss likhet där mellan.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Yups, den kontakten är det, se bara till att få rätt polaritet.

När du sedan vrider på tändningen så skall ypvs'en råma till och hamna i korrekt läge på en gång istället förrän efter 1'a draget i snöret.