1200 renegade, är det nått att ha??

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Har kört med min 398mil haft den sen ny, har varit riktigt nöjd med den vad den använts till.
En helt underbar ledmaskin eller som ja kört mest uppe i fjälls på våren, kan köra 10talsmil utan å kännas vid i kroppen, härligt vrid öcer hela registret stark och kan dra pulka lätt. Effektmässigt om man jämför så lega helt jämt med en renegade 600 på hårt spår upp till c.a 80-100km/h sen såg han bara mina baklysen
Som lekmaskin i djupsnö ganska tungjobbad men känns mycket lättare oh bättre flyt i snön än om man jämför med nytron. Men känns ju att den är bred och lite framtung. Motorn har fungerat klockrent dem enda sakerna som hänt för mig är gummitätningen till bränslegivareni tanken har jag fått byta inför varje säsong, gummit har lösts upp av ngn konstig anledning men fått nya på garantin.
En bult till bakre stötdämparen gått av en gång, bytt slides en gång, remmen bytte jag efter 250mil bara för att, den gamla har jag som reserv så remkontot är billigt.
Har haft 1+1 dyna på den och summit styrhöjare.
Så en bra maskin å en perfekt familjeracer.
Men nu byts den in nästa vecka ska prova en Boondocker 800 för mera lekkörning i djupsnö m.m
 

nomac

Ny medlem
25 jan 2008
4
0
1
Nu har jag köpt mig en Renegade 1200 -09. Bra drag i maskinen.

Under premiärturen tände den dock templampan några gånger och varnade för engine overheat.
Den är även utrustad med tempmodulen och när den varnade var stapeln full.
Underlaget var trampad men inte isig led. En kort sväng ut i lösare snö så gick mätaren ned till 3-4 streck (mitten). Temperaturen var ca -10 grader.

Jag tycker att det känns som att den går varm för lätt efter att ha läst era svar i tråden.

Det är glykol i behållaren och bakre kylaren blir varm.

Eller måste jag bara skaffa isrivare för att dra lös mer snö? Jag har aldrig ägt en skoter med högre kammar än 32mm förut.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Grattis till ett bra köp!

Jag har en likadan, och har haft den sen ny. Jag har sett min templampa lysa 2 ggr. Ena gången vid långsam smygkörning i tät skog på skare, andra gången var på ett mycket isigt spår. Nu drar jag inte så ofta pulkan bakom, så det kan ju bli en viss skillnad då...

Körde du sakta då du fick overheat-varningen? Om spåret är hårt, så hjälper högre fart. Då slår kammarna lös mer flisor ur spåret, så det kyler bättre. Och se till att ingen bytt ut eller skurit av stänklappen, då tappar du lätt kyleffekt!

Jag är grymt nöjd med min maskin. Jag körde kort REV800 förut, och klart som korvspad att den var lättare att hantera och lättare att lyfta lös om man kört fast. Men å andra sidan så fick jag skruva hela förbannade tiden i den. Droppen som översvämmade 2-taktsbägaren var då den rasade 2 gånger samma dag (!). Morgonen därpå köpte jag 1200'an.

På 1200'an har jag inte rört en enda skruv, och nu är den på 5:e säsongen... Nåja, nån skruv har man väl pillrat på, men endast för att förändra/förbättra, som tex SLP PP, Framvagn från Summit X mm.

Det är en riktigt bra allroundmaskin, som både kan skjutsa korvringen och hänga på polarnas tvåtaktare i pudersnön. Enda felet i mina ögon, är att den inte finns i Summit-längd. En sån hade jag köpt direkt! Överväger förlängning av min, vi får se...
 

anq

Medlem
28 mar 2010
6
0
1
Örnsköldsvik
Har haft en -09 1200 under 2,5 säsong och har varit helnöjd.
Karaktären på en 4-taktare går inte att jämföra med en 2-taktare. Du har mer vrid över hela registret. Jag tyckte ändå att den saknade lite på ”toppen” och valde då att sätta i en McXpress Turbo på 180hk. Blev en helt ny maskin :)
När det gäller kylningen så fick jag varning vid två tillfällen. Första gången var vid ledkörning, sent på säsongen och ganska hårde led. Men då visade det sig att stänkskyddet var knäckt och hade lagt sig inåt upp mot tunneln där kylningen sker. Efter att ha bundit upp den i rätt läge (köpte sedan ett nytt stänkskydd efter säsongen) så var det inga problem.
Andra gången drog jag en pulka över en is utan någon som helst snö på, så det var inte heller så konstigt…
När det gäller lössnöegenskaper så är det skillnad mot en 800:a. Den står sig dock bra om du har möjlighet att hålla fart, men så fort det blir lite mer tekniskt och du inte kan hålla upp farten har den en tendens att gräva ner sig på grund av sin tyngd framtill. Personligen har jag gått från övervägande ledkörning till 95% lössnö. Därför har jag precis bytt till en Freeride 800 154”-13, och då går det inte längre att jämföra.
Saknar dock 4-taktskaraktären på motorn, framförallt med 180 hk turbon…
 

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Har haft en -09 1200 under 2,5 säsong och har varit helnöjd.
Karaktären på en 4-taktare går inte att jämföra med en 2-taktare. Du har mer vrid över hela registret. Jag tyckte ändå att den saknade lite på ”toppen” och valde då att sätta i en McXpress Turbo på 180hk. Blev en helt ny maskin :)
När det gäller kylningen så fick jag varning vid två tillfällen. Första gången var vid ledkörning, sent på säsongen och ganska hårde led. Men då visade det sig att stänkskyddet var knäckt och hade lagt sig inåt upp mot tunneln där kylningen sker. Efter att ha bundit upp den i rätt läge (köpte sedan ett nytt stänkskydd efter säsongen) så var det inga problem.
Andra gången drog jag en pulka över en is utan någon som helst snö på, så det var inte heller så konstigt…
När det gäller lössnöegenskaper så är det skillnad mot en 800:a. Den står sig dock bra om du har möjlighet att hålla fart, men så fort det blir lite mer tekniskt och du inte kan hålla upp farten har den en tendens att gräva ner sig på grund av sin tyngd framtill. Personligen har jag gått från övervägande ledkörning till 95% lössnö. Därför har jag precis bytt till en Freeride 800 154”-13, och då går det inte längre att jämföra.
Saknar dock 4-taktskaraktären på motorn, framförallt med 180 hk turbon…
Hejsan lät ju trlevligtt det där med 1200 har varit sugen på en renegade länge nu men känner inte för att betala 90000 för en snart 4 år gammal maskin som om gått tex 550 mil man hittar på blocket så funderar på en ny istället.
Ang turbo o stressfläkt som jag läste tidigare lär jag fråga dig
Om man har ett visst luftflöden i insugsluften måste väl bränslemängden också ökas. Hur sköts detta på ett sådant turbo kitt tex 180 hk samt vad kostar en sådan montering
Samt hur gnälligt är det med inkörning på en ny fyrtaktare och vid vilka mil är det rekommenderat att mont turbo
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Bränslet kontrolleras av en liten mcx-box före spridarna. Läs denna:http://www.mc-xpress.com/upload/pdf/InfoSkiDoo180 kit.pdf

Kör iaf 50 mil och gör första service innan turbomontering... Så surt om nåt större fel uppdagas, och du är utan garanti...

Kalix maskiner tar ca 30000:- för sats inkl montering, utöver det får du kosta på lite nya prylar i variatorerna. Ska man ha stora satsen, 250hk, kostar turbosatsen 12000 till, samt många fler monteringstimmar. Då ska man inte köra med TRA primärvariator, men den slipper du ju om du köper en ny maskin. Vet dock inte hur nya primärvariatorn klarar effekt, det får nån annan svara på.
 

mange j

Ny medlem
19 apr 2014
2
0
1
falun
Har någon nån erfaren het av att byta slutburk på en 1200?? Tänkte söka efter en orginal slutburk och bygga om. Ger det nån märkbar effekt eller bara mera ljud?? För övrigt är ja såååå nöjd med min 1200!