1991 RXL EFI får ingen soppa

tanken

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 20-Apr-04 kl 02:51 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 20-Apr-04 kl 02:27 PM (CET)]Hej,

jag ska försöka beskriva problemet så ingående som möjligt. Hoppas att det inte blir för långt.

Köpte skotern för några år sedan och den har stått en hel del. Mycket pga att den inte gick särskilt bra. I dagsläget har den inte körts på tre år. Nu i år bestämde jag mig för att få ordning på den och började med att lämna in vevaxeln för renovering (läs riktning och lagerbyten). Därtill byttes en kolv och ringar ut samt packboxar. Så efter ihopsättningen så vill den inte starta.

Batteriet är nytt och laddat och spänningen ligger på 12,5V vilket bådar gott. Jag har gnista på tändstiften och om man använder startgas så går maskinen igång för några sekunder.

När man vrider på startnyckeln så går pumpen igång och den går i ca 5-10 sekunder (som jag var van att den gjorde då maskinen gick). Jag har kontrollerat att jag har tryck upp till railen. Om man plockar av slangen där så sprutar det soppa. Jag har även kontrollerat spridarna (4,5V seriekopplade småbatterier) och de verkar fungera. Har matat reläerna med 12V från batteriet och de slår till.

Kablaget är en enda härva så det är inte lätt att felsöka, speciellt utan elschema, men jag tror mig kunna säga att det inte är något galet där, de flesta kontakterna går ju dessutom inte att koppla fel. Har slipat något på kontaktpinnarna för att om möjligt komma undan kontaktproblem. Har kontrollerat tändplattan så att det inte är några klämda kablar där.

Dioden på EFI boxen har tidigare inte sagt ifrån. Jag ville se om den reagerade på någonting så jag tog lös kabeln till temperatur sensorn på vevhuset, efter att ha satt tillbaka kabeln så blinkar den fortfarande felkod för den sensorn (även när tändningen är av), men jag tror inte att det har med saken att göra.

Jag har även haft upp EFI boxen för att se om det var något uppenbart fel. Det verkade ok och jag noterade att chippet förmodligen inte var original eftersom det var en klisterlapp på det som hade ett oljigt tumavtryck och där det stod "FSM5631".

Slutsatsen jag själv dragit är att spridarna inte får impulser för att öppna. Men vad det beror på kan jag inte lista ut.
Hjälp tack. :)
 

mada5591

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Hej

Har skrivit ett inlägg för ett par dagar sedan "RXL konvertering", vilket kanske skvallrar om vad jag skulle vilja rekommendra dig att göra.
Jag har en RXL 91, som fungerade hur bra som helst (startade alltid på andra rycket) tills den slutade att fungera, vilket skedde efter ett kolvbyte. Den beter sig precis som din, vrider om nyckel, pumpen går 5-10 sek., startar och och går 10-20 sek., tills den känns svag och inte vill “varva-upp”, efter det går den inte att starta, det är bara att skruva ur stiften och dra ur all soppa, efter det kanske den startar, och sen börjar det om igen. Alltså min tes är att den fullständigt dränks I bensin, till skillnad från din som inte får bensin. Ingen jag pratat/mejlat med har kommit med en bra lösning, det har pratats om givare, relän, kabelbrott, batteriskick, tändstiftsfabrikat, enrichmentswitchar, fukt I EFI-boxen som kostar 17000, RXL 91 med barnsjukdommar, osv osv. Jag har tagit beslutet att konvertera till förgasare framförallt pga att jag vill ha en driftsäker maskin (förgasarmotorer är busenkla att ha o göra med) Nåväl, det skulle vara kul om du lyckades fixa EFI’n men håll förgasarkonvertering som ett alternativ.

Lycka

 

tanken

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Jag har fått tag i ett elschema nu och ska med hjälp av det kontrollera varenda kabel och komponent som finns. Efter det får jag se om det blir förgasare. Men i vilket fall som helst så är säsongen i princip slut.. Började meka för ett par veckor sedan då det var strålande väder och 70cm.. :/
 

tanken

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Tro det eller ej, men jag hade förväxlat två kablar. Nu går pumpen ett kort tag vid varje drag, till skillnad från förut. Men jag får fortfarande inte ingång maskinen, trots bra gnista på tändstiften.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag kan ju upplysa om att det är orignalprommet som sitter i ditt styrdon i alla fall.
FSM5631 hette det i en RXL '91 som jag felsökte en gång för många år sedan också, och den var definitivt orörd.

När det gäller bränsletillförseln, har du kollat att pumpen får upp bränsletryck, det har hänt ibland (åtminstone på bilar med insprutning) att en felaktig pump ger bra flöde när den får pumpa fritt i luften, men den klarar inte att ge något tryck. Ett sätt att kolla detta är att lossa returledningen från tryckregulatorn och kolla om det kommer bränsle där när pumpen går. Ett annat sätt är att sätta ett T-stycke på bränsleledningen till spridarröret och koppla in en manometer. Normalt bränsletryck brukar vara 2-3 bar.

Om du vill tvångsköra bränslepumpen så bygla förbi pumprelät (blått relä, ledarfärger rosa, 2x röd/vit och violett, bygla mellan violett och den ena röd/vita). Det kan ev. vara intressant att koppla en amperemeter i serie för att kolla pumpens strömförbrukning.
Jag kan tänka mig ca 3-4 A normalt, eller 1-2 A om den pumpar fritt. Om den drar mycket mer ström så är det förmodligen stopp i bränslefiltret.

Får du några felkoder ur styrdonet nu? Och i så fall, vilka? Felkoderna består av en, två eller tre långa blink och därefter en, två eller tre korta blink.
 

tanken

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 22-Apr-04 kl 01:32 PM (CET)]Ok, den drar 0.95A och det kommer inget i returen. Har felkod för tempgivaren i vevhuset (12), hade inte det när jag började meka men den blev kvar efter jag tagit lös kabeln för att se om ecu:n skulle reagera.
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Felkoderna borde gå att nolla med att ta lös
batteripolen. Och på min 500 hör man att det
skvalar i returledningen varje gång pumpen går. Gör det inte det får den inte bränsle.
 

tanken

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Det går inte att få bort den koden, den ligger kvar även när man slår av tändningen. Kopplar jag ur batteriet försvinner den visserligen men då kommer den igen så fort man slår på tändningen igen. Det är som om sensorn verkligen är trasig, men det har jag svårt att tro, bara för att jag tog lös kabeln. Har mätt på sensorkabeln upp till ecu:n och det verkar inte vara något fel där.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Få se nu...vad fick du för felkod egentligen?!

Det jag har noterat är -... för avbrott i motortempgivaren, medan kortslutning i den inte ger någon felkod alls.

Båda tempgivarna bör ha en resistans på ca 2,5 kohm vid rumstemperatur. 0 grader ger ca 6 kohm, +80 grader ger ca 300 ohm.

Men vad det än är för fel på en tempgivare så borde det inte kunna ge så fel bränsleblandning att motorn inte startar.

Det faktum att bränslepumpen drar lite ström och det inte kommer någon bensin i returledningen tyder på att det skulle kunna vara fel på pumpen, eller stopp på sugsidan av pumpen. För att prova med tillfälligt kan man ta en bränslepump från någon bil med insprutning, som arbetar med ungefär samma bränsletryck. Det finns trevliga pumpar med slangnippel i bägge ändar (alltså inga underliga gängade anslutningar) på många Peugeot, Citroën, BMW och Opel från slutet av 80-talet, t ex.
 

tanken

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Nu går den äntligen. Man känner sig som en riktig nybörjare eftersom felet var en vikt slang under motorn. I vilket fall som helst, tomgången är något hög ft 4,000.. Får se om jag kan fixa det.
 

tanken

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Det här är den lista jag har kommit över, där tiotal är långa blink, ental korta.

11 Throttole Position Sensor
12 Crankcase Tempature Sensor
13 Intake Air Sensor
14 Barrometer
21 Flywheel Side injector
22 Center Injector
23 PTO Side Injector
31 Low Battery Voltage
32 Low Charging Output
33 Cdi Output

De tre sista ska visst inte finnas på RXL modellerna. Och 13 existerar inte heller. Jag får en lång, två korta (12). Så jag har plockat lös temp sensorn och gjort vissa mätningar, den visar 1,4K i 40C, 2K i 20C och 3K i 0C. Tycker att värdena låter låga, men det är inget tvivel om att den fungerar. Kan man förutsätta att ECU:n tror att motorn är iskall när den varvar 4000 i oändlighet utan att man rör gasen, eller kan det bero på något annat?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Insprutningsstyrdonet har inget att säga till om när det gäller tomgångsvarvtalet, det bestäms på gammalt hederligt sätt med stoppskruv för gasspjällaxeln.
Tjuvluft kommer att leda till både att tomgångsvarvet ökar och att motorn får för mager bränsleblandning vid lågt gaspådrag.

Det här insprutningssystemet mäter ju inte luftflödet som motorn drar i sig, utan det mäter bara gasspjälläge och varvtal och beräknar ett luftflöde från de värdena.

Det är mer kritiskt än på en förgasarmotor att alla gasspjäll är synkroniserade (och att det inte förekommer tjuvluft) eftersom det alltid sprutas in lika mycket bränsle i alla insugningsportar, men om någon skulle få lite mer luft än de andra så blir det ju magrare blandning på den cylindern (och vice versa).
Det brukar finnas mätuttag på insugningsgummina, för att synkronisera gasspjällen får man koppla in en vakuummätare till varje uttag och sedan kolla att mätvärdena följs åt dels vid tomgång och dels när man ökar gaspådraget sakta.

 

tanken

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Jag har kikat på Spjälläges sensorn. 5V på röd kabel, resistansen mellan vit och jord varierar från 1,2K vid tomgång till 4,8K vid full gas. Jag har för mig att det är högt men det går inte att vrida sensorn till något lägre.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Spällägesgivaren är inkopplad som spänningsdelare. Resistanserna är egentligen inte så intressanta, det styrdonet bryr sig om är den spänning man får ut på den vita ledaren när allt är inkopplat.
Det är viktigt att spänningen följer vridningen bra, utan plötsliga hack etc (den ska alltså inte bete sig som en raspig volymkontroll på en gammal radio...).
Förmodligen är det ett fast motstånd på kanske 1 kohm inbyggt i serie med glidkontakten för att man inte ska riskera att bränna sönder givaren vid felkoppling.
Om utspänningen blir lite väl hög vid tomgång så kan det ju bero på att gasspjällen inte stänger helt av någon anledning. Man kan prova att ta loss givaren och vrida den hela vägen till ändlägena.
 

tanken

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Förvisso men eftersom spänningen är linjärt beroende av resistansen borde man i praktiken kunna mäta resistansen (för enkelhetens skull). Vad jag undrar är väl egentligen om hög tomgång kan bero på spjällägesgivaren. Annars får jag börja forska vidare.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Nej, hög tomgång kan inte bero på givaren (som sagt). Tomgångsvarvtalet begränsas ju av hur mycket luft motorn kan få i sig på tomgång, antingen via spjällhusen eller via en läcka nånstans.

Ibland finns det nån slags utjämningsslangar mellan insugningsportarna, det kan ju vara frågan om tjuvluft där någonstans också.
Prova att justera tomgångsblandningen (mångvarvig trimpot i styrdonet) så den går magert på tomgång, och spraya med startgas vid misstänkta slangar etc. Om du hittar en läcka med startgasen så kommer motorn att gå jämnare och tomgångsvarvet att stiga.

Ta en titt på gaswire, stoppskruvar mm, börja med att se till att det går att stänga alla spjäll helt, så att spjällskivan tar i spjällhuset (kolla ev med tunt bladmått), stoppskruven går fri och wiren är slak. Kolla att spjällen börjar öppna exakt samtidigt när man börjar skruva in spjällstoppskruven.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Sv: RE: 1991 RXL EFI får ingen soppa

Insprutningsstyrdonet har inget att säga till om när det gäller tomgångsvarvtalet, det bestäms på gammalt hederligt sätt med stoppskruv för gasspjällaxeln.
Tjuvluft kommer att leda till både att tomgångsvarvet ökar och att motorn får för mager bränsleblandning vid lågt gaspådrag.

Det här insprutningssystemet mäter ju inte luftflödet som motorn drar i sig, utan det mäter bara gasspjälläge och varvtal och beräknar ett luftflöde från de värdena.
Även fast styrningen tydligen inte påverkar tomgången så upplever jag att den gör det på min. (RXL 92)

Då jag får en tydligt förhöjd tomgång när jag kallstartar, och den går ner till normal när motorn gått på tomgång några minuter.