2010 MXZ 800R XR-S

Borgz

Ny medlem
6 nov 2022
1
0
1
40
Sundsvall
Nåt att tänka på inför ett köp av en 2010 mxz som har gått 500mil?

När rekomenderas kolvbyte?
Renovera dämpare?

Finns det startmotor att eftermontera?

Någon vettig debbeldyna?

Tack för all info då jag är rookie på skotrar😎
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Största risken med brp 800 orna är vriden vevaxel. Innan köp så kolla kolla först och främst om variatorn kastar på tomg. Om veven är väldigt skev typ 0,5mm kast så ser man det med blotta ögat genom att kolla om variatorsskivorna kastar ståendes på tomg. Man måste av med remskyddet så man ser skivorna i linje för att se det. Man kan gå ett snäpp längre och kolla skevhet med fast föremål fasttryckt/skruvat i motor och mot variator eller bäst med indikatorklocka. Kolla även om den tryck ut fett ur ramlagret bakom variator, om de är svart klägg där är packboxen väck och de kan bero på skev vev. Remrester bakom variator tyder på exploderad rem och de kan vrida veven på rotax 800or.
Om du köper den så ta loss packboxen bakom variatorn och kolla /fyll på fett. Fettet i ramlagret kollar man med 200-300 mils intervall på alla brp 800or.
Kolvbyte är de ingen panik med på en mxz ,jag skulle byta runt 700-800 mil, samma som gäller för alla märkens 800or undantag lössnömaskiner som man byter tidigare på.
 
Last edited: