2016 Summit 800 E-Tec intermittent problem

Youtelling-jr

Ny medlem
2 dec 2023
1
0
1
39
Västerbotten
Hej alla. Mitt första inlägg, jag är ganska novis på skoter så jad behöver lite hjälp.
Jag har en 2016 Summit 800 E-Tec med ca 500 mil på sig.
Jag har nyss köpt den och den går fint. Men till och från vill den inte hålla tomgången, det är som att den Inte orkar och tillslut dör, det är inte alltid och går inte att replikera med flit.

Om jag börjar gasa när den gör så är det som att den går dåligt en sekund innan den "hoppar igång" och går som vanligt igen.

Funderar vars jag ska börja kolla, eller avvakta och köra lite mer för den har ju stått en hel sommar och det kanske påverkar?

Alla tips mottages, gärna så icke invecklat som möjligt.

Mvh Dan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Kolla om de ger någ fekkod i displayen när den dummar sig för då kan du söka på nätet vad de siffrorna är för fel
Om den inte ger felkodmen kan du prova byta tändstift. Köp e-tec modellanpassade som brp handlarer säljer för de indexserade så att när du dragit stiftet rätt momen så är gapet på stiftets bygel vänt mot spridaren i toppen. De är dock svindyra så snikvers är att köpa samma stift utan modellanpassning och rita på stiftet vart bygeln är o dra i dem så riktningen på gapet blir mot spridaren.
De kan va allvarlikgare problem som fel på Tps givaren som glappar inv eller med lite flax fukt i kontakten till givare.TPS är givaren som känner av hur mycket man gasar och i sin tur skickar mer eller mindre volt till styrdatorn ECU. De är rel vanligt fel på inte bara E-tec de kan gå en tps per 500 mil eller kortare mil.
Köp endast org Tps givare ny eller beg för pirat är bara skit när de gäller tps givare.
 
Last edited:
Reactions: Youtelling-jr