3 st skoterorganisationer?

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Blir plötsligt medveten om att vi har tre olika skoterorganisationer som företräder oss skoteråkare, vilket vansinne, vilka puckon bär skulden till detta??

Det måste väl stå klart för var och en att EN huvudorganisation räcker och är tre ggr mer förhandlingskraftig än tre enskilda, ponera att det dyker upp tio till då har vi ett utomordentligt dåligt förhandlingsläge gentemot Kommuner, Länstyrelser, Naturvårdverk etc.

Det måste gå att samsas inom en organisation för vi har väl alla ett gemensamt huvudmål: så lite inskränkningar som möjligt men under ordnade former

Personligen skiter jag i vad organisationen kallas men EN skall det vara, gärna då med underavdelningar om så krävs

Ex. org1 förhandlar med Länsstyrelsen om en tänkt leddragning, jamän säger Ls org2 vill något annat och dessutom vill org3 något helt annorlunda. Med påföljd att ingenting blir utav

Jag kanske fått allt om bakfoten, rätta mig gärna då

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
tyvärr är det väl så att de som är ansvariga för dessa organisationer och dess medlemmar vill så vitt skilda saker, har så olika syner på hur det skall genomföras etc så de anser att de inte kan göra det under en organisation. Knasigt? Ja kanske, och du har rätt i att en stark org. är bättre så klart.

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Synd bara att det är lite osämja mellan de nuvarande organisationerna så att slå ihop
dem hade nog inte var helt lätt. Sen tror jag det hade varit riktigt svårt att få till en
kompromiss så att alla hade varit nöjda, de fleste håller ganska hårt på sin ståndpunkt.

Men det hade nog varit en dröm att slå ihop dessa. Fler personer som talar för samma
sak; Skoteråkning. Att skoteråkning går att dela upp i olika delar är en sak. Man beslutar
vilka frågor som ska tas upp med regeringen, länsstyrelnsen etc. och då står alla bakom
den frågan. Oavsett om den handlar om friåkning i fjällen eller någon finåkning med
familjen i låglandet...

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Blir plötsligt medveten om att vi har tre olika skoterorganisationer som företräder oss skoteråkare, vilket vansinne, vilka puckon bär skulden till detta??

Det måste väl stå klart för var och en att EN huvudorganisation räcker och är tre ggr mer förhandlingskraftig än tre enskilda, ponera att det dyker upp tio till då har vi ett utomordentligt dåligt förhandlingsläge gentemot Kommuner, Länstyrelser, Naturvårdverk etc.

Det måste gå att samsas inom en organisation för vi har väl alla ett gemensamt huvudmål: så lite inskränkningar som möjligt men under ordnade former

Personligen skiter jag i vad organisationen kallas men EN skall det vara, gärna då med underavdelningar om så krävs

Ex. org1 förhandlar med Länsstyrelsen om en tänkt leddragning, jamän säger Ls org2 vill något annat och dessutom vill org3 något helt annorlunda. Med påföljd att ingenting blir utav

Jag kanske fått allt om bakfoten, rätta mig gärna då
Jag vet inte vilka 3 organisationer du menar, men jag gissar på att det är Snofed, SSCO och Free Riders du åsyftar.
Men den sistnämnda har aldrig utgett sig för att vara en riksorganisationn i dess egentliga mening, utan snarare en skoterklubb som bevakar dom intressen som friåkare har.
Men Snofed och SSCO har ett tydlig mål, att vara en tung remisinstans i skoterfrågorna, dom sitter därför med i Nationella skoterrådet.

Visst, så är det ändå 1 riksorganisation för mycket, borde räcka med 1.
Jag tror inte att det är någon konflikt mellan skoterklubbarna i dom bägge organisationerna, har då inte hört något annat i vart fall.
Utan vad jag förstått handlar det mycket om prestige och personliga motsättningar mellan ett fåtal personer i dom bägge lägren.
Låter ju iofs märkligt !

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det måste väl stå klart för var och en att EN huvudorganisation räcker... ordnade former

Personligen skiter jag i vad organisationen kallas men EN skall det vara, gärna då med underavdelningar om så krävs....

Ex. org1 förhandlar med Länsstyrelsen om en tänkt leddragning, jamän säger Ls org2 vill något annat och dessutom vill org3 något helt annorlunda. Med påföljd att ingenting blir utav....
Exakt , huvet på spiken vad vi riskerar med 2 -3 olika, som myndighetsföreträdare skulle jag mysa då det är upplagt för att spela ut dem mot varandra.

Exakt varför det vart skilsmässa 2006 kan vi ju bara spekulera i såhär i efterhand men det var väl bl a detta med Svemo , tävlingsverksamhet, lokalpatriotism i Östersund osv.

Skit samma, det borde vart 1 stark med underavdelningar.
Sedan är det upp till var och en att värdera vad som egentligen utvecklats under dessa 3 år.
Mycket energi går nog åt till att hålla personalsvaga organisationer igång med det dagliga och då blir det mer förvaltande istället, tittar man på freeriders har det ju inte heller hänt mycket där sedan uppstarten.
:whistle::whistle:
Vi ska inte bli förvånade om de 2 eller 3 kommer att börja peka finger på varann om eller när det kommer begänsningar för den fria åkningen.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Exakt varför det vart skilsmässa 2006 kan vi ju bara spekulera i såhär i efterhand men det var väl bl a detta med Svemo , tävlingsverksamhet, lokalpatriotism i Östersund osv.
Vad jag förstått så ligger nog grundorsaken längre bort än 2006 ! :mad2::evil::embarassed:

Men ska man rota i detta, så är det nog som att röra sig på ett minfält.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Historien har sin gång, skit samma, vi står där vi är idag och den som närmaste åren framträder som den starkaste blir i framtiden vinnare.

Det är en direkt uppmaning att redan nu bygga ett vinnande lag , alltifrån styrelse till tjänstemän måste agera på den moderna arenan för att fånga intresset och så gott det går vrida fokus till väsentligheter för utveckling istället för att behöva huka sig för Naturvårdsverk mfl.

Mikael Berntsson

Snowmobile Test Crew
4 nov 2008
46
0
1
Solberg
Såg inte denna tråd förrens nu..

Helt klart ska det räcka med en, om denne företräder allas intressen.

Den "tredje organisationen" som jag själv är med om att starta upp kan inte jämföras på något vis med SNOFED och SSCO. Jag är så personligt politiskt ointresserad som det bara kan gå och det är just där problemet för friåkare ligger. Vi hörs och syns inte politiskt (utan utnämns endast som busåkandes hulliganer med slutburkar), därför finns vi inte med i de två, (må det vara två för mycket eller ej), rikstäckande organisationernas arbete och planer..

Kan någon här med handen på hjärtat säga att ni tog del av SNOFEDs eller SSCOs årsmöten som dom hade i slutet av november? Jag tror inte det är alltför många för jag var uppe i Luleå ialf och såg vilka deltagarna var. Dom har haft snöskoterrikstag där i .. 12-14 år nu?

I luleå höll man till på Hotell Nordkalotten och jag såg knappt någon under 40 på plats och ingen som ialf öppet talar om att dom tycker om den fria skoteråkningen, endast en hel mängd representanter för olika ledprojekt.

Friåkningen är hållbar tror jag!
Men den organiseras inte idag.. vi som sysslar med det engagerar oss inte politiskt och vi hör aldrig av oss till de två rådande organisationerna som finns..

Den tredje.. Scandinavian Freeriders är tänkt att fungar som friåkarnas röst till dessa organisationer, dom behöver få kontakt med oss och vi med dom! Här gäller det bara att visa friåkarnas intresse. Responsen från dessa båda är väldigt bra så här initialt och jag hoppas det fortsätter så. I en framtid där dessa organisationer kan kommunicera med denna "glömda" grupp och där friåkningen på allvar tas med i dessa tvås arbete och engagemang är denna "tredje" organisation inte nödvändig.

Förslaget jag gav i Luleå till SNOFED var att nästa möte inte borde hållas på ett hotell så långt från fjällvärden man bara kan komma utan PÅ fjället! Sätt upp kåter, underhållning.. skapa ett skotoerevent! Kolla på AfterSkii 1000 i Ramundberget. DÄR samlas folk.. jag tror att om vi får åka skoter till en snöskoterriksdag istället för bil så skulle det vara en hel del mycket roligare...

Runte.. kontakta gärna mig så kan jag visa lite av vad som hänt och sagts de sista 2 åren.

Mikael Berntsson

Last edited:

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Såg inte denna tråd förrens nu..

Helt klart ska det räcka med en, om denne företräder allas intressen.

Mikael Berntsson
Jag är på din sida i denna fråga!

Jag var själv på SSCO mötet i Sundsvall och det har svängt från att "ogilla" höga kammar och massor av motor till att försöka förstå att skotern är det vi har gemensamt och för att få fortsätta köra så måste vi enas. (Din film från Vilhelmina öppnade mångas ögon både utanför och inne i organisationerna)

Jämför det rakt av med politik, hade alla fått sin röst fram så hade det räckt med ett parti. Nu vet vi alla att det inte fungerar riktigt så utan alla skall ha sin åsikt och därav startas nya partier upp...

Att det finns 3olika intresseorganisationer inom skoter gör inget så länge alla röster kommer fram. Tänk på att för att få vara med och rösta i t.ex. SSCO så måste man vara med i en skoterklubb, så gå med i er klubb och satsa ett par helger varje år så kan du påverka din och skoterns framtid. Freeriders tar in medlemmar som direkt kan påverka eller engagera sig, tillsammans blir man stark! Jag vill inte påverka på något sätt utan jag själv brinner för skoteråkning och försöker vara med och lyssna av när jag har möjlighet. Jag gick med i Freesiders för att de med mitt medlemskap kan få fram frågorna som de andra inte belyser på rätt sätt.

Det ToBe-Micke och några andra har bidragit med genom att starta Scandinavian Freeriders är att de två andra måste ta mera obekväma frågor som berör friskandet för att inte dö bort när deras "äldre" medlemmar går ur tiden. Och när fler yngre med friåkningstankar kommer in så ändras synen på en vanlig skoteråkare. Jag själv vill ha bra leder men samtidigt ha områden där jag kan låta min högkamsmatta skotta snö i skogen eller i en trevlig brant. :heh:

Det är bra att Vi diskuterar detta men tänk på att Du med Ditt medlemskap påverkar Din framtida skoteråkning!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kan någon här med handen på hjärtat ......
Mikael Berntsson
Förhoppningsvis är både SNOFED och SSCO politiskt ointresserade också, eller är det pga partipolitiska låsningar det händer så litet offensivt...

Jo, jag tog till mig att det var snöskoterriksdag och det som kom därifrån i massmedia men det var egentligen inte mycket
Har också lagt några kvällar på att se över vad de står för, både officiellt på nätet och i olika trådar i diverse forum, det allra värsta är att man behöver scrolla på så många websiter så man blir bara trött....., sen finns ju Nationella Skoterrådets också och där blir det ju både politik, naturvård, kommunala synpunkter och VV så det är inte lätt att sammanställa en helhetsbild.

Min slutsats av det hela är att det på olika sätt redan är bestämt att man accepterar begränsningar på olika sätt och det är helt fel väg att gå.

Jag är övertygad om att man sett över en kommande femårsperiod med offensiv satsning, typ ditt förslag med "riksdag" i en lappkåta med "slednecks" hoppandes utanför skulle skapa bättre genomslag hos oss dvs deras kund än vad de lyckas med idag.
Man måste möta sina "kunder" på de arenor de finns på idag, alltifrån digitalt som medialt och framförallt ute i verkligheten.

Varför inte en skotermanifestation i samband med Nationella rådsforumet just på Nordkalotten i Luleå, några tusen skotrar skulle kanske ge möjlighet till massmedial positiv exponering.

Friåkningen är definitivt hållbar med organisering av rätt slag, alltifrån störningsokänsliga leder till säkerhetsmedvetande vid extremåkning i olika former fungerar ju om vi har respekt för oss själva och för varandra.

Har även fört diskussionen i en tråd runt Ledavgifter mm http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=30422 här på forumet där det framkommit en hel del intressant och där saknas enligt mitt tycke officiella företrädare för organisationerna.

Kanske även tidningen skulle göra sin röst hörd då varje nummer når en stor del av den målgrupp som då är "politiskt" ointresserad men har full koll på alla typer av energidryck och moddade skotrar.
Ett sätt kunde vara att hålla de aktuella trådarna på 1:a sidan "pinnade" som viktiga så blir det fler som läser dessa nu när säsongen kommer igång mer och mer.

Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
... ingen som ialf öppet talar om att dom tycker om den fria skoteråkningen, endast en hel mängd representanter för olika ledprojekt.
Friåkningen är hållbar tror jag!
Jag var också på skoteriksdagen i Luleå, har med några undantag besökt skoterriksdagar sedan 1992, då jag engagerade mig i skoterföreningen.
Skoterriksdagarna har vad jag förstått, funnits sedan i mitten på 80-talet.
Jag kan mycket väl förstå att det lätt verkar vara förvirrat och obegripligt "Prat" för en som idag kliver in i en möteslokal för första gången, han känner helt enkelt inte igen sig i den fråga som egentligen är viktigast, den fria åkningen, detta oavsett om man är "Skoterfiskare" eller "Extremåkare", eller som dom flesta kanske mitt emellan. Alla skoteråkare gammal som ung är nog för den fria åkningen, så detta är inte en generationsfråga anser då jag.

"Den fria åkningen" var länge en röd tråd i början på dom riksdagar jag var på. Och "Den fria åkningen" är nog den viktigaste frågan än i dag, anser då jag.
Sannolikt får du samma svar om du frågar vilken annan skoterklubb som helst, för jag tror och vet att vi inte är unika i A-jaur, att tycka så.
Jag tror att det tom. står i Snofeds stadgar att man ska jobba för att värna om den friåkningen.

Att det på senare tid pratats allt mindre på mötena om just denna sak, tror jag för att alla tycker samma sak, samtidigt som myndigheter ställt allt större krav på oss snöskoteråkare att göra rätt när vi färdas ute i naturen, för att få ha kvar denna unika sak.
Denna åsikt tror jag också dom personer som besöker SSCOs stämmor har. För jag tror att "Gräsrötterna i bägge organisationerna tänker lika här.

Mycket har då glidit in på skoterleder och informationsbiten och allt mindre "Friåkningsprat". Informationsdelen som sedan i mitten på 90-talet gled över på utbildning. Idag när det finns en relativt fungerande utbildning så pratas det ju inte längre så mycket om detta på just skoteriksdagarna.

Nu är det mycker ledsnack istället. Detta för att dom flesta "Gamgubbarna" på mötena, nog insett att den enda möjlighet att få ha kvar friåkningen i framtiden, är att minimera mark- och vegetationsskador, och inte minst störningar som andra intressegrupper som rör sig i naturen sägs uppleva av snöskotern.

Då är en utväg att ha bra leder, så att man kan kanalisera skotertrafiken i största möjliga mån. Man kör snöskoter efter en led, fram till det ställe man vill friåka på.
Visst det finns ju dom som vill friåka redan från start, där resan är målet så att säga. Och givetvis så ska detta också vara möjligt.

Men vad är alternativet ?
Att vi lägger ner allt vad skoterleder är och helt struntar i följderna ?
Visst det borde ju gå att få dessa grupper att visa en större toleransnivå mot snöskotrar, men då pratar vi om att omvända dom värsta skoterhatarna till att acceptera snöskotern, personer som också har och har haft ett stort politiskt inflyttande i Sverige. Blir dessa grupper mer tillmötesgående om vi inte har skoterleder och folk får köra helt efter eget huvud i skogsplanteringar och åkermark ?

Men då tror jag att det är lättare att få i första hand skoteråkarna att visa omdöme och hänsyn gentemot dessa människor, och få våran egen intressegrupp att inse att det är vi som egentligen äger problemet genom att vi ordnar till en fungerande snöskoteråkning. När vi gjort detta, så är det dags för en omvandlingprocess av "Skoterhatarna".

Last edited:

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Jag är på din sida i denna fråga!

Jämför det rakt av med politik, hade alla fått sin röst fram så hade det räckt med ett parti. Nu vet vi alla att det inte fungerar riktigt så utan alla skall ha sin åsikt och därav startas nya partier upp...
Ingen bra liknelse tycker jag, riksdagspartierna har nästan alltid diementrala åsikter om allt. Vi vill alla ha så få inskränkningar som möjligt men under ordnade former, således ganska enkelt anser jag

Om du ska jämföra med något åt det politiska hållet så kan vi ta vilken grupp tror du har bästa förhandlingsläget vad gäller löner arbetstid mm?
Tex. 1. Alla metallarbetare är anslutna till EN organisation
2. Metallarna företräds av TRE olika organisationer

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Ingen bra liknelse tycker jag, riksdagspartierna har nästan alltid diementrala åsikter om allt. Vi vill alla ha så få inskränkningar som möjligt men under ordnade former, således ganska enkelt anser jag

Om du ska jämföra med något åt det politiska hållet så kan vi ta vilken grupp tror du har bästa förhandlingsläget vad gäller löner arbetstid mm?
Tex. 1. Alla metallarbetare är anslutna till EN organisation
2. Metallarna företräds av TRE olika organisationer
Ja nu skall vi inte fördjupa oss för mycket, jag tänkte närmare på att ifall ett parti gjorde jobbet för alla så behövdes det bara ett, lika så med skoterorganisationerna.
Jag tror ni förstår vad jag menade, vi håller oss till ämnet.

Sorry om jag skrev lite klumpigt.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag tror att det tom. står i Snofeds stadgar att man ska jobba för att värna om den friåkningen.

Denna åsikt tror jag också dom personer som besöker SSCOs stämmor har. För jag tror att "Gräsrötterna i bägge organisationerna tänker lika här.

.
Jag vart tvungen att kolla det som finns tillgängligt, förhoppningsvis finns det både hos SNOFED och SSCO mer uppdaterade Stadgar och verksamhetsinriktningar för annars kan de bara sitta och säga att " nej det där ingår inte i vårt uppdrag" eller finns i våra stadgar (se nedan)

Jag hoppas att den tillgängliga informationen via hemsidorna är gammal dvs inte uppdaterad sedan väldigt länge för annars vete tusan var vi riskerar att hamna.:bootyshake::bootyshake:

:director::director::attention::attention:
  • Är det så att "gräsrötternas likatänkande" inte omvandlas till tydliga styrmedel, handlingsplaner, verksamhetsinriktningar för de olika organisationerna?
  • Var finns styrmedlen för de bägge organisationerna att aktivt synas och höras på den moderna social/mediala arenan i syfte att möta både oss som är deras "kunder" som att aktivt bearbeta myndigheterna även utanför rådsforum, remissvar osv.
Här i forumet är det nog precis som Stig säger, att "gräsrötterna" i bägge organisationerna tänker lika och har en tydlig tanke och vilja att bevara den fria åkningen, frågan är om detta överenstämmer med tjänstemännens styrningar från sina styrelser?

:whistle::whistle:
I de stadgar (och de är ju också styrmedlet från styrelsen till tjänstemännen) som är tillgängliga på nätet via Snofeds hemsida http://www.snofed.se/ nämns vad jag kan se ingenting om den fria åkningen.', framförallt verkar det inte vara någon prioritering på frågan.

I brödtexten under Vad är Snofed nämns den fria åkningen en gång:

"SNOFED arbetar med att hitta en eller flera stadigvarande finansieringsmodeller för snöskoterleder. Vi vill också att Sveriges snöskoterleder ska få en enhetlig standard vad avser utformning och skyltning. Välplanerade leder är säkra leder. Vi lever i ett glest befolkat land med stora ytor och vi vill bevara den fria åkningen i områden där restriktioner inte kan motiveras"

Man kan alltså vid ett hastigt besök på Snofeds hemsida inte direkt utläsa att de arbetar för den fria åkningen och att de utan protester köper begränsningar bara de kan motiveras.

SSCO:s verksamhetsinriktning http://www.ssco.nu/omsscoverksamhetsinriktning.htm , där går inte heller att direkt hitta något som hänsyftar till bevarandet av den fria åkningen utan handlar mer om utbildning, opinionsarbete mm.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Med julskinkan i ugnen ,arvtagare som skall få njuta av den fria åkningen och äkta hälft hos John Blund fanns lite tid till fördjupning.

Ju mer man gräver och sätter sig in i det som finns att tillgå via digital media ju tydligare blir det att vi bara behöver en skoterorganisation med underavdelningar för de olika intressegrupperna.

I takt med tidens tand, rationaliseringar mm kan det vara dags att se över detta, min personliga uppfattning är att det skulle vara effektivare med en STARK organisation (SNOFED)som arbetar för oss och kan nyttja hela "pengapåsen" på effektivast möjliga sätt.

EN kraftfull och allsidigt sammansatt styrelse med tydliga mål och visioner för de anställda tjänstemännen att arbeta efter är vad som behövs.

(de jobbar ju lite grand i 2-4 års cykler beroende på hur populistiskt rätta olika frågor är) för t ex detta med förarbevis, säkerhet osv finns en utredning publicerad 2005 (SOU 2005:45) vilken resulterat i en proposition 2008 (Prop. 2008/09:60).
Går att hitta dessa på www.regeringen.se (skriv snöskoter i sökrutan på topp)

Vilken koppling har detta då till Topic 3 skoterorganisationer (egentligen 2) ?

Jo, den enda av de 2 som svarat på remissen till propositionen är SNOFED, SSCO som också i sin verksamhetsinriktning har detta med förarbevisutbildning, dialog och samverkan osv http://www.ssco.nu/omsscoverksamhetsinriktning.htm har inte deltagit i remissvarvet, märkligt!

Är det egentligen så att vi bara har en, SSCO bildades ju bl a för att SVEMO lade ned sitt kontor i Östersund, och man trodde inte att SNOFED skulle orka axla att drifta 2 kontor i Östersund.http://www.ssco.nu/information/ennyorganisationharfotts.htm