4 tändstift arctic cat motorer

Magoos

Aktiv medlem
15 feb 2007
92
0
6
Kiruna
Varför har dom 4 tändstift för? jag har inte riktigt förstått det där ännu :D Kan väll tänka mig att det är bättre förbränning men annars?
någon som vet och som kan skriva lite för/nackdelar med detta? :)
skulle varit roligt att veta!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
För att få bättre förbränning och klara avgaskraven.
Sen om ett stift far så ska du tydligen inte märka nått. Vilket är bra om du tex gör nån monster klättring så far stiften och skotern rullar ner mot sin död :)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
För att få bättre förbränning och klara avgaskraven.
Sen om ett stift far så ska du tydligen inte märka nått. Vilket är bra om du tex gör nån monster klättring så far stiften och skotern rullar ner mot sin död :)


därför man inte monsterklättrar;D
 

Magoos

Aktiv medlem
15 feb 2007
92
0
6
Kiruna
För att få bättre förbränning och klara avgaskraven.
Sen om ett stift far så ska du tydligen inte märka nått. Vilket är bra om du tex gör nån monster klättring så far stiften och skotern rullar ner mot sin död :)
Haha brutal beskrivning där :) fast bra fakta måste jag säga!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
;P

Jag har kört med enbart ett stift / cylinder utan problem (jo jag hade stift i dom andra men dom va "ur funktion".

Va tvungen att låna ut ett par till en kompis F7a som åt stift. gick kanon bra=)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
motorn ska ochså bli mindre spiknings känslig då man kan köra med lägre förtändning ...
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Yepp,

Kan tänkas att de har med flamhastigheten, flamfront och förbränningstiden att göra.
Precis som Odysse säger kan du tända AF (air+fuel) gasen senare i cykeln,
men ändå hinna avsluta förbränningen inom rätt tidsram (vilket mäts i vevaxel grader).

Edit;
kan ej styrka om det är exakt såhär, men enl. de jag läser om i förbränningsteknik än så länge så borde de vara rimligt.
 
Last edited:

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Yepp,

Kan tänkas att de har med flamhastigheten, flamfront och förbränningstiden att göra.
Precis som Odysse säger kan du tända AF (air+fuel) gasen senare i cykeln,
men ändå hinna avsluta förbränningen inom rätt tidsram (vilket mäts i vevaxel grader).

Edit;
kan ej styrka om det är exakt såhär, men enl. de jag läser om i förbränningsteknik än så länge så borde de vara rimligt.
I stort sett stämmer allt det som sägs ovan. Man kan köra motorn snålare vilket visat sig i diverse dynotester. Kortare förbränningstider ger lägre temperaturer lite förenklat. Man behöver inte så mycket bensin för att kyla motorn. Nu blir det snart väldigt komplicerat :happy: