440, 600 ?

PowderRider

Välkänd medlem
15 mar 2007
150
0
6
Bredbyn
tjena!
jag undrar vad som är bäst av 440 och 600?
jag vill hoppa, burka, aa leka som ni vet! ;)
men ändå ligga på bra efter leden, alltså bra kraft i motorn.
vad passar bäst ? :p
 
R

Robin

600.

440 är gjort för ett ända mål och det är crossbanan.

Samt har du lägre servis perioder på en 600 gämför med 440
JA alla motorer ska servas, vissa mer än andra!

Samt så har nya 600 maskiner oftast samma förstärkningar som ett 440 chassie. Men det optimala skulle vara en 440 med 600 eller 800 mod för vanligt bruk.

Mvh/Robin
 

hehe

Aktiv medlem
5 nov 2006
62
0
6
norrbotten
jo exakt som robin säger, och 440 är ju inget du vill ligga o pressa på toppen nå längre sträckor över isar osv.
 

stralle

Välkänd medlem
21 feb 2007
402
0
16
Piteå
600 är bättre in ängden, om jag tar iq tex, där 440 motorn slukar sås som inni helvete, då är ju 600 mer å köra med, lägre bränsle förbrukning etc.
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Ofta man köper en skoter för att den drar lite soppa ? HAHA, smakar det så kostar det, IQ 440 är den bästa skotern jag någonsin kört och jag kör lätt ifrån polarnas rev 800 och 600, på leden iaf, is har man ingen chans på men på leden har dom svårt för att den är rapp, och det är inte mycket skruva i 440 man får byta kolvar en gång per säsong om man vill ha bra komp, det är kanonkul med 440 :D
 

stralle

Välkänd medlem
21 feb 2007
402
0
16
Piteå
Sv: Re: 440, 600 ?

Ofta man köper en skoter för att den drar lite soppa ? HAHA, smakar det så kostar det, IQ 440 är den bästa skotern jag någonsin kört och jag kör lätt ifrån polarnas rev 800 och 600, på leden iaf, is har man ingen chans på men på leden har dom svårt för att den är rapp, och det är inte mycket skruva i 440 man får byta kolvar en gång per säsong om man vill ha bra komp, det är kanonkul med 440 :D
Hur coolt är det ens att kunna köra typ 5 mil så måste man fara å tanka? Om man ska göra "intensiva" turer så kan det ju vara kul.. Och i en 600 behöver man byta kolvar efter 2-3 säsonger ;o beroende på hur långt man kört dvs.
 

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund
jag kör en 440 pga att det är förstärkt chassie, bättre förgasare, variatorer mm mm
men jag e sugen på å slänga i en större motor när riktiga PUDER säsongen börjar. men annars duger 440n
 
R

Robin

Sv: Re: 440, 600 ?

Hur coolt är det ens att kunna köra typ 5 mil så måste man fara å tanka? Om man ska göra "intensiva" turer så kan det ju vara kul.. Och i en 600 behöver man byta kolvar efter 2-3 säsonger ;o beroende på hur långt man kört dvs.
Finns större tank att köpa...

mvh
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
du kan ju prova både 440 och 600 och känn vilken du tycker är skönast å köra för det är det som är det viktiga :)
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Sv: Re: 440, 600 ?

Ofta man köper en skoter för att den drar lite soppa ? HAHA, smakar det så kostar det, IQ 440 är den bästa skotern jag någonsin kört och jag kör lätt ifrån polarnas rev 800 och 600, på leden iaf, is har man ingen chans på men på leden har dom svårt för att den är rapp, och det är inte mycket skruva i 440 man får byta kolvar en gång per säsong om man vill ha bra komp, det är kanonkul med 440 :D
En 440:i är säkert konkurrenskraftig efter en väldigt krokig led, börjar det bli lite öppnare ytor får 440:in ganska ordentligt med smisk. Med öppna ytor menar jag inte isen, utan lite mindre kurvig, men kuperad led.

Det går att förstärka upp en 600:a också. Jag skulle själv gärna ha en 440:i just pga av chassiet och fjädringen, men den går bet på motorn. Sen behöver jag väl egentligen inte det värsta.

Har trådskaparen råd med en Lynx RE tycker jag du ska satsa på en sådan, hade en förra säsongen och var toknöjd.
Annars är det 600:a som gäller.
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
En 440:i är säkert konkurrenskraftig efter en väldigt krokig led, börjar det bli lite öppnare ytor får 440:in ganska ordentligt med smisk. Med öppna ytor menar jag inte isen, utan lite mindre kurvig, men kuperad led.

Det går att förstärka upp en 600:a också. Jag skulle själv gärna ha en 440:i just pga av chassiet och fjädringen, men den går bet på motorn. Sen behöver jag väl egentligen inte det värsta.

Har trådskaparen råd med en Lynx RE tycker jag du ska satsa på en sådan, hade en förra säsongen och var toknöjd.
Annars är det 600:a som gäller.

Det beror ju också på föraren om 440 får smisk eller ej. Men jag har hört att 440 tar alla standardskotrar upp till 60-70 och det är ju maxfart så....:D. Men jag tycker att du ska sattsa på en 440 om du är lite kunnig dvs att du inte har tummen mitt i handen så du kan bestycka om den om du ska till fjällen tex då kan det ju behövas. Jag köpte min 440 på grund av chassie/dämpare men motorn är ju faktiskt ganska bra å köra med för min typ av körning. Har man mer intresse av att köra långa turer på sjöar och med en pulka kanske så ska man nog ha en 600.Men om man som jag inte bryr sig om sånt så är en 440 jävulskt rolig:D
 

Skidoo700

Medlem
21 jan 2008
26
0
1
Sundsvall
Är själv sugen på en rev 440/600 eller IQ 440.... Dels 440ina för dom är billigare, reven är mkt snyggare.. Dynan på rev 600/800 är ju inte vacker!
Är ju heldre först på leden än på sjön.. menmen det är ju en smacksak.
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: 440, 600 ?

själv klart ska du välja en 600 en 440 motor klarar inte full gas under längre perioder som en 600 gör

det beror ju på hur den är inställd, men när dom tävlar är det ju inte mer än 5-9sek så man måste ju ställa om den ordentligt.
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
440 chassie med 600 snurra är det optimala, ska bygga om min till en 600 mod nog för att det är inget större fel på 440in men det är ju de dom slukar sås efter lederna, kul som fan drar det mesta men man får betala därefter (bensin + delar). :)