440/800

rakkartyg1

Medlem
4 feb 2015
18
0
1
östersund
hallå,
jag har mina funderingar nu när jag ska sätta i min 800 motor i min mxz 440 - 07
det jag undrar över är då altså om jag väljer 440 elen hur gör jag med dpmen då ? med tanke på att så fort man pluggar denna satansmanick blir det överflöd i cylindern av bensin.

det andra är om jag nu väljer 800:ans el behöver man d.e.s.s system då eller äre bara till att plugga in det som suttit på 440in ?

och sista frågan , vad äre för slang som sitter på en oval bricka på motorn ? (äggformad) med massa manicker.
tacksam för enkla svar och Jag har läst guiden om vad man ska göra när man byter så allt jag vill ha svar på är det jag frågat.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
DPM slangarna pluggas INTE de ska bara vara öppen.

Plugga in 440 elen ska funka. 440 elen med cdi ger bättre snurr på 800 så det är en bra ide köra med den cdi boxen.

Oval bricka med manicker på tror jag är oljepumpen du menar. Den har ett vred/arm på sig och slangnipplar.
 

rakkartyg1

Medlem
4 feb 2015
18
0
1
östersund
Bra svar på mina frågor, måste jag bestycka om när jag inte kör med dpmen? Och måste jag ha kvar oljepumps manicken eller kan jag ta den platta från 440:in?
 

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
Börja med samma bestyckning och testa, det enda som kan hända är att den går lite för fett eftersom dpmen bara gör understryck och minskar bränsleflödet.
Du kan ta bort pljepumpen och ersätta den med plattan och blanda oljan direkt i bränslet, kom bara ihåg att ansluta den lilla oljebehållaren med 2T-olja till blocket för smörjningen av vatten/oljepumpsdrevet.
 

rakkartyg1

Medlem
4 feb 2015
18
0
1
östersund
Lär mig mer och mer, har stoppat i och prövat med samma munstycken men den får inte tillräckligt är det bara Ställa nålen eller är det bättre att byta munstycken?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Lär mig mer och mer, har stoppat i och prövat med samma munstycken men den får inte tillräckligt är det bara Ställa nålen eller är det bättre att byta munstycken?
Om du har kvar oljepumpen på 800 motorn måste den armen som är rörlig anslutas till gasvajer så den rör sig i takt med hur mycket gas du ger ,,och den bör kallibreras in så den får rätt mängd olja Du kan även ta bort pumpen och plugga hålet med en platta. Jag brukar borra in en slangnippel i plattan och ha en lång slang uppöver på motorn som jag fyller med oljepumpkanna. Men för att kunna fylla på oljepumphuset så måste man ha original nippel ingång öppen den sitter ovanför oljepumphus i blocket. De får plats flera dl i detta pumphus och de räcker många mil de ska normalt sett inte försvinna någ olja däri men man provar pumpa i då o då för säkerhet skull.

Ang bestyckningen så brukar dmp fuggar ligga 4 snäpp över "rätt bestyckning för havsnivå" Det innebär om du har 440" i nu så kan du gå ner till 400". OBS gå inte ner så mycket på en gång gå ner 2 snäpp först och sedan vidare och det är högfartsmunstycken vi pratar om. Jag skulle tro du bör köra runt 20" i lågfart och ställ sedan in bränsleskruven så den går ner på tomg och går stabilt på tomg.

Jag hör du har begränsad erfarenhet av bestyckning så det är stor risk du grillar motorn om du inte läser på ordentligt om hur man bestyckar in motorer. Säkrast är att bestycka in den i bänk,,väl värt varenda öre !
 

rakkartyg1

Medlem
4 feb 2015
18
0
1
östersund
Svar till boost~
Nej jag är ej erfaren inom skoter bestyckning.
Men varför ska jag ska jag gå ner från 440 - 400 när den.knappt får någon soppa? Kan tillägga att den går med choke på!

Gjorde så att jag kopplade i den lilla oljebehållaren från 440 direkt på blocket så får då se hur det går
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Svar till boost~
Nej jag är ej erfaren inom skoter bestyckning.
Men varför ska jag ska jag gå ner från 440 - 400 när den.knappt får någon soppa? Kan tillägga att den går med choke på!

Gjorde så att jag kopplade i den lilla oljebehållaren från 440 direkt på blocket så får då se hur det går
De måste vara något fel med soppapumpen som ex. Har du kopplat in vacumdrivslangen från vevhuset till bränslepumpen? Om du rycker lös bränsleslangen från förgasaren o drar så ska de svätta soppa ur slangen stötvist. När den väl får soppa kommer den gå surt med 440" bestycking men provkör ändå.

Att bara montera liten oljebehållare till oljepumphus är jag skeptisk till för det är totalt vacum där inne. Men fyller man pumphuset med olja när motorn är lös och kan tippas framåt och sedan skruvar dit täckplåten kan de nog funka bra. Men man måste då ha avluftningshål i korken till oljebehållaren.
 

rakkartyg1

Medlem
4 feb 2015
18
0
1
östersund
Ja jag har ju kopplat i den och det blir på tok för lite soppa till motorn. MEN pluggar jag slangarna som satt i dpmen då vare överflöd av soppa i cylindrarna. Så frågan är ju ska jag eller ska jag inte plugga dom? Litar på oljebehållaren har fyllt på 2 ggr sen sluta den dra i sig!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Ja jag har ju kopplat i den och det blir på tok för lite soppa till motorn. MEN pluggar jag slangarna som satt i dpmen då vare överflöd av soppa i cylindrarna. Så frågan är ju ska jag eller ska jag inte plugga dom? Litar på oljebehållaren har fyllt på 2 ggr sen sluta den dra i sig!
På alla fyra motorer som jag håller igång åt Kg racing watercross team så har de föredetta dmp förgasare men ingen dmp. De är helt öppen rakt ut i intet med korta slangar högst 4cm långa och låt dem inte hänga neråt. Slangar har man bara för inte snö eller is ska kunna bildas på förgasarens nipplar.
På de motorerna fick vi gå ner ca 4 steg innan de gick hyfsat och det slutade faktiskt med 5-6 steg trots att de är rejält vässade.

En av dem kördes med 440 tändsystem med väldig bra resultat.
 

rakkartyg1

Medlem
4 feb 2015
18
0
1
östersund
Får pröva utan och ställa lite på nålhelvetet. Vet inte hur många ggr jag varit löst med allt och felsökt och likt förbannat slutar det med att den inte får någon soppa. Ska ta en redig titt imorgon, och får den då ingen soppa stoppar jag i 440 förgasarna med stora munstycken istället. Sen får det bära eller brista! Finns det några bra tips på vad man ska trycka ner för munstycken om jag nu väljer 440 förgasarna?
 

rakkartyg1

Medlem
4 feb 2015
18
0
1
östersund
tog en annan förgasare bestyckade den till 400/20 vipps sa det så går den som en klocka . mycket nöjd med motorbytet , bra skidres mm enda som saknas nu är variatorkit då den har tillslagsvarv på ca 3000 .
nöjd som tusingen!