5 års service BRP 600r e-tec

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
471
2
18
Tänkte ge min ranger 49 med 600r -22 lite utökad service, ca 650 mil.

Enligt boken skall glykol bytas, om man ej vill använda BRP xps original, går det att ev blanda med liknande etylenglykol eller bör man spola systemet först?
Hur tappar man enklast glykol på dessa motorer?

Tändstift, är det något speciellt hur de ska stå i förhållande mot spridarna?

Står inget om "sockafiltret i bränsletanken, bara att bränsleledningsfiltret skall bytas, bör man byta sockan ändå?

Står i instruktionsboken att kontrollera samt rengöra sil till oljepump, samt även kontrollera rave ventilerna.

Något annat som bör göras som jag inte känner till?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.603
468
83
Malå/Adak
Finns massor på nätet om "indexing etec spark plugs"
Huvudidén är att sidoelektroden inte ska hamna mellan spridaren och gnistan. Så märk på porslinet vart sidoelektroden sitter och vrid stiftet så det strecket hamnar på halvvarvet längst från spridaren.

....om mänskligheten klarar sig i några tusen år till kanske någon skotertillverkare till slut gör en naturlig avtappningspunkt för kylvätskan.....

Kolla genom boggin ordentligt, hjullager, balatarem(mar) , slides osv
Kolla sekundäraxellagren, vore det jag hade jag rivit isär kedjehuset och besiktat kedjan och då tagit ut sekundäraxeln så lagren kunde kollas ordentligt. Har behövt byta sådana lager på maskiner med mindre mil än din. Är du superambitiös kollar du även drivaxellagren men det är ju ett elände ta ur drivaxeln.
 
Reactions: Sneeuwscooter

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.643
111
63
Örnsköldsvik
Ett tips med tändtiften är att köpa dom från en handlare.

Nu kanske jag hade otur, men jag snålade och köpte via autoexperten då dom var typ 100kr billigare per stift där. Men då var det bara en av dom som hamnade rätt...
Handlarna påstår att deras stift ska vara korrekt klämbricka på så indexeringen blir korrekt. Men det är samma jävla kartong när man köper så om det är skitsnack låter jag vara osagt. Men man kanske kan förhandla med handlaren om lite garanti att det ska funka.
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
471
2
18
Tackar för tips, hur gör ni med rave ventilerna? Var ju ändå lite pyssel att rengöra dessa, samt att de ev behövs en kalibrering för dom samt även lufta oljeledningarna. Bör de kollas vid dessa mil?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.603
468
83
Malå/Adak
Appropå tändstift. De "gamla" etec-motorerna, 600 och 800, var "enkla" bytas stift på, drog man bara lagom hårt hamnade dom rätt. 600R och 850 däremot hamnar i regel EXAKT fel om man drar lagom, så antingen ska man dra som en idiot eller lämna dom halvlösa.... Har varit så på alla jag bytt på i alla fall...
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
471
2
18
Appropå tändstift. De "gamla" etec-motorerna, 600 och 800, var "enkla" bytas stift på, drog man bara lagom hårt hamnade dom rätt. 600R och 850 däremot hamnar i regel EXAKT fel om man drar lagom, så antingen ska man dra som en idiot eller lämna dom halvlösa.... Har varit så på alla jag bytt på i alla fall...
Enligt verkstadshandboken så ska de dras 23nm om man använder originalstift, men är nog bra att rita upp vars öppningen ska vara i förhållande till spridarna ändå.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.603
468
83
Malå/Adak
Enda sättet göra det på verkar det som.

23Nm är jättelite!!! Gränsfall man drar det med fingrarna om man hade kommit åt :D
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.643
111
63
Örnsköldsvik
Appropå tändstift. De "gamla" etec-motorerna, 600 och 800, var "enkla" bytas stift på, drog man bara lagom hårt hamnade dom rätt. 600R och 850 däremot hamnar i regel EXAKT fel om man drar lagom, så antingen ska man dra som en idiot eller lämna dom halvlösa.... Har varit så på alla jag bytt på i alla fall...
Jaha det är så också såklart...
Ja man ska nog i regel dra lösare än vad magkänslan antyder.
Nu var den en RAVE 600 jag bytte på, aldrig bytt på modernare, och det är tydligt att BRP inte tänkt man ska byta stift onödigt ofta.

Får man ens in en momentnyckel? Jag fick ha spärrskaftet lite på "trekvart" för att kunna ha tändstiftshylsan ordentligt på plats. Hamnar hylsan lite snett bryter det lätt mot stiftet så man knäcker det. Fråga mig inte hur jag vet...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.603
468
83
Malå/Adak
Har man bara aningens "känsla för feeling" som Svullo brukade säga så kan man galant skita i momentnyckeln. Gör bara märkning på stiften och dra "lagom" eller vad som krävs för att indexeringen ska stämma..

På G4 och senare plockar man ju av huv/luftburk på någon halvminut så då kommer man ju åt bättre men på XP var det ju ett jätteprojekt det också....