500 Sks -00 -01

Naddok

Medlem
17 mar 2006
22
0
1
Tavelsjö
Nån som har erfarenheter av -00 eller -01:as 500 sks? Har nästan bestämt mig för att köpa en sån. Vet ju att det är bra allroundmaskin, men hur är den med familjepulkan på kroken? "Måste" jag upp på en 600/700 för att dra pulkan? Minns jag rätt att det kom en "x-tra" kylare på -01:an? Sitter det gasdämpare på som standard?
Som sagt, mata mig med info boys!

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Går utmärkt att dra pulka med den, bara du inte ska hålla 120 kmh upp för fjällen. Jag hade ett helsike att få den att gå bra, bytte munstycken säkert 20 gånger. Det sitter den så kallade extra kylaren std på den. Sitter några lite billigare ställbar stötdämpare, blir tydligen stor skillnad om du byter bakre till en bättre. Den går billigt, ensam på skotern och ledkörning så tog min en bit under 2L milen. Lite för svag motor för djupsnö körning men det går. I februari sålde jag min 500 sks -01.

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
lågfart och högfarts mynstyckena, till slut blev det bra.
Jo, nog var jag ganska nöjd med den, kör du inte mycket i djupsnö eller upp för långa branta berg ofta så räcker 500an.
På led är den mycket smidigare än 700 sks, provade polarens 700 sks -01 och den känndes mycket klumpigare.