550 motor i 600 chassi.

knappas

Medlem
16 jan 2010
42
0
1
Kåge
Som topicen lyder.

Har en 550 som suttit i en Zr 580 -94
Nu är frågan. Är det samma block som på zr 600efi- 98?
Tänkte om motorfästerna passar eller ifall jag måste göra nya själv?

Tack på förhand.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nej , 98:an är en casereed modell (insuget på vevhuset) medans 550/580 har det på cylindrarna , motorfästen skulle visserligen kunna passa ändå men jag tror inte det ...
 

knappas

Medlem
16 jan 2010
42
0
1
Kåge
Tackar för snabba svar.
Så K-Len vad innebär det? Är det mindre tid än att göra egna? Eller det är säkert lättre att få motorn i linje genom att modifiera.
Har tyvär ingenaning hur fästerna ser ut. Måste nog lägga ner lite mer tid på google, hittar tyvär inga sånna trådar på detta forum.
Kanske nån som läser detta har gjort det och har foto på jobbet? Vore kanon, isf så skicka ett PM så skickar jag mailadress. :)
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Ja, namnet var ju nästan nära ;)

Det mesta skiljer på dessa motorer. Från att vara bultat i en motorplatta i de fyra bultarna under motorn så är den i 600:an fastsatt åt alla håll och kanter. Tror dock att du har betydligt tacksammare arbete när du arbetar åt det håll du gör istället för mitt, då ditt motorrum är betydligt rymligare. Har på känn att tidiga ZR440 använder sig av samma motorblock som 550:n i grunden, eller åtminstone liknande. Ett tips vore att leta upp en sådan motorplatta och se hur det skulle fungera.
 

knappas

Medlem
16 jan 2010
42
0
1
Kåge
Tackar.
Ska leta runt lite och se om jag hittar nått från en 440.
Annars får man väl bara konstruera egna.

Nått tips ifall det blir alt 2? Ska jag bygga motorplatta eller sätta fast dom i separata fästen? Troligtvis är båda lika mkt jobb. Men vill ju ha det så bra som möjligt :)
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Lyfter du i motorn och pallar upp den till önskat cc-mått mellan variatoraxlarna så ser du hur du vill göra ;)
 

knappas

Medlem
16 jan 2010
42
0
1
Kåge
Jepp, var ute idag och mäckla på lite.
Ska bara trippel kolla hur det blir med v-rems längder.Vore skit illa ifall man gjorde fel där.
Men tror jag har sett en guide på detta forum.
Funderar på att lägga upp en projekt tråd bara för skojs skull + att men verkar få många heta tips därifrån :)