600 Efi ras

Tobbe135

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
6
Umeå
Har råkat ut för ett litet haveri :bawling: och har några frågor.

Hur pass skadad cylinder kan man nicasila om?

Tar gärna emot tips på ställen att vända sig till eller om någon har en beggad cylinder över.

Ska man köpa wiseco kolvar eller duger sno pro kolvarna lika bra? (dom kostar ungefär hälften)
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Sno Pro har blivit mycket bättre senaste åren.

Angående cylindern så ta lite bilder och lägg upp så får du kompetent hjälp.
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
ingen fara att renovera den där inte. Min ser 1000 ggr värre ut å den skulle det gå att renovera
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Har ni kommit fram till varför dom rasade? Ett tips är att kolla upp AVP-vajrarna. När MC600an jag hade skar så var de för att ena vajern hade gått av så att den inte öppnade porten och då jobbade kolven mot för hög värme och för högt tryck och den skar.
 

Tobbe135

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
6
Umeå
APV - vajrarna är bara några mil gamla. Ena kolvringen har vridit sig av nån anledning. Har aldrig sett något liknande förut. APVn hade även fastnat i stängt läge och satt som f*n. Fick ta lös cylinder och knacka ut den. Detta tror jag dock bara är ett följdfel av den saknade biten från kolven som gjort att den skurit fast.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Om APV-porten satt fast så är de mkt troligt att vajern är av.. Motorn till APV-vajrarna är så stark att den enligt många klarar av att dra runt motorn ensam så om en port sitter fast så är de inga problem alls för den att riva av en vajer om man har otur.. MC
600 jag hade så gick ena lite kärvt bara och den revs av direkt..
 

arctic erik

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Min cylinder såg lika ut som din. Troligt att det va kolvringensfel där också! Jag lämna in cylindern och den skulle svetsas i mer material och borra och nikasilas! Tror dom skicka den till nån i England!!
 

Tobbe135

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
6
Umeå
Min cylinder såg lika ut som din. Troligt att det va kolvringensfel där också! Jag lämna in cylindern och den skulle svetsas i mer material och borra och nikasilas! Tror dom skicka den till nån i England!!
Skickade min cylinder till Racing Konsult för samma operation. Lutar åt wiseco kolvar för min del. Vad ska du köra med?
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
De finns massor med firmor som KAN men dom får inte. De är svensklag som sätter stopp. De är för giftigt...