600 SDI Dålig gång mellan 4000 - 5000 rpm

jonasiskogen

Medlem
3 jan 2008
12
0
1
Kiruna
Hej, jag har en Lynx Yeti 600 SDI -08 som går dåligt vid litet gaspådrag oftast mellan 4500 och 5000 rpm. misständer och blöddrar som lite på något sätt.. Direkt då motorn kommer över 5100 så går den hur bra som helst.
Har svårt att få gehör av försäljaren av dessa maskiner.. De verkar vara nöjda av att ha krängt iväg en maskin till sedan så Jo de går väl till sig efter ett tag säger de.. men vet inte måste nog stöta på hårdare där jag själv också..
För jag är inte Nöjd med "Rotax 600 SDI" Som den går och fungerar nu..
Har provat en annan med likadan motor den hade då inte liknande gång vid detta varvtalsregister.. så det måsta vara något fel..
Funderar själv på vad det skulle kunna vara..
Hur kollar man och ställer in TPS´n #Trottel Position Sensor" på dessa motorer?

Hälsningar Missnöjd :( Lynx ägare
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
låter som ett misstänkt givarfel

kanske bra att göra en körning med ett diagnosprogram? det säger hej till alla givare och lyssnar om de svarar eller inte

diagnosprogrammen brukar ju göras genom att koppla upp skotern mot en dator
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
har du kollat spridarna?
och kör du på 95 oktan ?
låter som problem med spridarna hade en polare som hade samma problem på en -04 sdi rev
 

jonasiskogen

Medlem
3 jan 2008
12
0
1
Kiruna
har du kollat spridarna?
och kör du på 95 oktan ?
låter som problem med spridarna hade en polare som hade samma problem på en -04 sdi rev

Jag kör på 95 oktan. har inte kontrollerar spridarna.. hur gör man det? Fast jag kommer inte att skruva själv.. utan min försäljares vetskap i alla fall.. är garanti på maskinen då den än är Ny.
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Jag kör på 95 oktan. har inte kontrollerar spridarna.. hur gör man det? Fast jag kommer inte att skruva själv.. utan min försäljares vetskap i alla fall.. är garanti på maskinen då den än är Ny.
Lämna in maskinen. Eller få det skriftligt att den ska gå så..
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
har du garanti kvar är det bara lämna in den.
skruva inte i den själv då. endast i nödfall om dom inte har en enda tid på nån månad
 

jonasiskogen

Medlem
3 jan 2008
12
0
1
Kiruna
Nu har jag varit in och låtit de kolla upp TPS´n inget onormalt. inga larmer eller annat vad de kunde se på deras dator. fick rådet att prova ändra rampinställningen i primärvariatorn.. frågade hm ähar nu den betydelse för motorgången:hmmmm: jag provade att ändra från steg 5 till 3 som de sade.. fortfarande låter det som om motorn går fett "ojämt" i detta område kring 4500 rpm.
Jag är väl för känslig och nogrann kanske då??
Som mekanikerna där på firman sade.. lite svårt att justera insprutnings motorer.. De får bara programmvaran från BRP och det är som det är..
Fast det är trist.. när jag har provat en annan maskin som går rent som motorer ska och så denna som nu jag råkar ha..
Får fortsätta fundera ut vad det kan vara för något.. kanske vända mej till annan kanske mer kunnig instans..
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
prova tanka 98. och se om den beter sig likadant.
min går ruskigt konstigt när jag tankar 95. tappar helt motor effekten efter led och hårda smällar när jag har 95.
 

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
Min beter sig också likadant (Xtrim 600 SDI -08) på dessa varv, men den misständer inte den blöddrar. Jag tror att den är programmerad att gå så, dvs lite väl fett alldeles innan RAVE-portarna öppnar på ca 5000 varv. Det är ändå så sällan man är nere på så låga varv, så i praktiken spelar det ingen roll. Tvåtakt är tvåtakt med alla dess begränsningar trots alltmer sofistikerad motorstyrningselektronik.
Hade en -05 'as 600 SDI tidigare och den hade liknande symptom, den blöddrade dock inte lika mycket. Jag har bara noterat det och det stör mig inte alls. Antagligen skiljer en del i programvara (och troigen en hel del annat i motorn också som bara Rotax känner till) mellan en 05 och 08.
 

jonasiskogen

Medlem
3 jan 2008
12
0
1
Kiruna
Ja nu är snöskotertiden över för denna vinter.. Rotaxmotorn går fortfarande likadant på dessa varvtal.. Som just används vid drag av kälke vid guppig skoterled. och vid körnig i skogsterräng då man ska hinna se sej omkring.
Så är inte direkt nöjd och glad med en motor som denna Rotax 600 sdi.. då de är svåra att hitta felen på då de orent går.
Nu ska jag ta fram min "kvalitets Japan" rusta mej för mc körning.
 

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
Hej,

Jag har exakt samma problem som dig. Köpte en ny RC 600 SDI -07 nu i april och har kört ca. 35 mil (drygt 10 tim). Den går riktigt dåligt vid de varv du beskriver, låter nästan som den går på en cylinder ibland. Jag har hoppats på att det vid första service kan åtgärdas med ngn form av omprogrammering av insprutningssystemet. Det måste ju gå åtgärda eftersom inte alla maskiner uppför sig så, jag kommer då att bli ett "pain in the ass" hos åf för att komma till rätta med det.

/Hasse
 

jonasiskogen

Medlem
3 jan 2008
12
0
1
Kiruna
Hej .
Kört mer med denna mystiska Rotax 600 SDI.
Den går fortfarande dåligt vid detta varvtal. Extra lätt att höra känna då man drar "gallersladd" efter skotern.
Misständer eller klipper tändningen eller var det nu är för något som gör denna ojämna motorgång.

En fråga till er andra Yeti 600 SDI ägare: Vad ligger eran bränsleförbrukning på vid ledkörning utan kälke efter?
Har aldrig kommit under 2 liter milen hur lätt det än går.

Hälsningar från Norr.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Hej .
Kört mer med denna mystiska Rotax 600 SDI.
Den går fortfarande dåligt vid detta varvtal.

Efter några år med en 06:as Yeti 600 SDI så känner jag igen symptomen, för mig uppkom de vid sk marschvarv dvs 5-6000 rpm och då man legat på dessa varv ett tag. Tydligast i samband med hård belastning med kälke 2-300 kg eller riktigt tungföre, man upplever att motorn blir svagare och svagare trots att man i slutändan håller stumt.
Bränsleförbrukningen låg för min del på drygt 2 l/mil (på totalt 750 mil), att jämföra med föregångaren ST 600 som låg på 1,7 l/mil (600 mil) där körcykeln för mig är ca 30 % tom, 30 % familjekörning med Nila, 35 % fjällkörning med tungt lastad pulka o resterande 5 % på tung vedkörning.

Tydligen är detta en grej som uppkommer med SDI motorn placerad i en Yeti dvs tungt chassie och att elektroniken på något sätt "leanar" ut bränslet så symtomen uppkommer. Har också konstaterat att symptomen finns även på Doos i Canada/USA
Gjorde allt som gick att göra och fick bort det mesta:
  • Till att börja med kör på 98, jag vill påstå att det ger bättre förbränning och reducerar bränsleförbrukningen med 10-15 %.
  • Justera TRA:n så maskinen växlar optimalt efter din körning, för min del så justerade jag vid tomkörning och kälkkörning, skall varva ut på ca 8100 rpm o lägena varierade jag mellan 2-5 beroende på körning, 1 steg upp ger +200 rpm.
  • Behövs det får ÅF justera primären o de brukar tycka det är bra om man dragit med tuschpenna på primär o sekundär och sedan kört en "varierad" sväng.
  • Kolla att du kör på BR 8 ECS.
  • Låt ÅF kolla att du har rätt/aktuell programvara utan buggar
Som sagt, det mesta går att få bort men då man vet att det finns där så går det att provocera fram iom att elektroniken är inblandad i bränsletillförseln och inte bara tummen.

För övrigt har jag ännu inte fått fram detta på Commandern trots idoga "fältförsök" både tom och med 300 kg kälke bakom och det verkar som att lättare chassie, mer lättdrivet band osv passar SDI motorn bättre för nu verkar det gå att nyttja hela registret när man vill o hur man vill, dessutom ligger bränslet mellan 1,4-1,7 l/milen hittills dvs där man redan 2005/2006 trodde att SDI skulle ligga iom att förgasarvarianten i ST 600 nöjde sig med 1,7.
 

Hälge-älg

Medlem
16 feb 2011
6
0
1
Hej!
Tar upp den här tråden igen för jag har samma problem med min yeti sdi som går dåligt tills jag passerar ca 5000-5100 varv.
Det blir väldigt jobbigt med sladd för den ökar farten från ca 15-17km till över 25 när jag passerar 5000 varv.
Har ni funnit någon lösning på problemet?
MVH/Chrille
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Kör du oxå på 95 oktan? Jag har en -08:as sdi (MXZ) och den bluddrar oxå på dom varvtalen , har slutat bry mig.

Att köra på 98 vet jag är en förbättring iallafall, kör med paybacks bränsleförstärkare i tanken.

Klart att det märks mer på en Yeti då man ligger mer på dom varvtalen , förstår att det upplevs som störande!
 

Hälge-älg

Medlem
16 feb 2011
6
0
1
När jag kör utan sladd så störs jag inte så mycket av det men med sladden så ligger jag i det området hela tiden, kör jag över 5000 varv där den går bra så går det för fort.
 

Hälge-älg

Medlem
16 feb 2011
6
0
1
Hej igen! Finns det inte någon som har haft samma problem och kommit på någon lösning på problemet?
Less!!