600 sdi hjälp fort!

erkehe

Välkänd medlem
17 jul 2007
164
0
6
Umeå
Har vatten planer till helgen och har allt i ordning, men det jag undrar är med sdi:n är de ju en ***** massa el, hur kommer de hålla om man sänker skotern? kommer allting gå sönder såsom batteri och allt annat?

tacksam för fort svart!

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Det kan det göra. Har hört flera vars box har totalfuckat sig efter att de sänkt.

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Såvitt jag hört har de "blandat fel". Ungefär som att ha en felbestyckad förgasare dvs.

erkehe

Välkänd medlem
17 jul 2007
164
0
6
Umeå
jaha, så sdi:n gör så att de blir bestyckat fel typ?
lät drygt, får se till att inte sänka den då! har tätat noga runt variatorn så

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
jaha, så sdi:n gör så att de blir bestyckat fel typ?
lät drygt, får se till att inte sänka den då! har tätat noga runt variatorn så
Var å vattenkörde för nån helg sedan. Å då vare en som sänkte sin SDI å den fick vi inte igång nå mer den dagen.
Men drog hem den tog ett annat batteri så då starta den. Återstår väll att se hur den beter sig till vinter;).
Men enklast är ju att låta bli å bada den. Brukar vara enklast så:beer:

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
en kompis till mig körde en sdi en gång på vattnet den blev de ju inge skoter av nå mer... kan bli mycket mysko av de!!!! köp en annan skoter och kör på vattnet med!! te.x en ranger mountain med lappsnowboards och höj boggien max och sänk fram!! de e vattenskoter!​

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Se bara till att inte sänka den så behöver du inte vara orolig ;)
Fast nu pratar vi ju Rotax så... (sorry kunde inte hålla mig)

Gör som en kompis. 2-3 oljefat å en jäkla massa dunkar så den flyter i vilket fall som. Funka på hans Sno-tric. 300 meter inga problem. Men de tog en jäkkla tid:argh:...

Last edited:

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
En kompis till mig sänkte en N-duro 600sdi. Han krånglade med den en halv sommar då den knappt startade och blöddrade en massa. Han hade nog kollat igenom det mesta när han testade ladda batteriet. Då gick den helt plötsligt som en klocka och har inte tjorvat sen dess, vad jag vet.

Har för mig att andra har fått liknande fel när dom sänkt sin 600sdi. Ladda/byta batteriet så är problemet löst. Jag vet dock inte om det kan hända något annat. Sen finns det en del exempel på sänkningar där andra motorer an 600sdi som aldrig blivit sig lik efteråt. Det kan bero på att vevlager tagit stryk eller att man lämnat vatten i cylindrarna när man provar starta, med sne vev som följd. Så det finns annat än elen som kan börja strula...