800 powertec

X-lon

Medlem
20 jan 2009
32
0
1
Sundsvall
Hej!

En kompis X-trim 800 skar idag förmodligen i ett vevlager. Och nu blir man ju lite fundersam över sin egen skoter (en likadan) hur kollar man om det finns fett i vevlagren om inte, hur, var, fyller man på fett??
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
en kompis powertek 800 skar ihop totalt vid normal körning efter 250mil, blev motorbyte och en räkning på runt 35k så var på din vakt ;)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Mest 800cc som rasar tycker jag. (Oavsett fabrikat)

Eller har ni annan åsikt?
 

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Håller med Beretta i det här fallet.
Har aldrig riktigt litat på 800, vet inte om jag vågar köra det i framtiden heller.
 

X-lon

Medlem
20 jan 2009
32
0
1
Sundsvall
Jag har suttit och läst, kollat in bilder här på forumet för att komma på en lösning på det här med att fetta in vevlagren. Det känns som det är lite väl mycke jobb att plocka ur motorn titt som tätt för att kolla om det finns fett i lagren.

Det är ingen som har funderat lr provat att borra ett hål i blocket mittemot fett påfyllningsröret, då kan man ju se när utrymmet är fullt med fett och man behöver inte oroa sej över att man ska pressa ut nån packbox. (man gängar naturligtvis hålet och drar i en skruv så det inte kan dra tjuvluft i hålet)
 

Strongliquid

Välkänd medlem
28 feb 2007
200
2
18
Boden
www.fordson.se www.opfs.net
Jag har suttit och läst, kollat in bilder här på forumet för att komma på en lösning på det här med att fetta in vevlagren...........


Verkar inte ha framkommit i den här tråden tror jag, men det finns ju ett hål för att fetta in lagren. Det krävs tydligen nån specialare för att få in det, men om man nu inte vill riva isär så kostar det ca 5-800 att fetta in dom på firma.

http://www.tordsmotorservice.se/
Där kan man åtminstonde lämna in för fettning av 800PTek lager.
 

X-lon

Medlem
20 jan 2009
32
0
1
Sundsvall
Jo jag vet att man kan använda nippel som sitter där men du vet ju iallafall inte om det har kommit in nått fett till lagret. Om det har försvunnit fett från lagret så borde det bli en massa luft där, som du måste pressa bort för att få in fettet då kommer du ju att pressa sönder packboxarna lr oxå blir det en luft kudde som pressar tillbaka fettet till sprutan igen.

Jag kanske tänker fel???

Min idé var att du borrar ett till hål i blocket då kan du ju se när du fyllt utrymmet med fett för då kommer det ut fett i detta hål.
 
4

426H

Jo, om fettet försvunnit så är packboxen trasig och det är ingen idé att fylla på nytt fett utan att byta packboxar.
melmac här på forumet har borrat upp oljekanaler på sin 800, verkar funka bra.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
ac 800cc rasar inte.
Det håller jag med dig på alla ac:s bigblockare från 700 och uppåt är sjukt driftsäkra maskiner som tål tuffa tag.
OT

Jag vill bara påpeka att det är de "äldre" 800 & 900 cc BigBlock TWIN motorerna ifrån Arctic Cat ( Suzuki ) som är driftsäkra !!

INTE de nyare med insug & avgas på samma sida.
De spelar inte alls i samma division.



.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
de bästa alt att göra är att ta ur motorn vänd den upp och ner skruva isär (botten) sen har du lagrerna framför dig sen fyller du på med nytt fett! tar en kväll att göra de här sen kan du köra 500 mil till! god jul
 
B

Biosteel

OT

Jag vill bara påpeka att det är de "äldre" 800 & 900 cc BigBlock TWIN motorerna ifrån Arctic Cat ( Suzuki ) som är driftsäkra !!

INTE de nyare med insug & avgas på samma sida.
De spelar inte alls i samma division.





.

jo jag gjorde mig själv lite otydlig i den frågan men visst är det så :cool:


sen så har ju arctic även F7 från 04 och uppåt som jag må säga tål en hel del stryk rent motormässigt.
 
Last edited:

latmasken

Medlem
4 feb 2009
26
0
1
Umeå
Min 800 Ptek -06 tappade kompressionen helt på höger cyl. Tomgången har varit för låg sista dagarna, vilket gjort att den "dött" ibland. Den går hur lätt som helst att dra runt. Kolven följer med från öd. till nd.
Stiftet var lite vitare på denna cylindern.
520 mil.
Hål i kolven? (känner inget hål gm tändstiftshålet)
Kolvringstrassel?
Annat? Men vad?
Jag hatar att skruva, har inte ens tid att göra det. Men nu är jag ju tvungen.:bawling:
Någon "aha" känsla hos någon vänlig själ som gör att jag börjar i "rätt" ände?
 

ZeRo

Aktiv medlem
30 sept 2007
54
0
1
Erikslund
Min 800 Ptek -06 tappade kompressionen helt på höger cyl. Tomgången har varit för låg sista dagarna, vilket gjort att den "dött" ibland. Den går hur lätt som helst att dra runt. Kolven följer med från öd. till nd.
Stiftet var lite vitare på denna cylindern.
520 mil.
Hål i kolven? (känner inget hål gm tändstiftshålet)
Kolvringstrassel?
Annat? Men vad?
Jag hatar att skruva, har inte ens tid att göra det. Men nu är jag ju tvungen.:bawling:
Någon "aha" känsla hos någon vänlig själ som gör att jag börjar i "rätt" ände?
Ta bort hela avgassystemet så kan du kika in genom utblås.
Börja där tycker jag..