800R Baksmäller och vägrar starta

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Vart ute å åkt en 4mil idag och plötsligt dök ett rasslande ljud upp ifrån magnapullen, jaha bara å stanna å plocka isär då det visar sig att hela "plastklacken" hade gått i småbitar. Plockade isär magnapullen å behöll locket enbart så körde jag elstarten resten av turen. Sagt å gjort blev det ytterligare 4-5mil och på hemvägen så börjar skoter plötsligt blinka i instrumentet och gå på en burk kändes det som, dör.
Instrument visarna står kvar på samma som den visade innan den börja gå dåligt. Efter detta så har jag felsöka endel men enda som händer när jag kör på starten är att den hoppar å smäller.

Gnista har den, batteriet plocka jag av +Polen men mätarna går inte tillbaka.
Motorn blev utbytt så den har bara gått runt 50mil...

Någon som vart med om liknande?
Tacksam för tips då denna säsong är för kort för krångel:mad2:
Sökt runt endel men finner inget med vettiga svar...
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Inte helt ovanligt att det ramlar in bitar från plastklacken innanför svänghjulet.
Och där kan dom ju göra en del skada😳
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Kan det vara så att statorn gett sig? Enkelt att kolla upp själv eller är det bara till att lämna in?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Tackar!
Jag jag tror på statorn jag med, låg ju en del skräp efter Magnapullen därinne, litte tråkigt om det beror på magnapullen för den bytte jag mot en ny före dagens tur då den gamla var sliten. Är det så dålig kvalité på dessa!?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Sv: Re: 800R Baksmäller och vägrar starta

Den statorn du har är omöjlig att få sönder med bara kortslutning eller vibrationer det måste till mekaniskt våld för att få sönder dem. Hur menar du att den förra va sliten?
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Han menar nog att magnapullen var sliten, ja dom är kassa. Byt medbringaren också torka allt där inne så det blir rent och torrt. En del shimsar upp medbringaren så klacken tar bättre...
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Det var själva "klacken" som var sliten så den kuggade över när den var varm så jag köpte en komplett ny istället. Det som hände nu var ju att "klacken" gick i tusen bitar vilket var en jävla sörja av smält plast i magnapullen... Är nog där boven är!
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Var ute och försökte mäta statorn mellan de tre gula, skulle ligga på 0,6ohm men alla tre mätningarna så pendlar mätaren från 0 till 17ohm,vill lixom aldrig ge exakt värde utan pendlar hela tiden? Normalt om statorn är skrot eller är det min mätare från biltema som spökar?!

Oskar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Sv: Re: 800R Baksmäller och vägrar starta

Var ute och försökte mäta statorn mellan de tre gula, skulle ligga på 0,6ohm men alla tre mätningarna så pendlar mätaren från 0 till 17ohm,vill lixom aldrig ge exakt värde utan pendlar hela tiden? Normalt om statorn är skrot eller är det min mätare från biltema som spökar?!

Oskar
Om de fladdrar är det ett säkert tecken på att den är väck. Jag tror inte de är mätaren som felar.
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Ny stator beställd! Beställde även en "klack" i metall till orginal magnapullen nu, inga mer kompletta magnapullkopior!
Men vad jag förstår så är det själva låsbrickan som lossnar och börja tumla med runt i start å svänghjul, finns det några tips för å undvika detta?
Försökt å sökt runt men hittar inget riktigt svar..?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ny stator beställd! Beställde även en "klack" i metall till orginal magnapullen nu, inga mer kompletta magnapullkopior!
Men vad jag förstår så är det själva låsbrickan som lossnar och börja tumla med runt i start å svänghjul, finns det några tips för å undvika detta?
Försökt å sökt runt men hittar inget riktigt svar..?
Ny låsning av bra kvalitet. Endera original från BRP-handlaren eller från järn/maskinhandlaren i byn. Absolut inte från någon sortimentlåda från Biltema/Jula/Clas Olsson, de är oftast utstansade av pissepotteplåt någonstans i Kina.
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Nya statorn monterad, funka klockrent! Magnapullen löste jag genom att borra och gänga in en lång M6 skruv med loctite på samt en bricka efter "tips" från lynxtalk forumet så den borde ju hålla.
Däremot var jag ute och provkörde den nu en kort tur och känns som den inte vill gå ned i varv direkt jag släpper gasen utan får "hjälpa" till lite med bromsen? Någon som vart med om nåt liknande?
Kompet kollat 10 på båda cylindrar samt sprutat startgas på insug och bakomvariatorn utan effekt så tjuvluft tror jag inte den får.
Stod även å torrgasa lite i garaget å trottlarna verkar slå tillbaka omgående så fort jag släpper gasen även de..
Kan det vara variatorelaterat?
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Pirat magnapuller till ski-doo är skit, köpte en på skoterdelen till min ski-doo for sönder efter ca 10-15 drag, köpte renoverings sats till den med samma resultat, fick surt pynta för en orginal, den funkar än efter 1,5 säsong.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Om den har förgasare så skruva ut bränsleblandskruven mer då bör den sluta rusa när du släpper gasen. Duger inte det så sätt i större lågfartsmunstycken.

Dessa motorer kan inte dra tjuvluft via vevaxeltätningarna såvida ingen byggt om dem till tvåtaktsbränslesmorda vevlager. De är fett mellan vevhus och yttre packboxar samt att vevlagren in mot vevhus är fabrikstätade och fyllda med fett därav omöjligt att den läker luft där.
 

Daimler_ON

Välkänd medlem
26 nov 2012
174
1
6
Ok! Tycker det är lustigt att den blev så enbart efter statorbytet, jag har ju inte rört något som har med förgasarna å göra så lågfarten tycker jag ju ska vara rätt..? Får prova blandarskruven.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Sv: Re: 800R Baksmäller och vägrar starta

Ok! Tycker det är lustigt att den blev så enbart efter statorbytet, jag har ju inte rört något som har med förgasarna å göra så lågfarten tycker jag ju ska vara rätt..? Får prova blandarskruven.
Då är det snarare skit i lågfartsmunstyckena