Tjo och hallå, flera av er vet säkert om vem av asker och jag som har den värre maskinen; asker då han byggde en IQR 1200cc under förra sommarn och ja, den är ju som rätt massiv Under samma sommar byggde vi även en IQ440 till mig som förlängdes och konverterades till 600cc. Vi hade ingen bygglogg då men eftersom det ser ut att bli minst lika mycket garagehäng denna sommar, och vi älskar uppmärksamhet (hint ) så drar vi igång en bygglogg!
Om vi börjar med askers lilla trippel och hur den ser ut idag:
IQR 1200WC 153"
Motorn baseras som många säkert vet på ett block från Polaris vattenskoter segment, på blocket monteras cylindrar från Polaris 800cc non ves motorer och vips har man en 1200cc med en effekt som minst sagt förgyller ens vardag (när väl chassit håller ihop då ). Det går dock åt fruktansvärt mycket tid och jobb i att bygga om och bygga nya saker, asker cnc fräste t.ex en hel topp (förutom själva förbränningsrummen) direkt ur ett block alu. Även adaptrar för insugsgummin, en adapter mellan blocket och magnapullen som håller vattenpumpen frästes även de direkt ur alu. Motorplattan tillverkade han även själv, ny tunnel och ja, det är fan nästan hela maskinen han har tillverkat :stupid:
Som boggie används Ad Boivin Expert X vilket är en frukansvärt bra boggie som har matchats med Camoplast Challenger Extreme (388x38x57).
Det finns oerhört mycket mer att skriva givetvis men det blir lite mycket så fråga om det är någor speciellt ni funderar på, asker får även gärna fylla på själv
Det som är planerat under denna sommars garagehäng är iaf bl.a:
# Ny framvagn, Holtz spindlar och egen tillverkade A-armar, pulverlackade. Dämparna är även nyligen bytta byt Fox Float.
# Nya förgasare, Lectron 44mm (om jag inte minns fel) med inbyggd powerjet.
# Nya förbränningsrum, de gamla kom från en vattenskoter och utformningen på rummet gillade tydligen inte lite högre varv vilket resulterade i att mittkolven ser ut som den gör nu. Dessa ska givetvis -> tillverkas själv, alu beställdes denna kväll.
# Någon sorts luftburk ska fixas, förra vintern kördes enbart med öppna luftfilter och då IQR plasten har rätt kass passform drog den in lite för mycket vitt pulver då och då.
# Allmänt små fix, vi upptäckte t.ex idag att ena "tourqe-armen" hade spruckit i infästningarna och satt helt löst, ett ganska underhållande problem
Han var även inne på att göra en "drop n roll" och sänka sekundär axeln under tunneln för att på så vis få fritt spelrum för de nya förgasarna och luftburken. Detta blev dock oerhört omständigt och han är nu skitnöjd över att tro sig ha kommit på en ny lösning
Finns mer men kommer inte på just nu så asker får som sagt gärna fylla på...
Och om vi går vidare till min lilla tingest
IQR 800 144"
Den köptes alltså som en IQ440 men den konverterades direkt till 600 VES och förlängdes till 144". Den har gått bra i vinter bortsett från småfix men även innan jag byggde 600an så var egentligen målet en 800a, 600an var dock smidigare att bygga då jag snabbt hittade delar och detta var min andra säsong med skoter överhuvudtaget så jag började så. Nu ska den dock bytas ut mot en Polaris 800 Liberty snurra.
Det ska bytas ramlager på pto sidan, modifiera ett par twin pipor som följde med motorn och mycket annat fix för att den ska passa i IQR chassit.
Saker att göra:
# Nya framvagn, Holtz spindlar och egentillverkade A-armar.
# Bygga ihop 800 snurran
# Anpassa chassit (flytta balkar, fräsa mm)
# Tillverka en massa bra skit, t.ex motorplatta & insugsadaptrar.
# Ny matta ska hittas, målet är 144"/365x38x51 "puder matta"
# Tillverka luftfilter att sätta fram i huven för att få bättre ventilation under huven.
# Dekaltrimning, det viktigaste
Även här finns mer att skriva men det kommer att fyllas på eftersom.
Vi har även införskaffat oss ett pulverlackeringskit och vi spenderade en helg att tillverka ugnen för att kunna härda lacken, den är testkörd och det verkar lovande!
Skickar med lite bilder och tackar för mig så länge, ha det gött!
Om vi börjar med askers lilla trippel och hur den ser ut idag:
IQR 1200WC 153"
Motorn baseras som många säkert vet på ett block från Polaris vattenskoter segment, på blocket monteras cylindrar från Polaris 800cc non ves motorer och vips har man en 1200cc med en effekt som minst sagt förgyller ens vardag (när väl chassit håller ihop då ). Det går dock åt fruktansvärt mycket tid och jobb i att bygga om och bygga nya saker, asker cnc fräste t.ex en hel topp (förutom själva förbränningsrummen) direkt ur ett block alu. Även adaptrar för insugsgummin, en adapter mellan blocket och magnapullen som håller vattenpumpen frästes även de direkt ur alu. Motorplattan tillverkade han även själv, ny tunnel och ja, det är fan nästan hela maskinen han har tillverkat :stupid:
Som boggie används Ad Boivin Expert X vilket är en frukansvärt bra boggie som har matchats med Camoplast Challenger Extreme (388x38x57).
Det finns oerhört mycket mer att skriva givetvis men det blir lite mycket så fråga om det är någor speciellt ni funderar på, asker får även gärna fylla på själv
Det som är planerat under denna sommars garagehäng är iaf bl.a:
# Ny framvagn, Holtz spindlar och egen tillverkade A-armar, pulverlackade. Dämparna är även nyligen bytta byt Fox Float.
# Nya förgasare, Lectron 44mm (om jag inte minns fel) med inbyggd powerjet.
# Nya förbränningsrum, de gamla kom från en vattenskoter och utformningen på rummet gillade tydligen inte lite högre varv vilket resulterade i att mittkolven ser ut som den gör nu. Dessa ska givetvis -> tillverkas själv, alu beställdes denna kväll.
# Någon sorts luftburk ska fixas, förra vintern kördes enbart med öppna luftfilter och då IQR plasten har rätt kass passform drog den in lite för mycket vitt pulver då och då.
# Allmänt små fix, vi upptäckte t.ex idag att ena "tourqe-armen" hade spruckit i infästningarna och satt helt löst, ett ganska underhållande problem
Han var även inne på att göra en "drop n roll" och sänka sekundär axeln under tunneln för att på så vis få fritt spelrum för de nya förgasarna och luftburken. Detta blev dock oerhört omständigt och han är nu skitnöjd över att tro sig ha kommit på en ny lösning
Finns mer men kommer inte på just nu så asker får som sagt gärna fylla på...
Och om vi går vidare till min lilla tingest
IQR 800 144"
Den köptes alltså som en IQ440 men den konverterades direkt till 600 VES och förlängdes till 144". Den har gått bra i vinter bortsett från småfix men även innan jag byggde 600an så var egentligen målet en 800a, 600an var dock smidigare att bygga då jag snabbt hittade delar och detta var min andra säsong med skoter överhuvudtaget så jag började så. Nu ska den dock bytas ut mot en Polaris 800 Liberty snurra.
Det ska bytas ramlager på pto sidan, modifiera ett par twin pipor som följde med motorn och mycket annat fix för att den ska passa i IQR chassit.
Saker att göra:
# Nya framvagn, Holtz spindlar och egentillverkade A-armar.
# Bygga ihop 800 snurran
# Anpassa chassit (flytta balkar, fräsa mm)
# Tillverka en massa bra skit, t.ex motorplatta & insugsadaptrar.
# Ny matta ska hittas, målet är 144"/365x38x51 "puder matta"
# Tillverka luftfilter att sätta fram i huven för att få bättre ventilation under huven.
# Dekaltrimning, det viktigaste
Även här finns mer att skriva men det kommer att fyllas på eftersom.
Vi har även införskaffat oss ett pulverlackeringskit och vi spenderade en helg att tillverka ugnen för att kunna härda lacken, den är testkörd och det verkar lovande!
Skickar med lite bilder och tackar för mig så länge, ha det gött!
Last edited: