adventure 600 sdi - motorproblem

leipojärvi

Aktiv medlem
7 jan 2008
64
1
6
luelå
jag har just fått min ny skoter, en adventure 600 sdi. och jag var ute och körde kvällen jag fick den och den gick hur fint som helst. när jag for ut nästa dag så for vi på en tur, sen när jag börjar närma mig hemmet så dör den till bara snabbt så jag tänker att det är dessen så jag fortsätter och köra. jag kommer hem och far ut på en tur igen hinner jag kanske komma 2 kilometer så börjar den båpa och hacka mellan 1-2 cyl sen slutar den vi kommer fram till platsen vi skulle till. när jag far hem så hinner jag 1-2 kilometer så dör den helt försöker starta den men går bara igång på en cyl. jag väntar ett tag den går i gång jag gasar lite och den går upp till 2 cyl. jag börjar åka hem men jag hinner inte så långt så börjar den gå på en sendan blödrar den sig till döds. den håller på så hela vägen tills den stannar en sista gång då den är svår som fan att start vill bara sparka sönder skoterj***n men jag jag tänkar att jag försöker en sista gång då sparkar den i gågn på båda och jag kan köra hem direkt som om att det ínte var nå problem alls.

jag tänker att jag måste fara ut och kolla vad problemet är så jag far ut bara bakom huset och gasar lite eftera att den har stått nån timme, den går hur fint som helst. jag hinner kanske köra 10min så börjar samma elände
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Sv: hjälp

Skulle kunna vara något med bränslet, det sitter en mekanisk bränslepump som suger från tanken och fyller en behållare till högtryckspumpen, (beroende på årsmodell), så att det kan va något med den delen?

Är det en äldre modell så suger pumpen från 2st pickuper i tanken och det skulle då kunna va något med pumpen eller regulatorn, be handlaren kolla upp bränsletrycket.

Har ibland även varit problem med körrelän eller att säkringen till pumpen sitter löst eller har dålig kontakt.
 

leipojärvi

Aktiv medlem
7 jan 2008
64
1
6
luelå
Sv: hjälp

jag ringde till närmaste återhandlare och han sa att jag skulle hälla tripak för att den har ju stått ganska länge. det var en -07 jag köpte men den är uttagen -08 så den har väll stått någon stans och samlat smust. Jag hälde i den och körde ganska länge men samma problem efter ganska lång kösning.
 

bjarre

Ny medlem
9 feb 2008
4
0
1
Lillpite
Sv: hjälp

Hade samma problem med min cobra. Det var slangen i tanken som hade blivit mjuk och geggig också hade vikten släppt från slangen. Pratade med en kille som kör krosstävlingar han hade haft samma problem på sin -07 as Lynx.
 

leipojärvi

Aktiv medlem
7 jan 2008
64
1
6
luelå
Sv: hjälp

jo jag har kommmit fram till att den är nog något med bensinen att göra, men kommer en kille som är återförsäljare av lynx och ska kolla på den snart.
 

Lyynx

Medlem
23 jan 2006
20
0
1
Sv: hjälp

Farsan köpte en adventure 600 sdi fast en 08a. problemet i hans var att dem hade dragit en bränsle slang fel så den klämdes när han svängde. Om du nyss har köpt skotern är det ju bara lämna in den till din ÅF.