Adventure GT 1200 Kylarvätska å lager!

Kaffepanna

Medlem
30 mar 2015
6
0
1
Norrbotten
Hej alla


Har lite funderingar som nån kanske kan hjälpa mig få lite klarhet i!?
Lynx Adventure GT 1200 2012


Har nån haft problem med kylarlocket på Commander / Adventure
Den verkar hålla för mycket tryck i systemet!


Fyller jag på behållaren till "Cold" strecket så spottar den ut lite, till en viss nivå, den tömmer inte expansionskärlet men det verkar som att den vill ha 2-3 cm kvar när den är varm?


Har nån erfarenhet av hållbarhet av drivaxellager på lynx maskinerna med bromskivan direkt på drivaxel?


Variatoraxellager på dessa maskiner QRS hållbarhet, nån som har erfarenhet?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har nån haft problem med kylarlocket på Commander / Adventure
Den verkar hålla för mycket tryck i systemet!
Fyller jag på behållaren till "Cold" strecket så spottar den ut lite, till en viss nivå, den tömmer inte expansionskärlet men det verkar som att den vill ha 2-3 cm kvar när den är varm?
Det är lika på tex 800 E-tec.
Fyller man upp till strecket när den är kall kommer den trycka ur sig lite när den blir varm.
Troligen är expansionskärlet lite för litet jämfört med totala mängden kylvätska i systemet.

Låt den trycka ur sig det den behöver och fyll inte upp fullt igen.
Håll sedan koll bara att det inte sjunker ytterligare.
Så länge det inte försvinner mer är det bara att åka...
 

Kaffepanna

Medlem
30 mar 2015
6
0
1
Norrbotten
Tack för det, hade sådana tankar själv, men alltid bra att få en bekräftelse att man är på rätt spår i sina funderingar!
Har inte åkt vätskekylt sedan jag hade en Ski-Doo MXLT 1989,där satt det en expansionsbehållare av plåt som var stor och behändig!! :)

Ingen som har nått tips om drivaxellager å variatorlager(det som sitter bakom sekundären)?
Det är samma lager som alla andra lynx med grövre driv och variatoraxel, tror även många Ski-Doo modeller har dessa!?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har bytt lagret innanför sekundären på en tidigare maskin jag hade, hade inte gått så väldans långt.
Men jag bytte det i samband med ombyggnad till flytande sek.
Tyckte då det lät lite från det så jag bytte i förebyggande.
Annars hade jag aldrig märkt nåt.