AKTIV GRIZZLY XP

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Ja det står då Grizzly på sidan på den.Den ser ut som XP:n fast lite rundare och kortare.307 lång.Ska försöka komma ihåg att ta kort på den när jag är hos han nästa gång.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Är det någon här som har en original packlåda till en Grizzly?
Om nån kan ta kort på en, insidan alltså :)
Ska göra min egen låda av plyfa iaf men skulle vara kul och veta hur den originala lådan ser ut! :D
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Fanskapet har skurit. Har säkert vart sen 1 år tillbaka i motorn. alla avlagringar på kolven antyder då det. Hela kolven var sönder hackad runt om på ovan sidan. Och sidorna är något uppskurna. Det lustiga är ju då att det är närmast fläkten.
Tidigare har den bara haft 7.5kg per cylle men nu hade den 10kg och inget på den mot fläkten.

Men vi har ju grejer till skotern. har en likadan 503a som vi tar grejer från. Helt fräscha grejer. Knappt använda. :nuts: Original dessutom! :eyebrows: Kolvarna i Grizzlyn är inte Rotax heller det är nå pirat grejor..."N" nånting.
Så allting kommer ju då att gå bra :)

Men vad ska det vara för ccm i Grizzly. Min är tydligen på 496.7ccm och den som sitter i Alpinerna är på 497.9ccm... :tsk:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Har hittat många fel med Aktiv Grizzly trots jag kört mindre än 15 mil med den :tsk:
Dels att motorn har skakande ljud, variatorn surrar och handbromsen och gashandtaget är av skört plast. Motorfläkten ger mig huvudvärk och man är döv efter 20 minuters körning! :suspicious:
Plus får den för framkomliget! Den går backa även i djupsnön. Ett till plus för att den är stark!
men ingen komfort maskin! Ingen alls i sig själv! Varm må vara men mer hade dom kunna tänka på ljudnivån från fläkten!

Och heller vågar man inte ta i för mycket med styrningen då plasthandtagen går sönder. Handbromsen är helt kvaddad [tack så mycket pappa] och gasen har lossnat sen förra ägaren! :mad2:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Sv: Nytt ämne: Front båge och vinsch

Jå nog har jag velat testa en 8000, tänkte köpa en före Grizzlyn men den vart knyckt framför näsan på mig, ville inte gå upp en tusing så lät den gå, fick istället en Grizzly XP av första årsmodell.
Vill börja samla på de gamla härkena, ska kanske sälja bort min Trapper och Everest 464 och ska nog skaffa en nyare Alpine med 503'an och sen en 8000, älskar dubbelbandare helt enkelt. :)
 

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Själv har man en Alpine 640 som arbetshäst......men vilken maskin!!
Använder den mest till att sladda skoterleder och köra hem ved samt att de är den som får jobba som bärgare om nån kört sönder sin skoter på fjället...
Hittade denna maskin i lagården hoss grannen, stått där i ca 10 år......Helt nya mattor och allt fungerar.
Men de bästa av allt är framkomligheten, bara å gasa på tills man är nere på barmarken om man börjar köra fast, den kan ju aldrig hänga fast sig på fotstegen eftersom de ej finns några.
Och 640 motorn e ju tokstarkt....drar bränsle som en större V8:a men de är den värd.

Sorry för O.T...
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Har också en Alpine 640, en '75:a. Håller med att den är tokstark, den har bara 35 hästar men vridet, den måste minst ha 50 Nm om inte mer för att en segare motor har jag aldrig vart med om, dock är han törstig som en Jänkares bigblock V-8 motor, men som du säger, den är det värt!
Har spräckt vevhuspackningen dock, och mattorna måste bytas, gått knappt 70 mil sedan ny, stått still större delen under sena '70-talet, tidiga '80-talet tills '86 när buken kördes sönder, och någon gång på slutet av '80 kördes huven sönder när traktorn skulle ställas undan, det är vad jag fått höra utav den originella ägaren fram till 2008, när min klasskompis fick den. Tycker om den starkt, trots sitt yttre, ska ta den till skolorten och åka till och från boendet med, alldeles för törstig för annat, den är perfekt för att ge skjuts åt kompisarna.